Bilder, berättelser och tankar från vardag och fest i mitt liv.

Att fotografera tegelväggar 

Jag måste erkänna – jag har aldrig testat mina fotogrejor. Jag har förstått att det inte är ovanligt, inte minst läser man om det på nätet. Man testar och jämför, som om man vill skaffa sig egna mätdata. Jag tycker sällan jag ser skillnad.  

Nej jag har aldrig testat. Jag har köpt mina kameror och mina objektiv, och sen har jag använt dem. Jag har förlitat mig på omdömen, och köpt de grejor som har fått bra betyg, inom ramen för mitt system. 

Jag kan förstå om man vill experimentera, exempelvis köra gamla objektiv på nya kameror och se om det överhuvudtaget fungerar, eller kolla hur antika objektiv står sig idag jämfört med moderna varianter. Men i övrigt? Jag har heller aldrig behövt dokumentera eller mäta prestanda för min egen skull, jag tycker jag ser resultatet i mina bilder.  

Jag har flera olika kameror och objektiv som matchar dem. En kombination som jag är särskilt förtjust i är Olympus E-M5 III tillsammans med mZuiko 17mm/1,8. En perfekt kombo att ha med sig på resor inte minst, eller om man bara är ute och ändå har kameran med sig; liten och smidig utan att bli för liten. Kameran plus objektiv väger in på lite drygt ett halvt kilo, den går inte ner i fickan, men tål att bäras i handen eller runt halsen hur länge som helst. Ett fast objektiv ställer ju sina krav, man får zooma med fötterna, men i mina ögon levererar de här grejorna verkligen.  

Nu vet ju jag vad jag får ut av mina grejor, men om jag nu ändå ska pröva dem har jag förstått att det är tegelväggar man ska fotografera. Det är i sig märkligt, motivet blir liksom underordnat bilden eller vad man vill se. Det är ju till och med så att begreppet ”tegelvägg” i mina ögon har kommit att stå för petimäteraktighet, när man går längre än man behöver för att bevisa sin tes.  

Mycket av Vadstenas byggnationer räknar anor tillbaka till medeltid. Här finns en uppsjö med olika tegelväggar. Som denna! Den vittnar i mina ögon om hantverksskicklighet, sannolikt byggd på fri hand och varierar precis så pass mycket att det blir vilsamt för ögat att följa struktur och linjespel. Så den ”distorsion” man till exempel och eventuellt ser beror nog inte på objektivet. Men det visste jag ju 

Men bara för att ha nåt att jämföra med tog jag en bild på en annan stenvägg. Också den har en struktur och ett linjespel som jag gillar, och det finns något vackert med att använda natursten, där varje sten är olik de andra, men ändå  få dem att passa ihop i ett mönster som samtidigt blir ändamålsenligt.  

Vad gav då det här testet? Tja, grejorna jag använder duger, vilket jag är glad åt, speciellt i dessa domedagstider för märket, och väggarna är i sig lite intressanta i sig. Och egentligen var det inget test, förstås.

På återseende//Göran

 

Inlagt 2020-07-15 05:03 | Läst 1003 ggr. | Permalink

"Fina väggbilder..kör nog mest lite fälttester själv, olika bländare mot varandra o.s.v inte tegelväggar.. Med vänlig hälsning/Gunte.."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Spännande text att läsa, och fina bilder. Jag tycker också att vanliga bilder duger fint att bedöma kvalitén på objektivet. Det jag har uppmärksammat är att en del gamla kamerorna kan vara lite sneda i fattningen så de ger mindre skärpa ute i kanterna. Annars hade jag en fotolärare som sa att alla objektiv är skarpa, bara man bländade ned. Såklart överdrev han lite men, det ligger något i det. De digitala objektiven får också hjälp att bli skarpa av kamerans programvara, om jag fattat rätt.
Ha de gott.
Jerry
Svar från gorred 2020-07-15 12:00
Tack för kommentaren Jerry!Till slut blir det ju bilden som blir viktigast, oavsett objektivets, eller kamerans, tillkortakommande. Och då hjälper inga tegelväggar.
//GöranR
😁 det här var lite kul. Tänker ungefär lika. Tycker stenväggen var 👍 å det beror nog på min smak (gillar sten) än din kamera.
Blir nyfiken vad ser man på tegelvägg av test?
pdahlen 2020-07-15 08:23
Vackert med gamla väggar.

På en symmetriskt tegelvägg så kan du jämföra skärpa i mitten jämfört med hörnen, s.k. kantskärpan, är oftast sämre på vidvinkel på större bländare. Du kan också se objektivförvrängningar, att det inte är raka linjer utan väggen böjer sig. Så klart har man fotograferat tegelväggar i sin ungdom :)
niniz 2020-07-15 09:18
Tackar för info.
Får kanske se över mina objektiv vid lämpligt tillfälle. Vet ena mitt vidvinkel samyang 21 på full öppning får man justera med bländaren till 2.0 istället för 1.4
Svar från gorred 2020-07-15 12:01
Tack Nini.
Här blev det så att jag gillade väggarna och använde dem egentligen inte för kamera- eller objektivtest. Håller med om stenväggen!
//GöranR
niniz 2020-07-15 13:27
Precis sten är vackert i olika form.
Ditt inlägg gillades tänker lite lika där
2020-07-15 09:23   Nils-Erik Eriksson
Har du gått in i väggen?/Ne
Svar från gorred 2020-07-15 12:02
Ha ha - det skulle man kunna tro. Och kanske, på nåt sätt är det väl så. Men inte i den vanliga meningen.
//GöranR
Fina väggbilder..kör nog mest lite fälttester själv, olika bländare mot varandra o.s.v inte tegelväggar..
Med vänlig hälsning/Gunte..
Svar från gorred 2020-07-15 12:04
Tack Gunte. Man kan nog se tegelväggarna ur flera perspektiv. Man måste inte alltid testa 😉.
//GöranR
Instämmer, gör sällan eller aldrig egna tester. Däremot kan jag ibland studsa när jag i någon bild noterar något extra och då skriva något om objektivet och vad jag tycker bilden visar. Väldigt fin stenbilder, särskilt den sista med natursten, den vittnar om hög ålder! Hälsningar/ Björn
Svar från gorred 2020-07-15 12:06
Tack Björn. Som sagt, man kan se på tegelväggar ur olika perspektiv. Håller med om stenväggen, helt oavsett har den nåt speciellt, och jag stod länge och bara tittade innan jag lyfte kameran.
//GöranR
Hehe bra text och bra "test" bilder ;)
Kör själv inga tester heller, låter Peter här på fotosidan köra dem, vi har ju samma system 😁👍
Svar från gorred 2020-07-16 00:53
Precis. Och den egna kameran har man ju att fotografera det man vill ta bilder av - man måste inte alltid väga och mäta och jämföra allt.
Men faktiskt, de här väggarna gillade jag , och det var därför jag fotade dem.
Tack för kommentaren Joakim!//GöranR
Sten- och tegelväggar kan vara riktigt vackra motiv, men kanske inte om man bara fotograferar dem för att testa prylar :)
Svar från gorred 2020-07-16 00:47
Instämmer helt, Anders. Tack för kommentaren!
//GöranR