Absolut gehör
Om förmågor som kan vara förbannelser
Jag känner några människor som har absolut gehör. Ni vet, de där som vet precis vilken ton man tar bara genom att höra den. Och skulle man ta tonen lite mellan de riktiga tonerna så hör de det också även om man sjöng helt rent på den tonen. En del kan tycka det är gräsligt att höra en melodi som spelas i "fel" tonart så till den milda grad att de helt berövar sig själva njutningen att höra sången eller melodin. Jag lärde mig tidigt att spela efter noter och än idag kan jag spela ett stycke rakt av med noter framför mig på ett flertal instrument. En del avundas mig den förmågan men jag är mer avundsjuk på de som kan dra en låt bara genom att ha hört den och utan att kunna läsa noter! Det kan inte jag!
När jag gick i skolan inspirerade mina föräldrar mig att stava rätt. Jag fick en krona för varje rättstavningsskrivning som hade NOLL fel. Jag samlade på frimärken på den tiden så den moroten fungerade. Ett paket främmande frimärken kostade 2 kronor på EPA. Är det så konstigt att jag längtade efter rättstavningsskrivningar? Men på köpet blev jag världsmästare på att se stavfel! =) En gång läste jag en bok som var så slarvigt korrekturläst och så fylld av stavfel att jag bara gav upp. Jag orkade inte läsa vidare! Nu har jag lyckats övervinna det här handikappet med åren och läser numera obehindrat hur många stavfel och särskrivningar som helst utan att förlora andemeningen. Eller ens fattningen. Jag njuter av berättelsen istället.
På 70-talet fanns det en tidning som hette Radio & Television där det ofta var mycket snack om olika förstärkares egenskaper och specifikationer. Begreppet "guldöron" myntades i den vevan och somliga hävdade att det minsann gick att urskilja huruvida slutstegen hade tantal- eller elektrolytkondensatorer, eller om det var en rör- eller MOSFET-slutsteg, om genomföringskondensatorerna hade polyester eller polykarbonat som dielektrikum. Jag tvivlade redan då på att de kunde säga vad de lyssnat på för musik under de blindtest som tidningen utförde för att kunna konstatera om guldöronen hade rätt.
Fotografin är inte förskonad från sina egna absolutister. De renläriga objetivnördarna som inte kan se en bild utan att se alla fel på objektivet som använts. Distorsionernas, upplösningarnas och de akromatiska abberationernas obehärskade stigfinnare. De som lusläser en bild efter krökta linjer, pixel för pixel eller korn för korn men sedan inte kan säga vad den föreställer. Arma stackare! Det är nåt sjukt när en upplösningstavla eller MTF-kurva är mer intressant än ett riktigt levande motiv av något intressant. Jag skulle vilja kalla dem för bildblinda marodörer. De förstör sin egen upplevelse av bilderna med sitt missriktade fokus. Och de förstör andras upplevelser av samma bild när de tvingas höra deras besvärjelser och analyser.
Upplösningstavla "Riktig" bild
Det är naturligtvis så att det finns en oerhört stor erövrad kompetens inom olika områden i livet. Men när kunnandet blir för stort verkar det beröva oss glädjen och njutningen i livet.
Mellanformataren
PS
Det här är min oförfalskade åsikt. I det perfekta landet Sverige har vi åsikts- och yttrandefrihet och behöver således inte skämmas för det eller gå i fängelse utan att passera Gå. Den dagen regeringen beslutar begränsa dessa rättigheter är det dags att ta upp emigranternas mantel och bege sig till andra förlovade länder.
PPS
Nu har jag nog retat upp tillräckligt många purister så innan kommentarsfältet fylls med beska ord och sanningar ber jag alla att först ta det här med glimten i objektivet. Jag blinkar med centralslutaren i Rolleiflexen.
DS
Hälsn. Ulrika
/Krister
I en diskussion om ett objektiv togs det i försvar av en kille som fotade mycket på jazzklubbar och han visade ett gäng härliga bilder tagna med objektivet i fråga. Varpå någon visade upp en grupp bilder på just en sådan upplösningstavla som du hade här ovan och tyckte objektivet var oanvändbart.
Svaret på det från jazzfotografen var härligt, fritt citerat ur minnet:
"You know, I never seen a musicain, or any human for that matter, looking like that. I think you need to meet some new people to shoot images of. Those guys don't look any fun at all."
Jag kan konfirmera det du säger. Lidandet kan ibland bli svårt. Den fullödiga musikupplevelsen dess större. Jag har dock blivit sparsmakad med åren. Vill inte höra för mycket musik. Den biter så att säga för bra, den kräver för mycket engagemang.
Sedan är det inte "musiköra" man har, utan musikhjärna - det är liksom där som saken sitter. Jämförelsen med tekniknördar inom fotografin haltar tycker jag.
Jag kan nog inte bejaka att talang eller kompetens skulle vara ett hinder för den fulla njutningen. Vore det så kan vi nog med en gång lägga ner de ädla konsterna.
Jag är övertygad om att nörderiet är tämligen väl utspritt här på FS. Det kan t ex yttra sig i att bilder tagna med en viss kamera får många kommentarer av just den anledningen och inte för att bilderna håller extremt hög kvalitet.
Trevligt inlägg.
/Torbjörn
d sepolar ingen roll i viekln ordnning bksotrnävena i et od str d sm r vtigt ä at fsta ok ssista bavsoken såtr p rtät patls. Rseetn kan stå huller om bllr o mn kn ändå lsäa tetxten uatn porbelm. Dettea broer p at vi itne leasr vjare bksatv för sig uatn oden.
// S-O
Det där med absolut gehör kan nog vara bekymmersamt, men det finns en del som har det och ändå lärt sig acceptera en hel del fel i helheten, även om de hör dem. Vi hade en snubbe på fiol (elfiol) som hette Per Granestrand som jag tror hade absolut gehör, men han stördes inte av att det spelades lite fel i bland, däremot om något var lite ostämt var det värre med. ;)
När det gäller "bra" optik så handlar det om så mycket mer än upplösning, distorsion osv. Leica visar med sina senaste gluggar att de mest väl korrigerade gluggarna även är dem som tecknar snyggast, de har helt unika avtryck även när det gäller sådant som hur de tecknar oskärpa och liknande på stora bländaröppningar. Bländar man ned några steg brukar det mesta bli bra däremot. Sedan kan man vara känslig för olika saker, personligen har jag svårt för distorsion till exempel, och det är en parameter man brukar släppa iväg för att hantera andra aberrationer. Och i den digitala världen spelar det ju mindre roll. bara att trycka på en knapp i Lightroom eller acr, däremot att göra analoga kopior från distade negativ är ingen höjdare. ;)
-affe
När det gäller objektiven så är ju distorsionen hela grejen med en del av dem. Fisheye t ex =)
När det gäller synpunkter på att spela rätt eller fel, så har jag inte så många. Men visst är det fint att lyssna på en orkester med musiker som är samspelta och musikaliska. Spelar dom för uselt så förtar det lyssnandets glädje. Jag antar att olika människor är olika känsliga för det.
Det där med guldöron var nytt för mig. Visst låter det lite olika från en förstärkare med rör jämfört med transistorer, men att isoleringen i kondingarna spelar någon roll, det är för dråpligt! :-) Antagligen är det en vansesak vilket man tycker låter bäst.
//Rolf