Bilder, berättelser och tankar från vardag och fest i mitt liv.

Spelar skillnaden någon roll?

Som intill nördighet intresserad hobbyfotograf ser jag både mycket bilder och litteratur om fotografi, plus en hel del på nätet. Fotosajter, bloggar om fotografi och en massa videobloggar på Youtube inte minst, det finns hur mycket som helst.

Diskussionerna och ämnena man hanterar går också åt alla håll; egna erfarenheter, information, massor av subjektivt tyckande, mer eller mindre meningsfulla tester och en massa svammel.

Ett kärt ämne som ligger och skvalpar mest hela tiden, när det inte gör plötsliga eruptioner, är sensorstorleken. Det handlar framför allt om Full Frame, dvs 24x36mm, mot den övriga sensorvärlden. I nära anslutning till detta finns pixeltätheten- och antalet. Så, ju större sensor och ju mera pixlar, desto bättre. Verkar det som.

Då blir frågan bara: -Vad är egentligen ”bättre”?

Det är klart, vid laboratorieförsök och tester kan man se skillnad på kurvor för olika kameror.  Röda kurvor som ligger högre än blåa kurvor, som korsar gula kurvor etc. Sen har vi fysikens lagar förstås; större sensor - mer ljus. Etc. Skillnaden i brus är en annan faktor, den mellan ISO 6 400 och 12 800 förefaller viktig, det är visserligen brus hela tiden oavsett sensor, men möjligen påvisbart mer eller mindre ibland.

Fast sedan ser vi bilder från kameror med mindre sensorer än FF, till och med mobilkameror som är helt OK och där vi inte ser skillnaden mellan dem och FF eller vet vad kamera som ligger bakom bilden. Och vad spelar då skillnaden i sensorstorlek för roll?

Rolls Royce lär aldrig ha lämnat ut specifikationerna på sina bilar. De gick ”tillräckligt” fort, hade ”tillräckligt” många hästkrafter etc. Och så är det ju med bilderna vi ser också. Tillräckligt bra, under praktiska förhållanden och med normalt betraktningsavstånd kan man inte se skillnad!

Bilder på nätet är normalt så nedskalade att skillnaderna försvinner. Uppförstorade till exempelvis A3 – och när skriver vi ut större bilder? – och med vad jag hävdar är normalt betraktningsavstånd kan man inte se om det är en mobilkamera eller FF-kamera som ligger bakom bilden.

Skillnaderna finns bara (möjligen) om man förstorar upp bilden in absurdum på skärmen, eller går fram till bilden på väggen och granskar den med förstoringsglas.

Men vem gör det? Är det så vi tittar på våra bilder? Hur kul är det? Och var tar bildens budskap vägen då, om det är pixlar vi letar efter?

Min tes, eller tanke i detta, är att sensorns storlek inte spelar det minsta roll för bildresultatet – det är tillräckligt bra, om vi så tittar på bilden på vår dyra 27-tumsskärm, i mobilen eller ser den hänga på väggen någonstans i A3-4-format.

Och då blir det dags för en kopp kaffe!

Här finns det emellertid skillnader. Men det är en helt annan sak!

På återseende//Göran 

Inlagt 2019-03-03 23:49 | Läst 782 ggr. | Permalink

"Hej Göran - jeg kan ikke være mere enig med dig. Vel skrevet. Med venlige hilsener fra Erik."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Rätt bra synpunkt om hur vi tänker och fokuserar om kameran och dess tekniska egenskaper utan att fokusera på bildens budskap. Håller med dig, Göran. Tack för din
åsikt.
Svar från gorred 2019-03-04 02:44
Uppskattar din kommentar, Affan. Tack.
//GöranR
Fast det ser ut som en riktigt gott kaffe, men det goda skummet på toppen. Säkert från en bra bryggare.

Håller helt med dig, kör nu en blogg om utrustning, att bilderna från förr med betydligt enklare och billigare utrustning stundtals t.o.m är bättre än dagens bilder jag tar. Lite inne på att man blivit lite bekvämare och istället köpt sig kvalitet, men kanske inte....
Jag gjorde även förstorningar i 70x100 från min 12Mpix kamera och ett enkelt kitobjektiv och det var otrolig skärpa i små detaljer
Svar från gorred 2019-03-04 11:11
Tack Peter. Jo kaffet är gott och från en bra (och dyr) maskin. Verktygen räknas även här ;).
Och gårdagens utrustning duger gott än idag, vilket är intressant, ur rena bildkvalitetsaspekter (jag läser din blogg).
Jag tänkte här lite mer specifikt på sensorstorleken, men sammantaget spelar alltså skillnaderna över huvud taget inte så stor roll som det framgår av tester, specifikationer etc. Resultatet går ofta inte att skilja ut ändå.
Tänk dig till exempel att du står 2,5 meter bort och tittar på din förstoring 70x100...
//GöranR
Hej Göran - jeg kan ikke være mere enig med dig. Vel skrevet.
Med venlige hilsener fra Erik.
Svar från gorred 2019-03-04 16:25
Tack Erik - uppskattas!
//GöranR
Vad skall kameraförsäljarna sälja? Kanske hur man tar konstnärliga och spännande bilder? :) :) Glöm det! Osäkra konsumenter e de dom jobbar för!

Så ännu mera pixlar på en ännu nyare och bättre kamera, de e såklart lösningen för att förbättra din fotografi!

Å tänk vilka bilder HCB skulle kunna ha tagit med en digitalkamera! :)
/B

Ps. Tack för påminnelse, nu en espresso!
Svar från gorred 2019-03-04 16:25
Tanken svindlar! ;)
Då är det nog bra att luta sig bakåt med en kopp kaffe.
//GöranR