Bilder, berättelser och tankar från vardag och fest i mitt liv.

För mycket politik i bloggarna? Eller, vad får vi egentligen skriva om?

Är det för mycket politik i bloggarna? Får vi över huvud taget skriva om politiska frågor? Och vad räknas då som politik?

Frågan återkommer då och då här bland bloggarna. Någon eller några tycker att någon annan eller några andra skriver för mycket om politik, vilket då ska vara förbjudet enligt reglerna.

Att ha en blogg här på Fotosidan innebär ju närmast per definition att det är en fotoblogg, att det finns en koppling till fotograferande och den fotografiska bilden. Kopplingen kan se olika ut; det kan vara en bild som åtföljs av en text, och det kan vara en text som illustreras av  en bild. Av detta ser vi en salig blandning bland alla blogginlägg, med mer eller mindre sammanhang.

Bloggen är enligt reglerna tänkt att vara en slags dagbok, handla om vardagliga betraktelser. Att då skriva om saker som händer i vår omvärld och ha synpunkter på det torde väl kunna inrangeras i begreppet ”vardagliga betraktelser”. Möjligen kan det  tangera begreppet politik, särskilt om det handlar om saker och företeelser som är obekväma för oss, och den som skriver sin blogg ger uttryck för (sina) kritiska synpunkter.

Reglerna säger: ” Bloggar eller blogginlägg som används mer som politiskt verktyg eller för att agitera för sin sak är också regelbrott”.

Det intressanta ordet blir här ”agitera”. De flesta av oss har säkert en (sin) uppfattning om betydelsen av agitera. Enligt bland annat Wikipedia innebär det att ” med stor intensitet eller kraft försöka vinna över någon eller några till en viss synpunkt, påverka stämningar,  ivrigt arbeta för, uppvigla, upphetsa, egga".

Personligen har jag inte hittat någon blogg som med stor intensitet har försökt vinna över någon, eller uppviglat eller sökt påverka stämningar i någon grad. Vad jag har sett är att vardagliga problem i vårt samhälle ibland tagits upp bland alla andra mer eller mindre personliga betraktelser, och att jag ibland kunnat se ett ställningstagande, att det förevarit en kritisk hållning. Och de flesta frågor har ju någon slags "politisk" innebörd. Men, alltså, den ”politiken” som jag sett hittills har inte gått över gränsen för var reglerna säger. Enligt min mening. 

Så, jag tycker att vi kan fortsätta skriva om "politik", eller alltså tycka om frågor i samhället överhuvudtaget. Det blir intressantare då, även om det som är akltuellt idag är glömt imorgon, likt det som skrivs (eller modelleras) i sand. 

På återseende//Göran

Inlagt 2015-01-25 12:07 | Läst 3474 ggr. | Permalink

"Hej Göran. Det är mycket vältalig och välskriven inlägg. Jag är glad över att ha en svensk til att skriva det jag själv skulle ha skrivit. Jag saknar ett tillräckligt svenska ordförrådet. För oss utländska läsare här på FS bloggen kan det vare svårt att ingripa i eller kommentera politiska frågor i Sverige. Jag gör det ibland när det är något som liknar danska förhållanden. Där jag kliva av är när diskussioner eller synpunkter förvandlas till oförskämd eller direkt hatiska texter. Men som du skriver så kan man låta bli att läsa den. Det mest irriterande är när de blandas in i ett blogginlägg där från början inte förutser någon politisk diskussion als! Hälsningar från en av de utländska :-) Erik / DK"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Det skulle vara ganska trist om man inte kunde ta ställning i olika frågor, framför allt tror jag att många skulle flytta sina bloggar någon annan stans om det blev för strikt. Sedan om man förvandlar bloggen till en agitationsplats för diverse idéer är något helt annat givetvis. Jag tillhör ju dem som gärna tycker och tar ställning i en massa frågor, men om man bortser från den lite upptrissade perioden runt valet då en del inlägg både från mig och andra kanske var lite tveksamma, så försöker jag vara någorlunda balanserad i mitt tyckande.

Det är ju också så att en del åsikter rörande humanism och medmänsklighet som exempel tydligen kan ses som politisk agitation från de som inte delar min syn på detta.

Ha det gott Göran!
/Affe
Svar från gorred 2015-01-25 14:07
Jo, jag blev lite rädd för att ribban var på väg att sänkas. Man måste få tycka och ta ställning. Det är en annan sak att agitera!
Tack för kommentaren//Göran
Är helt med på ditt demokratiska och yttrandefrihetsresonemang Göran! Och bloggar skall gärna vara intressanta och egna, annars blir det bara mellanmjölk av det hela! ;)
Se'n har Fotosidan såklart ett ansvar så att det inte publiceras lagvidriga inlägg!
Och Fotosidan äger den här "anslagstavlan" också, inte att förglömma!
Vi hyr ju bara in oss på vissa villkor!

Men jag har inte hittat någon som jag tycker e störande!
Och är det något som inte intresserar mig, då läser jag det inte!
Lätt som en plätt liksom! :)
Men så gör nog alla!

Så fortsätt att blogga ni personliga bloggare!
Annars blir det bara som en likformig mellanmjölk! ;)
Å hur spännande och intressant e det?
/B
Svar från gorred 2015-01-25 14:11
Jag har inte heller hittat något blogginlägg hittills som kvalificerar sig som lagvidrigt, givet Fotosidans regler. Och därför viktigt att reflektera över var gränsen går, speciellt när frågan kommer upp. Nej, det måste vara lite krydda ibland, personligt tyckande är alltid roligt, även om man inte håller med. Och, precis som du säger - man måste inte läsa allt, särskilt inte det man inte gillar. Det är ju så enkelt, egentligen.
Ha de//Göran
Väl skrivet, håller med om att det ska vara fritt fram med åsikter och jag tycker inte heller att det man ser på FS är ens i närheten av det näthat man kan se på Flashback tex. Må gott, LO
Svar från gorred 2015-01-25 16:26
Nej, det är vi lyckligen befriade från. Men, vi fotografer är ju hyvens personer, är vi inte det? ;)

Tack för kommentaren, lev väl//Göran
Hej Göran.
Det är mycket vältalig och välskriven inlägg. Jag är glad över att ha en svensk til att skriva det jag själv skulle ha skrivit. Jag saknar ett tillräckligt svenska ordförrådet. För oss utländska läsare här på FS bloggen kan det vare svårt att ingripa i eller kommentera politiska frågor i Sverige. Jag gör det ibland när det är något som liknar danska förhållanden.
Där jag kliva av är när diskussioner eller synpunkter förvandlas till oförskämd eller direkt hatiska texter. Men som du skriver så kan man låta bli att läsa den. Det mest irriterande är när de blandas in i ett blogginlägg där från början inte förutser någon politisk diskussion als!
Hälsningar från en av de utländska :-)
Erik / DK
Göran Redmo 2015-01-26 15:50
Hej Erik, och tack för kommentaren.

Mitt inlägg kommer av att det har klagats på att det är för mycket "politik" i bloggarna, särskilt en del bloggar. Jag har också sett en del kommentarer, som varit negativa till blogginnehållet, på rund av att det endera har etablerat politiska frågor, eller att ett politiskt ställningstagande har kommit fram
Min mening är att vi är vuxna personer, vi borde kunna låta bli att bli hatiska eller oförskämda, men jag håller med, nätkulturen lämnar väldigt mycket övrigt att önska ibland, tyvärr även här.
Vad jag menar också är att såvida man inte blir direkt politiskt agiterande, eller i övrigt går utanför ramarna i sin diskussion, ska man mycket väl få ta upp dagsaktuella ämnen och lägga en politisk värdering på det, alltså även här i Fotosidans bloggar. Och personligt tyckande ger mer krydda.
Så kan man välja att ge sig in i diskussionen eller att inte läsa.

Hälsning//GöranR
Göran Redmo 2015-01-26 18:27
Hej Erik, och tack för kommentaren.

Mitt inlägg kommer av att det har klagats på att det är för mycket "politik" i bloggarna, särskilt en del bloggar. Jag har också sett en del kommentarer, som varit negativa till blogginnehållet, på rund av att det endera har etablerat politiska frågor, eller att ett politiskt ställningstagande har kommit fram
Min mening är att vi är vuxna personer, vi borde kunna låta bli att bli hatiska eller oförskämda, men jag håller med, nätkulturen lämnar väldigt mycket övrigt att önska ibland, tyvärr även här.
Vad jag menar också är att såvida man inte blir direkt politiskt agiterande, eller i övrigt går utanför ramarna i sin diskussion, ska man mycket väl få ta upp dagsaktuella ämnen och lägga en politisk värdering på det, alltså även här i Fotosidans bloggar. Och personligt tyckande ger mer krydda.
Så kan man välja att ge sig in i diskussionen eller att inte läsa.

Hälsning//GöranR