Nu smyger man inte längre...
Nu slår man till, öppet och hårt och självgott, besluten fattas utan krus - censurens kalla och hårda vindar blåser allt mer obarmhärtigt.
Jag höll på att sätta morgon (nåja, förmiddags)kaffet i vrångstrupen när jag som vanligt ögnade igenom DN, just då kulturdelen. En liten notis, i korthet, som visste att berätta att kommunstyrelsen i Järfälla har bestämt att ett offentligt konstverk ska tas ner och bort från kommunhuset. Anledningen är att det är arbetarmotiv och att en bild(!?!) av boken Kapitalet av Karl Marx skymtar i ett hörn.
Konstverket heter "I Amelins anda", är en trärelief av konstnären Lenny Clarhäll, beställd av Järfälla kommun på 1980-talet och är en anspelning på konstnären Albin Amelins konst som ofta skildrade arbetare i sin konst.
Kommunstyrelsens ordförande hävdar att det inte ska finnas symboler för antidemokratiska värderingar där man fattar demokratiska beslut...
Man tar sig för pannan! Antidemokratiska värderingar. Jag hade förstått kommunstyrelsens ordförande bättre om det hade varit en svastika eller motsvarande. Men, Karl Marx och arbetare?
I Nacka stad (kommun?) har man nyligen haft ett projekt med utsmyckning av offentliga byggnader, gatukonst. Tjugo konstnärer var inbjudna att förvandla offentliga miljöer i Gatukonstfestivalen Wall Street Nacka. Tydliga regler postulerades avseende motiv och ämnen i rädsla för graffitti - glad och positiv konst som skulle vara samhällspositiv, fredlig och respektfull, och en känd gatukonstnär petades från uppdraget.
Och i Sölvesborg har kommunstyrelsen med SD i spetsen varit väldigt tydlig med vad för konst man vill ha i kommunen; klassisk och tidlösa konst som ställs i kontrast mot ”utmanande samtidskonst”. Fritids- och kulturnämndens ordförande statuerar att den som vill ha "menskonst" (???) kan hänga upp den över sitt köksbord istället. Det roliga är i sammanhanget att man vurmar för exempelvis impressionistisk konst, som på sin tid ansågs alltför utmanande och fördömdes av de akademiska kretsarna!
Och på radion hör jag att moderaterna vill skära ner på public service och lägga sig i vad man sänder där...
Allt det här kan tyckas vara lite fjuttigt och kanske till och med storm i vattenglas. Men det är det inte. Det är allvarligt när politiker lägger sig i och sätter ut ett regelverk för konsten. Konsten ska alltid vara fri, på minst en armlängds avstånd från etablissemanget och politiken, den har snarare som uppgift att provocera, väcka tankar, röra om och ge upphov till tyckeri, diskussioner, debatter, oavsett vilken form den tar sig. Om det här sprider sig, om det blir allt mer allmänt accepterat att man snävrar in konsten i sina uttryck, om man hämmar den konstnärliga friheten, hamnar vi i ett samhälle som vi inte vill ha - demokratin sätts ur spel och den "frihet" som vi värnar om i vårt samhälle naggas ordentligt i kanterna. Vi hamnar i ett ännu mer stelbent och byråkratiskt samhälle där statsmakterna ska tala om för oss vad vi ska tycka och säga och tänka. Vi har historiska exempel som borde avskräcka. Och vi har närliggande exempel i närtid på inskränkning av media och konst som också förskräcker.
Jag vill inte ha ett sådant samhälle.
På återseende//Göran
Hörs/per-erik
//GöranR
Jag håller helt med dig. Politiker skall hålla sig borta från att styra kultur.
Med den svåra tid som väntar klotet behöver demokrati reklam- och fuskfri information.
Ha det väl
Bob
//GöranR
Likväl, den av Karl Marx framlagda ekonomiska och politiska samhällsbyggnadsmodellen ledde till en av världshistoriens brutalaste ideologiska tillämpningar – nämligen kommunismen. Den ideologin har utan vidare lika många liv och ett lika stort lidande på sitt samvete som nazismen.
Vänstern har i allt för lång tid dominerat media, kulturliv, och politik i Sverige. I en demokrati får man faktiskt tycka annorlunda än vänsterfolket – det är helt OK. Heder åt kommunstyrelsen i Järfälla som vågar säga emot – för hård motvind är det fortfarande om man ger sig till att plocka bort vänsterpropaganda.
Konst är svårt att diskutera. Ändå har moderniteten klara avigsidor, Här i Stockholm har vi till exempel Siri Derkerts klotter i Östermalms tunnelbanestation, och bajskorvarna i brons på Nybroplan till heder av Raul Wallenberg. Familjen Wallenberg var inte roade.
Konsten är fri i en västerländsk rättsstat och demokrati som Sverige. Konstnärerna kan skapa precis vad de vill – om dom kan sälja det, och därmed pröjsa. Om någon annan skall pröjsa, exempelvis det allmänna – så har betalaren rätt att komma med synpunkter.
Men, konsten ska vara fri. Den ska inte styras av rådande politik. Då hamnar vi i propagandakonst, vilket man såg i Sovjet och DDR och nu mer och mer ser i Ungern och Polen. Den ska inte heller styras av marknaden, men då blir det svårare - medges.
Och man får tycka annorlunda än "vänsterfolket", men "vänsterfolket" får i en demokrati också tycka. Typ.
//GöranR
https://mitti.se/nyheter/feldman-beordrade-antidemokratisk/?omrade=jarfalla
Det är ju inget snack om att det handlar om politisk propaganda. En tidstypisk aningslös vänsterpropaganda.
Där Carl Marx Das Kapital framträder i ett konstverk med förtätad symbolik, där ligger även kungsvägen till kommunismen.
Jag undrar hur det skulle se ut (och tas emot) om vi hade ett konstverk med snitsigt stiliserade varvsarbetare, i fonden ute på redden ett grått slagskepp, och på en väl synlig arbetsbänk bland verktyg och spån, ligger Adof Hitlers Mein Kampf?
Och jo - vänsterfolket får också tycka. Det har dom gjort massivt och framgångsrikt de senaste 50 åren (sedan 1968).
//GöranR
Här nedan klargör du: " Konsten ska stå fri, oavsett vad den föreställer. Minst armlängds avstånd från politikertyckande- och påverkan."
Politikerna, det vill säga det allmänna, vi alla skattebetalare, vi skall alltså inte få tycka och påverka - men betala det går bra, för annars går konstnärerna i KK.
Och jag för min del skulle gärna se att alla kommunhus fylldes med bibelmotiv (vi har ju ändå en över 1000 år "kristen historia"!).
Var dras gränsen? Och av vem?
Öppnas dörren på glänt till politisk/religiös konst i det mest offentliga av alla utrymmen, då skapas oundvikligen konfrontation.
Så länge samhället är västerländskt demokratiskt är det därför nog bäst att det offentliga hålls strikt neutralt.
Påverkanskonst kan istället fritt få visas på alla möjliga ställen som medborgare kan välja att på fri basis besöka.
//GöranR
/B
Ps. Tycker att man e något osmart då man driver sådana här konstfrågor,
eller e det kanske bra? ;)
//GöranR
PS förstår inte riktigt det där med "osmart" att driva såna här konstfrågor?
Men de e kanske bra att man driver de här frågorna, att vara litet osmart alltså, för då kommer de här frågorna fram i pressen! :)/B
Men, å andra sidan tror jag det är viktigt att åtminstone reagera på vad som händer, för att inte hamna i de små stegens tyranni, och sedan stå där överrumplade.
//GöranR
Lennys skulptur Skogen, som gjordes för Södertälje Stadsbibliotek 1978, misshandlades svårt då den inte längre rymdes på sin ursprungliga plats efter ombyggnation och minskning av biblioteksytan.
Den lagrades olämpligt så Lenny fick lägga ner en hel del jobb på att renovera den, efter att han fått hem den till sig i Hölö.
Nu hänger den i Södertälje stadshus!
Hoppas inte det aktuella konstverket skadas utan att det kan få möjlighet att visas på lämpligare ställe.
Själv tycker jag väl att en plenisal är ett synnerligen lämpligt ställe för en hyllning till Amelin.
Hela konstverket är ju dessutom betydligt större än den lilla boksymbolen med Kapitalet.
Diskussionen om den fria konsten är en viktig sak även för oss, än så länge, fritt utövande fotografer.
//GöranR
//GöranR
//GöranR
Måndagen 9 september klubbade kommunfullmäktige i Sölvesborg - där Sverigedemokraterna är största parti och styr i koalition med (M) och (KD) - ett beslut om att kommunen framöver skall köpa in "klassisk och tidlös konst". Och undvika "utmanande samtidskonst".
I det handlingsprogram som tagits fram av Samstyret i Sölvesborg och som också klubbades under måndagen framgår också att kommunens enprocentsregel, som infördes 2015, avskaffas. Det är alltså den rekommendation som innebär att 1% av kommunens bygginvesteringar avsätts för konstnärlig utsmyckning. I praktiken statyer på gator och torg, bilder på vårdhem osv osv.
Kulturförvaltningen i Sölvesborg har reagerat mot dessa beslut - slopandet av 1%-regel, och är oroade för konsekvenserna när enskilda politiker ska bestämma vilken konst som kommunen ska investera i. Detta uttrycktes i ett SVT-inslag den 10 september.
Till detta kommer att Samstyret i Sölvesborg också avser att bryta mot anvisningslagen, den lag som ger Migrationsverket rätt att anvisa flyktingar och asylsökande till Sveriges kommuner. Man motiverar detta med att man inte vill se att det uppstår "utanförskapsområden" i kommunen. Tilläggas i sammanhanget är att under hela 2018 placerades endast 12 personer av Migrationsverket i kommunen.
Så detta med Pride-flaggan. Tidigare år har flaggan hissats på kommunhuset under Pride-veckan. Nu har man bestämt att enbart hissa den svenska flaggan på allmänna flaggdagar, möjligen också om kungaparet/familjen har vägarna förbi.
Sammantaget kan man kan man ha synpunkter på det som sker i Sölvesborg, vilket många har. De kommunala besluten hänger ihop, är sprungna ur samma kultur- och människosyn. Därför planeras t ex en stor nationell Pride-demontration den 29 maj i Sölvesborg nästa år.
Personligen tänker jag att det är så här det blir när Sverigedemokraterna, som får styra. Intolerans istället för öppenhet, självgodhet istället solidaritet och en farligt snäv kultursyn.
Vad sedan gäller DDR, Sovjet och Nordkorea är nog 99.9 % överens. Det var och är vidriga diktaturer. Men det var framförallt där och då. Nu, hösten 2019, handlar det om Sölvesborg. En svensk välmående kommun som är på väg att svälla över av självgodhet.
Tack Göran för att du upplåtit din tråd och blogg.
Konstverket som sådant uppfattar jag som en homage till konstnären Amelin, som ofta avbildade arbetarrörelsen. Och där finns Karl Marx bok Das Kapital med.
Arbetarrörelsen har varit aktuell och viktig i Europa sedan mitten av av 1800-talet, relativt förhållandena under industrialismen. 1867 kom Karl Marx ut med sin bok som var frukten av en samhällsvetenskaplig och kritisk granskning av politik och ekonomi under industrialismen. Jag kan inte se att arbetarrörelsen eller Karl Marx bok direkt innebär kommunism, eller avrättningar eller utrensningar som den tagit sig uttryck i Sovjet, DDR eller för den delen Nordkorea etc. .
Och jag tror inte det är nån som inte håller med om att kommunismen är antidemokratisk.
//GöranR
//GöranR
Och det här med där och då. Vänsteridealism, precis som högeridealism, leder, såvitt jag kan påminna mig, på lite längre sikt alltid till ännu sämre förhållanden för människor och i praktiken ofta just till diktaturer. Titta på Venezuela just nu. Kanske Kina visar sig vara undantaget, inte vet jag, men fattigdomen har minskat i snabb takt. Vänsteridealism är därför i mina ögon lika farlig som högeridealism. Också här hemma.
Den svenska nomenklaturan har legat åt vänster sedan 1968, alltså i drygt 50 år. Vänsterfolk har under den långa tiden kommit att se sig själva som dom goda krafterna – och deras motståndare blir då följaktligen dom onda krafterna, eller dom mörka krafterna som man gärna säger. Nu känner man att man efter alla dessa år håller på att förlora greppet. Att tala om demokratiskt valda församlingar, kommunalt självstyre, och demokratiska former sker nog för ganska döva öron är jag rädd.
Jag håller med dig helt och hållet när du varnar likvärdig för vänsteridealism som för högeridealism.
Polariseringen ökar i dagen samhälle, och det är just den här klyftan som jag är rädd för – en klyfta av illvilja och nästan hat som öppnar sig i det svenska samhället.
Peter, du bidrar ju själv till polariseringen i.o.m. att du med vilje både kategoriserar och demoniserar de som har en annan åsikt.
Att jag kategoriserar mina politiska opponenter är ju självklart, men att jag skulle demonisera dem är väl ändå att ta i.
Det är bra, att ha modet, att ta ställning och våga ventilera det öppet,
men debatten skall vara saklig och hållas i god ton.
//GöranR
Man blir ju inte speciellt förvånad.
Jag blir än mer bekymrad att den här problematiken inte tas mer på allvar, dvs problemet med att konstens och kulturens frihet och självständighet gentemot politikers och rådande ideologiers inblandning börjar naggas i kanten (med exempel från Järfälla, Nacka och Sölvesborg).
Och Godwin hade rätt. Den ursprungliga frågan spårade fort ur och sögs snabbt upp i en förvirrad och känslosam diskussion om vänster- respektive högerideologier där nazism kom upp redan efter några få inlägg i tråden. (Se Godwins Lag)
//GöranR
Sedan måste jag påpeka (här blir det för frestande); nazismen var inne redan i din egen bloggtext.