Bilder, berättelser och tankar från vardag och fest i mitt liv.

Att springa framför tjurar

Den här veckan släpper man ut tjurar på gatorna i Pamplona, huvudstaden i kungariket Navarra i nordöstra Spanien, och unga och medelålders män springer i vita kläder med röda accessoarer dödsföraktande framför och bredvid. Flera blir skadade, förstås, men underligt nog ganska få som dör, senast var det, enligt uppgift, 2009. Spektaklet tenderar av allt att döma att bli än populärare, och folk reser från hela världen för att delat i San Ferminfestivalen som det heter. Inte minst är det många amerikaner som besöker festivalen.

San Ferminfestivalen, en festival till ära av Navarras skyddshelgon Sankt Fermin av Aviens, är en urgammal tradition med anor från minst medeltiden där tjurrusningarna bara är en del av festligheterna och från början en förberedelse för de mer reguljära tjurfäktningarna. Den har i modern tid fått internationell uppmärksamhet och populariserats inte minst genom Ernest Hemingway, som skriver om festivalen i Och Solen Har Sin Gång. Hemingway har också mycket riktigt en framträdande plats i staden där många av restaurangerna skyltar med bilder och foton av författaren, och Ernest själv har fått en staty precis vid ingången av tjurfäktningsarenan, där tjurarna springer in.

Vi besökte Pamplona i samband med vår vandringsresa i förra veckan. Det var fortfarande ganska lugnt, men överallt i staden såg man spår av tidigare festivaler och hur man höll på att förbereda sig för årets festiviteter.

Och så kan man naturligtvis fundera, förundras och spekulera i detta med tjurrusningar, tjurfäktning och varför man utsätter sig för skada och dödsrisk på det här sättet…, och varför medeltida seder fortfarande är så levande och aktuella. Åtminstone för mig känns det väldigt främmande. Fast vi har ju också urgamla seder och riter som vi firar, även om de inte är så häftiga eller spektakulära som i Pamplona. 

Pamplona förbereder sig

En av gatorna där tjurarna springer. Encierro betyder just "tjurrusning". 

Överallt ser man spår av festivalen, som varit och som ska komma. Hemingway ses överallt. 

Till synes vanliga gator. Nu avspärrade och förberedda för tjurarna som springer till arenan.

Man behöver inte titta så noga för att se att det är fake. Men vanligt i affärerna med sådana här uppställningar - populärt att låta sig fotograferas framför tjurarna så det ser ut som man deltagit.

La Plaza Del Toros de Pamplona - tjurfäktningsarenan.

Och Ernest himself står (sitter?) staty utanför tjurfäktningsarenan.

På återseende//Göran 

Inlagt 2015-07-08 14:12 | Läst 3757 ggr. | Permalink

"Tror det va på Kreta, för några tusen år sedan, som man gjorde volter över tjurar för att visa sitt mod! Och tjurar har man även haft i labyrinter! ;) Så tjurar har alltid varit intressanta i mänsklighetens historia! Fina bilder från ett intressant ställe! /B"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tror det va på Kreta, för några tusen år sedan, som man gjorde volter över tjurar för att visa sitt mod! Och tjurar har man även haft i labyrinter! ;) Så tjurar har alltid varit intressanta i mänsklighetens historia!
Fina bilder från ett intressant ställe!
/B
Svar från gorred 2015-07-09 00:15
Jo, tjuren är mytologisk i många sammanhang. Hörde om det där med att volta över tjuren också nu, här i Spanien. Tack för kommentaren.

Hälsningar//GöranR
Djurplågeri som institution, jag håller alltid på tjurarna och tycker det är lika häftigt varje gång en tjurfäktare får stryk (oavsett utgång). :)
-affe
Svar från gorred 2015-07-09 00:17
Håller med, även om jag är lite kluven - det lär ju vara ett fantastiskt skådespel. Men, visst, särskilt smakfullt är det ju inte med tjurfäktning. Då är den här tjurrusningen mer i djurens favör, även om jag har svårt att förstå det heroiska att springa framför och riskera liv och lem.
Ha det//GöranR
Niklas Groop 2015-07-09 10:29
Känner mig kluven jag också. Visst, jag håller med om att det är en form av djurplågeri och även jag håller på tjurarna, villkorslöst.
Men jag undrar om inte de tjurar som är med i både tjurfäktningarna och tjurrusningarna har haft ett bättre liv (spekulationer) än de stackare som har haft oturen att födas upp i våra moderna köttfabriker? Jag sommarjobbade en sommar på Scan och var en hårsmån från att bli vegetarian då hela den industrialiserade köttproduktionen äcklar mig.
Jag vet inte vilket som känns värst för mig men jag lutar nog åt att köttproduktionen är värre då tjurarna i Spanien iaf har en chans, om än liten, att försvara sig och att skada sina plågoandar (och att de haft ett bättre liv?).
/Niklas
alf109 2015-07-09 10:59
Visst ur en djurhållningsaspekt är det kanske minst lika hemskt med köttindustrin. Den extra komponenten i tjurfäktning är ju dödandet av en oskyldig varelse som underhållning, vi har ju iofs gått från människor till tjurar och andra djur genom åren, men mekanismerna är de samma.
Svar från gorred 2015-07-09 17:20
Generellt betraktat är väl vad som helst bättre än att födas upp i/vara offer för modern djurhållnings- och köttindustri. Egentligen tror jag - för vad det kan vara värt - att tjurarna här i Pamplona och de som ska vara med i tjurfäktning har det så bra som något djur kan ha, uppfödda av människor, dvs utanför arenan och gatorna.
Förutom att vara en stad med tjurrusning och festival så ser det ut att vara en vacker stad.
Modiga och dumdristiga män finns det nog över hela världen, verkar som att ju tryggare vi lever så vill de unga modiga männen utsätta sig för faror av olika slag. Bergsbestigning, hoppa utför stup och liknande är ju också populärt.
Svar från gorred 2015-07-09 17:17
Tack Margareta. Pamplona är en vacker stad, som många andra spanska städer, ofta med en genomgående och genuin stil utan att det bryter fram en massa arkitektur som inte passar. Och det är nästan alltid mycket folk i rörelse på gatorna, speciellt nu förstås under turistinvasionen. Jag blev förtjust i Pamplona, liksom i San Sebastian (kommer bilder därifrån snart), som båda är lättillgängliga städer med mycket att se.
Och om heroism, dumdristighet och våghalsighet - det finns alltid något sätt att visa det på, helt rätt.

Hälsningar//GöranR