Pro Memoria
Inspiration från gamla bilder
Om att få lusten tillbaka
Det har varit trögt med fotograferingen i år. Mätt i antalet bilder, alltså. Nu blir det väl så när man ägnar sig åt den verkligt långsamma (och dyra) fotograferingen med storformatskamera. Jag beklagar det inte. Det är kul på sitt sätt. Men alla andra kameror har i stort sett fått för lite tid. Och de har ju också sin rolighet att använda.
Jag har haft anledning att gå igenom alla mina bilder relaterade till järnvägsmuséet i Åmål och inspirerats av alla mina kvadratiska bilder därifrån. Så nu fick jag lust att ladda Rolleiflexen med en rulle. Det kanske inte blir några järnvägsbilder men att hålla i Rolleiflexen kommer att bli ett nöje bara det. Jag sätter i en rulle Tmax 400 så får vi se vad det blir. Här kommer några gamla bilder.
Eders Hängivne
Neopan 400
Om den sista rullen
I år tog jag den sista rullen jag hade av Fujis Neopan 400. Nu går det inte att få tag på den då Fuji slutat tillverka den för några år sedan. Jag köpte på mig ett antal rullar via ebay men nu är de oåterkalleligen slut. Här kommer en bildkavalkad från den sista rullen i kronologisk ordning.
I mars fyllde pappa 90 år
I maj konfimerades mitt äldsta barnbarn. Det är hon som står till höger om mitten och har levande ljus i håret.
I juli var jag hemma i Åmål för att hälsa på pappa på sjukhemmet. Jag missar nästan aldrig att åka till järnvägsmuseet och kolla vad som hänt sen sist. De har tydligen fått in en gammal godsfinka till sin samling.
Den stora CircleK-macken i Tösse vid E45 har gett upp. Jag brukar ta en tur i Dalsland för att uppdatera mig om förändringar.
I slutet av augusti tog min frus dotter och jag en tur till Adelsö. Hon är alltid pigg på att bli porträtterad.
Här har färjan återkommit från Munsö för att ta oss tillbaka
Eders Hängivne
PS
Rullen satt i Zeiss ZM och objektivet var Sonnar 1,5/50 mm utom i den första bilden som var tagen med en Ultron 1,9/28 mm.
Oväntad filmtorsk
Sista rullen Neopan 400
Idag gjorde jag och min bonusdotter en rundtur på fyra av Mälaröarna. Jag tog Zeissen med mig utan att kolla hur mycket film det var kvar i den. Jag hade tagit fram en film Tmax 400 men den kom inte med. Jag tänkte nog att det räcker med den som sitter i. Rullarna går långsamt genom mina kameror nu för tiden. Nåväl, det var feltänkt. I kameran satt den sista rullen av mina Neopan 400. Och det var ju bra att den blev klar. Lite ledsamt att det var den sista rullen. Jag tycker det är den bästa 400 ISO-filmen jag provat. Men nu görs den inte längre. Annars har ju Tmax 400 varit min favorit i många år (och är fortfarande) men den har fått så högt pris numera att jag nog måste skaffa mig en annan favorit. HP5+ ligger bra till. I all synnerhet som den kan fås i 24-bildersformat. Annars tar det för lång tid att köra slut på en rulle. Jag har förstås inte framkallat Neopanen ännu så det får bli en bild på Zeissen. Ganska länge nu har jag haft Sonnar 1,5/50 på den (Dogma) men på bilden är det en Biogon 2/35. Lika snyggt med den också.
Dagens apparat
Eders Hängivne
PS
I ett kommande inlägg får ni antagligen se vad jag tagit bilder på. Det blir spännande för mig också. Börjanänden har jag ingen aning om.
Stora kopior
Om mitt mörkrumsarbete
Mörkrumssäsongen har börjat och jag har rivstartat med ett antal 24x30-kopior för en utställning vi ska ha i februari 2023 i Studio ABC:s Konsthall i Vällingby. Men mitt papper tog slut och just det papperet var slut i hela Europa, konstigt nog. Ilford MGRC warmtone 24x30 väntades in om ca 4 veckor på Photax. Brunos hade ingen prognos. Inte heller Silverprint och Macodirect.
Jag har istället kastat mig över att göra stora kopior på 40x50-papper med bildyta 36x36 cm. Det är onekligen lite bökigt att hantera dessa stora ark. Skålarna får nätt och jämnt plats i våtbänken och rör sig inte helt obehindrat i sköljen. Men resultatet är belöningen. Här är ett par kopior.
Eders Hängivne
PS
Redan ligger sex bilder till i mörkrummet i väntan på selentoning.
Valrepris från 2010
Aktuell reflexion
"Ett stort problem - ett av dom stora problemen, för det finns flera - ett av dom stora problemen med ledarskap är vem man ska ge jobbet åt, eller rättare sagt: vem som ska lyckas få folk att ge honom jobbet.
Sammanfattningsvis: Dom som är mest intresserade av att styra över andra varelser är, just därför, dom som är minst lämpliga att göra det. För att sammanfatta sammanfattningen: Ingen som lyckas bli vald till President bör på några som helst villkor få ta jobbet. För att sammanfatta sammanfattningen av sammanfattningen: Det blir fel med folk.
Det är därför det är ordnat så här: Rader av Presidenter som njuter så mycket av att sitta vid makten att dom inte ens märker att det gör dom ju inte.
Där, dold bland skuggor, sitter istället någon annan - men vem?
Åt vem ska man ge makten, när ingen som vill ha den kan tänkas få den?"
Citat ur boken
Restaurangen vid slutet av Universum, kapitel 28
från sviten Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams
Bonnier Alba förlag
Fotografiska partiet (fop) (hmm... låter som en Kiev)
Vi arbetar för ett tillägg i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:
- att det är varje människas rättighet att äga en kamera att använda den var som helst och när som helst
- att det är varje människas rättighet att bli fotograferad, oavsett kändisstatus
- att det är varje människas rättighet att fotografera med vilken teknik hon vill, undantaget röntgen
Partisekretariatet
Eders Hängivne
PS
Jag tänker rösta den 11 september (oroväckande datum) på det parti som jag tycker har minst dålig politik.