Bilder, berättelser och tankar från vardag och fest i mitt liv.

Lite bloggtankar. Och fotofika.

Funderade över bloggarna här på Fs, och hur vi använder uttryck som möjligen kan missförstås och vad vi använder för ton.

Att "kasta pärlor för svin" betyder att man ödslar tid, energi, pengar eller andra resurser på att förse någon med något som vederbörande inte har förstånd att uppskatta - att man ger något som är förnämligt och värdefullt åt någon som inte förstår att inse dess värde - lika lite som svin har förstånd att uppskatta pärlor. (Wikipedia)

Uttrycket är hämtat från Matteus 7, det som brukar kallas för "bergspredikan; det exakta citatet lyder så här:

"Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er" (Matt 7:6)

Uttrycket innebär att det finns en sändare – den som har något att visa, eller något att förse – och en mottagare – någon som kan eller ska ta emot det som ges, som förmedlas. Och det är mottagarna i det här fallet som är ”svinen”, dvs de som inte förstår värdet, de som inte förmår uppskatta. I och för sig lika givet är det att den som ger i så fall har något värdefullt att ge, något som är just förnämligt och speciellt. Och det är då det kan bli svårt. För tänk om mottagaren inte tycker att det är särskilt bra? Eller märkvärdigt? Är man lika dum då? Och vem har rätt? Vem har tolkningsföreträde? Så frågan om vem som är svinen i detta är alltså fullt relevant.

Dekorativt tjafs är också i sammanhanget ett knepigt uttryck. I någon mån implicerar det att det som presenteras här på Fs – där nu bloggarna står i centrum – är lättviktigt, av föga egentligt värde, att det inte håller någon särskilt hög klass; uttrycket kan alltså direkt tolkas som pejorativt, dvs förklenande, förnedrande, förolämpande, förringande, ringaktande, förödmjukande, kränkande eller skymfligt. Och det får stå för den som sade det, frågan är bara vad det syftar till och vad nytta ett sådant uttryck gör. Jag kan inte se det positiva i det.

Bloggarna här på Fs har en stor spännvidd. Här finns allt från direkt poetiska betraktelser till vardagsdokumentation. Bilerna varierar också, från enklare och mer privata bilder, till försök att göra nåt mer konstnärligt. S.k. gatufoto får ofta stort utrymme, väldigt många vill uppenbarligen vara gatufotografer och dokumentera gatans teaterföreställningar (här är jag personligen mer tveksam till det konstnärliga värdet). Min bedömning, sett ur mina ögon, är att bloggarna här på Fs är oftast är trevliga, många är direkt intressanta, med i och för sig skiftande bildkvalitet men där bilderna ändå speglar vardagsfotografi, ibland med någon höjdare ur konstnärlig synpunkt. Och det är bra för mig.

Sen kan jag fundera över varför man gör sig omaket att agera om man ändå inte tycker att materialet håller måttet. Kritik kan vara konstruktivt, man måste inte hålla med om allt, men det är föga produktivt att bara slänga ur sig förklemande uttryck.

Och jag hör till dem som gärna drar en lans för det förment banala. Men framförallt för en god ton.

Och sedan var det fotofika på knivsöder idag å alla gamla polare var där - eller ja kanske inte alla, men en del i alla fall.

Affe hade med sig gamla fototidningar

Men man kunde också diskutera hjulaxlar på Krokodilen

Eller bara intresserat delta i diskussionen.

En som vanligt synnerligen trevlig sammankomst och samvaro. 

På återseende//Göran

Inlagt 2015-09-29 22:34 | Läst 3103 ggr. | Permalink

"Hej Göran, tack för en bra blogg, nu slipper jag skriva det du just har sagt. Tänkte nämligen skriva precis det du har skrivit. Tack! Fö hade jag gärna varit med på fotofikat, det finns många jag inte träffat, men jag var i Sthlm i helgen och ska på Dagnys på lördag tror jag, om inte förkylingen sätter käpp i hjulet., och lite begränsning får också jag ha på mitt bilåkande. Men dina bilder är utmärkta och lockar verkligen att delta!/ Björn T"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hej Göran, tack för en bra blogg, nu slipper jag skriva det du just har sagt. Tänkte nämligen skriva precis det du har skrivit. Tack!
Fö hade jag gärna varit med på fotofikat, det finns många jag inte träffat, men jag var i Sthlm i helgen och ska på Dagnys på lördag tror jag, om inte förkylingen sätter käpp i hjulet., och lite begränsning får också jag ha på mitt bilåkande. Men dina bilder är utmärkta och lockar verkligen att delta!/ Björn T
Svar från gorred 2015-09-29 23:15
Tack Björn. Du är välkommen när du kan och det passar in - vi har ju Tårtan också - och det skulle vara trevligt att se dig här, men det är klart, det är en bit att åka. Själv missar jag Dagnys nu på lördag, hade varit synnerligen trevligt, men jag reser bort.
Och sen har jag funderat över bloggarna ett tag nu - har svårt för ogod ton, om du förstår...
Hälsningar//GöranR
Tycker också det här var väldigt bra skrivet, jag känner likadant, men du formulerade det så väl! Till skillnad mot Björn hade jag nog ändå inte skrivit något om det..
Hälsn!
Svar från gorred 2015-09-29 23:16
Uppskattas Jan.//GöranR
Tråkigt med dessa som helt saknar socialt bollsinne på nätet.
Kul fika idag, det var ju ett tag sedan, men nu kommer det nog att komma igång igen. :)
-affe
Svar från gorred 2015-09-29 23:16
Håller med och håller med ;-)//GöranR
Tack för den texten i din blogg! Språkbruk e intressant!

Ett av mina favoprogram på radio e Spraket i P1
/B
Svar från gorred 2015-09-29 23:19
Mitt också, när jag kommer åt. Och jag prenumererar på tidningen, en present från min grabb för länge sedan som hänger med. Och god ton är viktigt.
Hälsningar//GöranR
En välskriven och viktig bloggtext, tack för den. Sedan en trevlig fotofika som gick i hundens tecken;)

/Stephan
Svar från gorred 2015-09-29 23:59
Det var väl lite krokodiler också, eller hur? Uppskattas i övrigt Stephan!//GöranR
Mycket trevlig blogg och jag är helt i linje med dig. Jag har själv vid flera tillfällen skrivit något liknande. Jag har bestämt att jag inte kommer att låta mig påverkas av de negativa och konstiga inlägg och kommentarer. Även om det kan vara svårt ibland.
Vi måste stå enade om den goda ton och dett positiva som trots allt, är i majoritet här på FS.
Många vänliga hälsningar från Erik / DK
Svar från gorred 2015-09-30 10:33
Tack Erik. Jo att anmäla avvikande åsikt, att tycka själv och till och med kritisera är OK. Men, det krävs som Affe säger socialt bollsinne och att man försöker vara civiliserad i sin ton. Det blir tydligen för lätt att gömma sig i cyberavståndet och då uttrycka sig på ett sätt som aldrig skulle ha gjort annars.
Jo, jag känner mig träffad Göran och alla ni andra undertecknade.

Jag har skrivit ett blogginlägg med ett uttryck som jag själv säger är brutalt men talande. Läser man sedan själva inlägget så handlar det om mig och mitt förhållningssätt, alltså att inte spilla energi på meningslösa saker. Är det inte lämpligt att uttrycka en sådan inställning på fotosidan? Och måste den i så fall övertolkas?

Jag har ju tidigare besvarat din kommentar om detta i min blogg och gett en bakgrund och förklaring, men förmodligen har du inte läst den.Eller så var förklaringen inte godtagbar.

Din egen beskrivning, vidare tolkning och utveckling av ordspråket här i din blogg har jag inga synpunkter på annat än det haft effekt. Inte mins med tanke på kommentarerna.

Uttrycket "dekorativt tjafs" är också något som tydligen upprör. Läser man vad jag skrivit och din reaktion så blir jag lite häpen. Du påstår att i någon mån implicerar det på fotosidan. Ja, självklart är det så för den som jag fått inlägget från.
Men hur och på vilket sätt? Du ger en tolkning av uttrycket som du sen drar slutsater av. Är det så jag också ser det och gett uttryck för? Jag tycker uttrycket är bra, det fastnar bevisligen och får en att tänka. Vilka värderingar man sedan har och hur man kategoriserar detta om man nu måste, det är väl ändå upp till var och en.

Så slutligen, ditt syfte är säkert uppnått med att reda ut, tolka och ange vad som är god ton här på sidan.
Själv är jag glad om någon läser vad som jag faktiskt skriver i mina blogginlägg. Och i min värld så har jag tolkningsföreträdet till min egen text. Men det "sociala bollsinnet" och att hålla en civiliserad ton behöver jag tydligen gå en kurs i av någon som kan. Och en liten sak till Göran, jag gömmer mig inte jag finns här.

Mvh
Jörgen
Svar från gorred 2015-09-30 16:36
Jörgen.
Visst ligger ditt blogginlägg till viss grund för vad jag skrev, men jag har faktiskt funderat länge på våra bloggar, vad som skrivs, om god ton etc. Men så kom det här uttrycket då; ”att kasta pärlor för svin…”.
Det är ett gammalt uttryck, med en högst vedertagen tolkning, dvs den som jag gav uttryck för. Det är inte min personliga tolkning, utan det är den som gäller allmänt, oavsett om du lägger in en annan mening, och innebär just det jag skrev, nämligen att i onödan ödsla tid, energi, pengar eller andra resurser på att förse någon med något som vederbörande inte har förstånd att uppskatta - att man ger något som är förnämligt och värdefullt åt någon som inte förstår att inse dess värde - lika lite som svin har förstånd att uppskatta pärlor (Matteus 7:6, Bergspredikan).
Som exempel: Tänk dig en kunnig föredragshållare med ett trevligt program relativt en skara direkt ointresserade och ignoranta åhörare, eller en lärare med elever som inte bryr sig ett skvatt om lektionen eller en försäljare med bra varor som kunderna inte vill ha för att de inte förstår bättre.
Och då är frågan om du då menar att vi bloggläsare inte kan uppskatta det du kommer med närmast självklar, dvs är vi andra bloggare/bloggläsare svinen alltså(?), och då behöver man inte ens hårdra det så långt.
I alla händelser värt att reflektera över, särskilt när det blir otydligt, som jag också påpekade i svar i din blogg.
När det gäller uttrycket som du citerade, ”dekorativt tjafs”, är det å andra sidan en annan sak. Här blir det möjligen en tydligare tolkningsfråga. Jag förstår ändå inte hur man inte kan uppfatta det som nedsättande, ringaktande och förklenande. I mina öron är det direkt pejorativt, att det betecknar något som inte är värt så mycket, helt oavsett hur du uppfattar det. Men visst, här jag ger min tolkning av uttrycket, liksom du tidigare gav din. Jag kan emellertid inte se något positivt med det, och då funderar jag över vad nytta det gör i så fall.
Att lägga in egna tolkningar i vedertagna uttryck kan alltså vara vanskligt när det gäller att få andra att förstå vad man menar, t.ex. pärlor för svin. Och när det gäller det sociala bollsinnet, som jag använde uttrycket, syftar det bredare, över den allmänna tonen på nätet.
Så, när du nu med viss rätt kände dig träffad var det ändå bra att du reagerade. Det här är emellertid det jag tycker, och som gav bränsle till funderingar jag har i alla fall.
Hälsningar//GöranR
alf109 2015-10-01 02:26
Jörgen, jag vill klargöra att mitt uttryck om avsaknad av socialt bollsinne inte handlade om dig personligen, jag hade inte själv följt upprinnelsen till denna debatt utan läste inlägget i mer generella termer. Det var mer ett uttryck, från min sida, för ett ganska vanligt förekommande beteende på nätet där man brister i vanligt folkvett och respekt gentemot varandra.
-affe