Bilder, berättelser och tankar från vardag och fest i mitt liv.

Nu smyger man inte längre...

Nu slår man till, öppet och hårt och självgott, besluten fattas utan krus - censurens kalla och hårda vindar blåser allt mer obarmhärtigt.

Jag höll på att sätta morgon (nåja, förmiddags)kaffet i vrångstrupen när jag som vanligt ögnade igenom DN, just då kulturdelen. En liten notis, i korthet, som visste att berätta att kommunstyrelsen i Järfälla har bestämt att ett offentligt konstverk ska tas ner och bort från kommunhuset. Anledningen är att det är arbetarmotiv och att en bild(!?!) av boken Kapitalet av Karl Marx skymtar i ett hörn. 

Konstverket heter "I Amelins anda", är en trärelief av konstnären Lenny Clarhäll, beställd av Järfälla kommun på 1980-talet och är en anspelning på konstnären Albin Amelins konst som ofta skildrade arbetare i sin konst.

Kommunstyrelsens ordförande hävdar att det inte ska finnas symboler för antidemokratiska värderingar där man fattar demokratiska beslut...

Man tar sig för pannan! Antidemokratiska värderingar. Jag hade förstått kommunstyrelsens ordförande bättre om det hade varit en svastika eller motsvarande. Men, Karl Marx och arbetare?

I Nacka stad (kommun?) har man nyligen haft ett projekt med utsmyckning av offentliga byggnader, gatukonst. Tjugo konstnärer var inbjudna att förvandla offentliga miljöer i Gatukonstfestivalen Wall Street Nacka. Tydliga regler postulerades avseende motiv och ämnen i rädsla för graffitti - glad och positiv konst som skulle vara  samhällspositiv, fredlig och respektfull, och en känd gatukonstnär petades från uppdraget. 

Och i Sölvesborg har kommunstyrelsen med SD i spetsen varit väldigt tydlig med vad för konst man vill ha i kommunen; klassisk och tidlösa konst som ställs i kontrast mot ”utmanande samtidskonst”. Fritids- och kulturnämndens ordförande statuerar att den som vill ha "menskonst" (???) kan hänga upp den över sitt köksbord istället.  Det roliga är i sammanhanget att man vurmar för exempelvis impressionistisk konst, som på sin tid ansågs alltför utmanande och fördömdes av de akademiska kretsarna!

Och på radion hör jag att moderaterna vill skära ner på public service och lägga sig i vad man sänder där...

Allt det här kan tyckas vara lite fjuttigt och kanske till och med storm i vattenglas. Men det är det inte. Det är allvarligt när politiker lägger sig i och sätter ut ett regelverk för konsten. Konsten ska alltid vara fri, på minst en armlängds avstånd från etablissemanget och politiken, den har snarare som uppgift att provocera, väcka tankar, röra om och ge upphov till tyckeri, diskussioner, debatter, oavsett vilken form den tar sig. Om det här sprider sig, om det blir allt mer allmänt accepterat att man snävrar in konsten i sina uttryck, om man hämmar den konstnärliga friheten, hamnar vi i ett samhälle som vi inte vill ha - demokratin sätts ur spel och den "frihet" som vi värnar om i vårt samhälle naggas ordentligt i kanterna. Vi hamnar i ett ännu mer stelbent och byråkratiskt samhälle där statsmakterna ska tala om för oss vad vi ska tycka och säga och tänka.  Vi har historiska exempel som borde avskräcka. Och vi har närliggande exempel i närtid på inskränkning av media och konst som också förskräcker. 

Jag vill inte ha ett sådant samhälle. 

På återseende//Göran

Inlagt 2019-09-19 11:17 | Läst 1918 ggr. | Permalink

"Hej, Jag håller helt med dig. Politiker skall hålla sig borta från att styra kultur. Med den svåra tid som väntar klotet behöver demokrati reklam- och fuskfri information. Ha det väl Bob"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Håller helt med dig. Dessutom är Lenny Clarhäll en av Sveriges främsta skulptörer, gjorde bl a Ådalen-31 monumentet i Lunde utanför Kramfors (appropå arbetare). Det som nu sker runtom i vårt land är oroväckande. Att moderaterna vill banta public service och lusa ner sändningarna med reklam är också jävligt motbjudande men föga förvånande i en tid som vår.
Hörs/per-erik
Svar från gorred 2019-09-19 11:45
Jag är direkt bekymrad! Armlängden håller på att amputeras om vi inte ser upp.
//GöranR
Hej,
Jag håller helt med dig. Politiker skall hålla sig borta från att styra kultur.
Med den svåra tid som väntar klotet behöver demokrati reklam- och fuskfri information.
Ha det väl
Bob
Svar från gorred 2019-09-19 20:29
Tack Bob. Absolut!
//GöranR
Jag för min del tar mig nog för pannan när man inte vill ta in att Karl Marx var antidemokrat. Långtgående verklighetsresistens må jag säga. Sedan är det en annan sak att han var sin samtids främsta samhällsteoretiker, Das Kapital är en storståtlig läsning - för första gången ett vetenskapligt grepp på samhällsbyggnaden.
Likväl, den av Karl Marx framlagda ekonomiska och politiska samhällsbyggnadsmodellen ledde till en av världshistoriens brutalaste ideologiska tillämpningar – nämligen kommunismen. Den ideologin har utan vidare lika många liv och ett lika stort lidande på sitt samvete som nazismen.
Vänstern har i allt för lång tid dominerat media, kulturliv, och politik i Sverige. I en demokrati får man faktiskt tycka annorlunda än vänsterfolket – det är helt OK. Heder åt kommunstyrelsen i Järfälla som vågar säga emot – för hård motvind är det fortfarande om man ger sig till att plocka bort vänsterpropaganda.

Konst är svårt att diskutera. Ändå har moderniteten klara avigsidor, Här i Stockholm har vi till exempel Siri Derkerts klotter i Östermalms tunnelbanestation, och bajskorvarna i brons på Nybroplan till heder av Raul Wallenberg. Familjen Wallenberg var inte roade.
Konsten är fri i en västerländsk rättsstat och demokrati som Sverige. Konstnärerna kan skapa precis vad de vill – om dom kan sälja det, och därmed pröjsa. Om någon annan skall pröjsa, exempelvis det allmänna – så har betalaren rätt att komma med synpunkter.
Svar från gorred 2019-09-19 12:34
När det gäller Karl Marx håller jag med dig! Emellertid; vad jag förstår är det inte KM och hans läror eller ens kommunism som är det framträdande budskapet i konstverket i fråga - det är en trärelief som är en homage till konstnären Amelin som ju ofta skildrar arbetares situation. Och skildring av arbetare ser jag inte som kommunistisk propaganda eller ens vänsterpropaganda. Man kan knappast sätta likhetstecken mellan KM och den kommunistiska diktaturen i Sovjet, låt vara att den staten skapades ur en teoretisk samhällsidé.

Men, konsten ska vara fri. Den ska inte styras av rådande politik. Då hamnar vi i propagandakonst, vilket man såg i Sovjet och DDR och nu mer och mer ser i Ungern och Polen. Den ska inte heller styras av marknaden, men då blir det svårare - medges.

Och man får tycka annorlunda än "vänsterfolket", men "vänsterfolket" får i en demokrati också tycka. Typ.

//GöranR
syntax 2019-09-19 13:57
Om du håller med mig om Karl Marx så blir din position obegriplig. Det är klart, du fick in orden "framträdande budskap". Vad skall nu det vara? Fakta är att Das Kapital med både titel och författare ligger väl synlig, omgiven av stiliserade arbetargestalter. Här kan man se en tydlig bild på saken:
https://mitti.se/nyheter/feldman-beordrade-antidemokratisk/?omrade=jarfalla
Det är ju inget snack om att det handlar om politisk propaganda. En tidstypisk aningslös vänsterpropaganda.
Där Carl Marx Das Kapital framträder i ett konstverk med förtätad symbolik, där ligger även kungsvägen till kommunismen.
Jag undrar hur det skulle se ut (och tas emot) om vi hade ett konstverk med snitsigt stiliserade varvsarbetare, i fonden ute på redden ett grått slagskepp, och på en väl synlig arbetsbänk bland verktyg och spån, ligger Adof Hitlers Mein Kampf?

Och jo - vänsterfolket får också tycka. Det har dom gjort massivt och framgångsrikt de senaste 50 åren (sedan 1968).
Svar från gorred 2019-09-19 15:06
Mitt budskap i den här bloggen framgår av det sista stycket i bloggtexten.
//GöranR
syntax 2019-09-19 17:19
Kanske en och annan tycker att det finns lite fler budskap i din text...
Här nedan klargör du: " Konsten ska stå fri, oavsett vad den föreställer. Minst armlängds avstånd från politikertyckande- och påverkan."
Politikerna, det vill säga det allmänna, vi alla skattebetalare, vi skall alltså inte få tycka och påverka - men betala det går bra, för annars går konstnärerna i KK.
Och om nån kommun vill hänga upp i kommunhuset finstämda jättetavlor där Donald Trump och Viktor Orban figurerar?

Och jag för min del skulle gärna se att alla kommunhus fylldes med bibelmotiv (vi har ju ändå en över 1000 år "kristen historia"!).

Var dras gränsen? Och av vem?

Öppnas dörren på glänt till politisk/religiös konst i det mest offentliga av alla utrymmen, då skapas oundvikligen konfrontation.

Så länge samhället är västerländskt demokratiskt är det därför nog bäst att det offentliga hålls strikt neutralt.

Påverkanskonst kan istället fritt få visas på alla möjliga ställen som medborgare kan välja att på fri basis besöka.
Svar från gorred 2019-09-19 15:09
Min uppfattning om kulturens ställning i vårt samhälle, inkluderat konst framgår av sista stycket i bloggtexten. Konsten ska stå fri, oavsett vad den föreställer. Minst armlängds avstånd från politikertyckande- och påverkan.
//GöranR
Det händer grejer även i Sölvesborg! :) Snart kanske man säger Sölvesborgare om vissa bilder! Godkända bilder alltså! Så Rosenlundare e numera historia!
/B

Ps. Tycker att man e något osmart då man driver sådana här konstfrågor,
eller e det kanske bra? ;)
Svar från gorred 2019-09-19 15:14
Det händer på flera ställen. Och diskussionen om den fria konsten, eller den fria kulturen, fjärran från politikerpåverkan är viktig i mina ögon, och får inte sopas under mattan.
//GöranR
PS förstår inte riktigt det där med "osmart" att driva såna här konstfrågor?
Benganbus 2019-09-19 19:20
Jag menar så här, om man skall vara smart, SD alltså, så driver man inte de här frågorna! :)
Men de e kanske bra att man driver de här frågorna, att vara litet osmart alltså, för då kommer de här frågorna fram i pressen! :)/B
Svar från gorred 2019-09-19 20:39
Aha, då tror jag att jag förstår vad du menar. Och visst kan det ligga nåt i det, man vet aldrig var man har SD.
Men, å andra sidan tror jag det är viktigt att åtminstone reagera på vad som händer, för att inte hamna i de små stegens tyranni, och sedan stå där överrumplade.
//GöranR
2019-09-19 15:08   Kjell Carlsson
Jag såg rubriken i e-versionen av LT i Södertälje där det framkom att Lenny Clarhäll var villig att köpa tillbaka konstverket (kunde inte läsa artikeln då den var s.k. plus-artikel).
Lennys skulptur Skogen, som gjordes för Södertälje Stadsbibliotek 1978, misshandlades svårt då den inte längre rymdes på sin ursprungliga plats efter ombyggnation och minskning av biblioteksytan.
Den lagrades olämpligt så Lenny fick lägga ner en hel del jobb på att renovera den, efter att han fått hem den till sig i Hölö.
Nu hänger den i Södertälje stadshus!
Hoppas inte det aktuella konstverket skadas utan att det kan få möjlighet att visas på lämpligare ställe.
Själv tycker jag väl att en plenisal är ett synnerligen lämpligt ställe för en hyllning till Amelin.
Hela konstverket är ju dessutom betydligt större än den lilla boksymbolen med Kapitalet.
Diskussionen om den fria konsten är en viktig sak även för oss, än så länge, fritt utövande fotografer.
Svar från gorred 2019-09-19 15:11
Instämmer till fullo om att diskussionen om den fria konsten är viktig, inte minst när vi tydligen ser mer och mer angrepp på just den friheten. De små stegens tyranni.
//GöranR
Göran. Tack för ditt inlägg. Jag befarar dock att dom flesta högerpolitiker ser all samtidskonst som vänstervriden och därför oönskad, liksom de flesta journalister och public servicemedarbetare. Bara vi fick bort allt sånt skulle vi leva i de bästa av världar. Suck.
Svar från gorred 2019-09-19 21:43
Konsten behöver stå fri!.
//GöranR
Nä, ett sånt samhälle vill inte jag ha heller. Och det finns nån slags ironi i bakgrunden där högersidan under lång tid häcklat vänstra delen av landskapet för politisk korrekthet. Nu är man där själv och med makt skapar sin egen politiska korrekthet. Och för den som trott att konst och sånt är nåt marginellt här i livet så är det som sker nu ett tydligt bevis på hur viktig konsten är. Minst en armlängd mellan politiker och konst och kultur.
per-erik åström 2019-09-19 19:40
Precis så Gunnar.
Svar från gorred 2019-09-19 20:30
Jag upprepar vad Per-Erik sa!
//GöranR
Kanske har jag förstått hela diskussionen fel? Inte har väl kommunen gått ut med ett dekret om vilken konst som får finnas i kommunen? Det här gäller väl ett konstverk i kommunhuset, får inte kommunledningen tycka till om det, dom går ju där varje dag? Och är det ngn som inte håller med om att kommunism är antidemokratisk? Kolla med Kina och Nordkorea, eller tidigare DDR-anställda. Och jag kommer aldrig förstå att det finns så stor acceptans för partier med historisk knytning till diktatur och massdödande på sitt samvete till vänster, för mig är det lika avskyvärt som samma historia till höger
syntax 2019-09-19 19:19
Tryggt att veta att jag inte är en ropande röst i öknen...
per-erik åström 2019-09-19 19:36
Lite fakta:
Måndagen 9 september klubbade kommunfullmäktige i Sölvesborg - där Sverigedemokraterna är största parti och styr i koalition med (M) och (KD) - ett beslut om att kommunen framöver skall köpa in "klassisk och tidlös konst". Och undvika "utmanande samtidskonst".
I det handlingsprogram som tagits fram av Samstyret i Sölvesborg och som också klubbades under måndagen framgår också att kommunens enprocentsregel, som infördes 2015, avskaffas. Det är alltså den rekommendation som innebär att 1% av kommunens bygginvesteringar avsätts för konstnärlig utsmyckning. I praktiken statyer på gator och torg, bilder på vårdhem osv osv.
Kulturförvaltningen i Sölvesborg har reagerat mot dessa beslut - slopandet av 1%-regel, och är oroade för konsekvenserna när enskilda politiker ska bestämma vilken konst som kommunen ska investera i. Detta uttrycktes i ett SVT-inslag den 10 september.

Till detta kommer att Samstyret i Sölvesborg också avser att bryta mot anvisningslagen, den lag som ger Migrationsverket rätt att anvisa flyktingar och asylsökande till Sveriges kommuner. Man motiverar detta med att man inte vill se att det uppstår "utanförskapsområden" i kommunen. Tilläggas i sammanhanget är att under hela 2018 placerades endast 12 personer av Migrationsverket i kommunen.

Så detta med Pride-flaggan. Tidigare år har flaggan hissats på kommunhuset under Pride-veckan. Nu har man bestämt att enbart hissa den svenska flaggan på allmänna flaggdagar, möjligen också om kungaparet/familjen har vägarna förbi.

Sammantaget kan man kan man ha synpunkter på det som sker i Sölvesborg, vilket många har. De kommunala besluten hänger ihop, är sprungna ur samma kultur- och människosyn. Därför planeras t ex en stor nationell Pride-demontration den 29 maj i Sölvesborg nästa år.
Personligen tänker jag att det är så här det blir när Sverigedemokraterna, som får styra. Intolerans istället för öppenhet, självgodhet istället solidaritet och en farligt snäv kultursyn.

Vad sedan gäller DDR, Sovjet och Nordkorea är nog 99.9 % överens. Det var och är vidriga diktaturer. Men det var framförallt där och då. Nu, hösten 2019, handlar det om Sölvesborg. En svensk välmående kommun som är på väg att svälla över av självgodhet.
mombasa 2019-09-19 20:27
Tack Per-erik för en bra faktasammanställning. Månde ökenvandringen bli lättare nu.
Tack Göran för att du upplåtit din tråd och blogg.
Svar från gorred 2019-09-19 20:28
Nej. Dom får ha vilken konst dom vill i kommunhuset. Förstås. Jag blir bara bekymrad när konst värderas ur ett politiskt korrektmässigt perspektiv, som vi också ser i Sölvesborg, i Nacka, att konsten tappar sin självständighet gentemot politikerna.
Konstverket som sådant uppfattar jag som en homage till konstnären Amelin, som ofta avbildade arbetarrörelsen. Och där finns Karl Marx bok Das Kapital med.
Arbetarrörelsen har varit aktuell och viktig i Europa sedan mitten av av 1800-talet, relativt förhållandena under industrialismen. 1867 kom Karl Marx ut med sin bok som var frukten av en samhällsvetenskaplig och kritisk granskning av politik och ekonomi under industrialismen. Jag kan inte se att arbetarrörelsen eller Karl Marx bok direkt innebär kommunism, eller avrättningar eller utrensningar som den tagit sig uttryck i Sovjet, DDR eller för den delen Nordkorea etc. .
Och jag tror inte det är nån som inte håller med om att kommunismen är antidemokratisk.
//GöranR
Khalad 2019-09-19 20:34
Mitt svar avser DN-artikeln, och konsten med kommunistsymbolerna i bakgrunden. Som möjligen framgår av min kommentar tycker j,ag lika illa om det som sker på högerkanten som på vänsterkanten. Däremot accepterar jag den kommunala självbestämmanderätten oavsett det gäller konst och kultur, gatukontor eller ngt annat, likaså oavsett om det gäller kommuner med vänstermajoritet i Norrlands inland eller Sölvesborg. Och nog är det konstigt att vpk med sin historia av nära kontakter med dom klassiska kommunistregimerna kunnat sitta med i regeringen utan tidnigsramaskrin medan det över huvud taget inte går att ha med sd när man försöker samlas nationellt kring åtgärder mot skjutningar och accelererande kriminalitet?
mombasa 2019-09-19 21:14
En liten sakrättelse. Partiet i fråga heter vänsterpartiet. Namnet antogs 1990. (Enl. Wikipedia.) Vänsterpartiet har inte någonsin suttit i regering med Socialdemokraterna.
Khalad 2019-09-19 21:39
Alldeles rätt Gunnar och partiförkortningen är V. Dom har inte suttit i regeringen, det var också fel. Men den historiska kopplingen är lika tydlig och Stefan Löfven har under flera regeringsperioder fört djupa diskussioner med främst Jonas Sjöstedt så V har haft ett påtagligt inflytande på bla budgeten vilket var det jag syftade på. Det väsentliga är att också V, långt efter 1990, har haft gott om kontakter med vänsterdiktaturer och också gett ekonomiska stöd till demokratiskt oacceptabla rörelser.
mombasa 2019-09-19 21:41
En liten sakrättelse. Partiet i fråga heter vänsterpartiet. Namnet antogs 1990. (Enl. Wikipedia.) Vänsterpartiet har inte någonsin suttit i regering med Socialdemokraterna.
Svar från gorred 2019-09-19 21:50
Per-Eriks inlägg var välkommet och tydligt.
//GöranR
Khalad 2019-09-19 22:23
Till Per-Erik. Kommunalt självstyre innebär just att kommunerna har rätt att göra sina egna avvägningar. Och jag tycker det är osannolikt ensidigt att att då bara titta på vad man själv inte tycker om. Självgodhet? Det beror ju på vad man tänker sig de "sparade" pengarna ska användas till? Det skulle kunna vara så att man istället satsar mer på barn- och ungdomvård, äldrevård, skolor mm mm. Att vara självgod är att själv tro sig veta eller förstå mer än andra, att man själv har mer rätt. Som jag förstått är också Sölvesborgs kommunledning demokratiskt vald.
Och det här med där och då. Vänsteridealism, precis som högeridealism, leder, såvitt jag kan påminna mig, på lite längre sikt alltid till ännu sämre förhållanden för människor och i praktiken ofta just till diktaturer. Titta på Venezuela just nu. Kanske Kina visar sig vara undantaget, inte vet jag, men fattigdomen har minskat i snabb takt. Vänsteridealism är därför i mina ögon lika farlig som högeridealism. Också här hemma.
syntax 2019-09-19 23:16
Starkt att du törs argumentera i detta Björn!
Den svenska nomenklaturan har legat åt vänster sedan 1968, alltså i drygt 50 år. Vänsterfolk har under den långa tiden kommit att se sig själva som dom goda krafterna – och deras motståndare blir då följaktligen dom onda krafterna, eller dom mörka krafterna som man gärna säger. Nu känner man att man efter alla dessa år håller på att förlora greppet. Att tala om demokratiskt valda församlingar, kommunalt självstyre, och demokratiska former sker nog för ganska döva öron är jag rädd.
Jag håller med dig helt och hållet när du varnar likvärdig för vänsteridealism som för högeridealism.
Polariseringen ökar i dagen samhälle, och det är just den här klyftan som jag är rädd för – en klyfta av illvilja och nästan hat som öppnar sig i det svenska samhället.
monabonejakon 2019-09-20 00:12
"Polariseringen ökar i dagen samhälle, och det är just den här klyftan som jag är rädd för – en klyfta av illvilja och nästan hat som öppnar sig i det svenska samhället."

Peter, du bidrar ju själv till polariseringen i.o.m. att du med vilje både kategoriserar och demoniserar de som har en annan åsikt.
syntax 2019-09-20 09:34
Jo Arthur, jag är helt medveten om det. Tyvärr blir det lite effekten när polariseringen sedan länge är ett faktum. Det var inte på något sätt jag som var med och startade den, men när den väl är ett faktum - vad göra? Sitta still i båten och vara tyst? Jag tycker nog att man måste ta ställning i de stora samhällsfrågorna. Det är inte bara en demokratisk rättighet - det är en demokratisk skyldighet. Demokratin förutsätter att var och en talar för sin sak efter bästa förmåga.

Att jag kategoriserar mina politiska opponenter är ju självklart, men att jag skulle demonisera dem är väl ändå att ta i.
monabonejakon 2019-09-20 10:44
Peter, "demonisera" var lite väl hårt skrivet (som jag tar tillbaks).
Det är bra, att ha modet, att ta ställning och våga ventilera det öppet,
men debatten skall vara saklig och hållas i god ton.
syntax 2019-09-20 11:06
Jag försöker - men det är inte alltid jag lyckas. Stridens hetta, du vet... :-)
Ja detta är otroligt nog sant o riktigt obehagligt, precis som dagens framlagda budgetproposition - klyftorna fortsätter öka, skrämmande. LO
Svar från gorred 2019-09-19 21:52
Ja, det finns all anledning att vara bekymrad!
//GöranR
2019-09-20 10:44   Per Nellevad
Håller helt med.
Man blir ju inte speciellt förvånad.
Svar från gorred 2019-09-20 11:22
Nej, tyvärr.
Jag blir än mer bekymrad att den här problematiken inte tas mer på allvar, dvs problemet med att konstens och kulturens frihet och självständighet gentemot politikers och rådande ideologiers inblandning börjar naggas i kanten (med exempel från Järfälla, Nacka och Sölvesborg).
Och Godwin hade rätt. Den ursprungliga frågan spårade fort ur och sögs snabbt upp i en förvirrad och känslosam diskussion om vänster- respektive högerideologier där nazism kom upp redan efter några få inlägg i tråden. (Se Godwins Lag)
//GöranR
syntax 2019-09-20 12:17
Jag kan inte se att den ursprungliga frågan skulle ha spårat ur - det handlar bara om relevant anknytning. Haken är bara den att när relevant anknytning kommer in i bilden - då blir det svårare att försvara vissa positioner.
Sedan måste jag påpeka (här blir det för frestande); nazismen var inne redan i din egen bloggtext.