Pro Memoria

Mitt fotografiska minne

Pappa igen!

När man väl har börjat är det väl lika bra att hålla på tills man är färdig. 1983 kom Ljudteknikern in i familjen. Han som ser till så att folk hörs, att banden fastnar på skivan när de sjunger sina låtar och att allt som inte ska höras inte hörs =) Ibland sitter han på Konserthuset i Göteborg och rattar ljudet. Ibland är han på turné med något band. Ibland producerar han en CD med något annat band. Och dessemellan gör ha ingenting. Frilansarens värld delar vi erfarenhet av numera. Fast i olika yrken. Jag pratade nyligen med Philip via Skype. Han är på turne med några band i Europa. En inställd spelning gav honom lite tid att ringa farsan.


Philip Meldert, ljudtekniker
Motljus och blixt

Philip är extremt extrovert. När vi åkte på semester och kom till en ny camping hann vi nätt och jämt ställa upp husvagnen förrän han hade cyklat runt och bekantat sig med alla. Vart vi än kom, kom han strax i slang med någon på kompisnivå =) En sällsam gåva. Och trots att crosscarten på Öland egentligen var för stor så tog han sig runt banan snabbare än storebror. Låt vara att han kraschade bland däcken vid sidan av banan då och då. Pappa brandmannen ryckte ut och lyfte ekipaget på rätt köl. Rädsla tycktes vara ett obekant begrepp tills han blev vuxen.

Månadens profilbild är från BB i Vänersborg. Om några år, när trean kom, skulle det ske på NÄL

Meteorologen till höger spanar in blixten.

Här kommer några få highlights från Philips uppväxt

        

Mellanformataren

Postat 2011-01-31 18:58 | Läst 9896 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Första testet av X100 - i Norge!

Om Fujifilms gatufotokung

Man kan tro att det är ännu en norskhistoria. Döm själv, om du förstår språket. Vi som är födda nära grannlandet har inga problem att förstå bröderna.

Det norska testet

Mellanformataren

Postat 2011-01-28 07:12 | Läst 6057 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Fotografisk årskalender

Fotografi erbjuder många möjligheter att fira under årets lopp. Särskilt för de fotografer som fotograferar på film. Se här

1 jan     Det kvadratiska bildformatets dag, 1:1 (24x24, 4x4, 6x6)

3 feb    Småbildsformatets dag, 3:2. (24x36, 6x9)

4 mar  Micro four-thirds-dagen, 4:3 (4x3, 6x4,5, 18x24, 6x8, 9x12)

4 apr   Klassikernas dag (4x4)

4 maj  Storformatsdagen (4"x5")

13 maj   135-filmsdagen. 
                Den här dagen är räddningen för en del udda 35 mm-format som t ex Nikon 24x32 och 24x34.

6 jun   Nationalformatsdagen (6x6)

6 jul   6x7-formatets dag då alla Mamiya, Pentax och Fujica m fl dammas av.

12 jul  127-filmens dag. (4x4, 4x3, 4x6,5)
Firas endast av nördar för att hålla liv i detta trevliga format och filmtillgången.

6 sep   Stora Mellanformatsdagen (6x9)

8 okt   De stora kamerornas dag (8"x10")

9 dec  Bladfilmsdagen (9x12)

Sedan finns ju en del udda specialformat såsom 6x12 mfl. Ja, ni fattar, det är bara att fira på.

Mellanformataren

Postat 2011-01-23 15:08 | Läst 7841 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Bildkonstens gyllene geometrier

Om bildkomposition till döds, geometrins förbannelse i fotokonsten.

Lika bra att deklarera det med detsamma: Nedanstående är inte på allvar. Utom möjligen slutklämmen.

Bildkonsten har formats i årtusenden och olika "skolor" har så småningom blivit alla "konstnärers" verktygslåda för deras fortsatta verksamhet. I bildskaparnas släptåg kommer bildkritikerna.  Så ock inom fotografin. Tränade bildkritiker ser linjer och cirklar, mönster och fält där ingen annan ser något. När någon förstå-sig-påare välvilligt ritar in geometrier i bilden och babblar ut texten om hur han ser på saken har redan all fascination jag kanske känt för bilden flugit sin kos. En djuplodande bildanalys blir, för mig, lika klinisk som när min biologilärare dissekerade en groda i skolan. Grodan var nog vacker i början men definitivt inte mot slutet.


Fraktala geometrier. Överkurs. Göteborg 2002

Inom bildkonsten är allt gyllene. De flesta har väl hört talas om sectio aurea (gyllene snittet). 1,618 närmare bestämt. Det styr väl alla seriösa fotografers bildskapande, eller? Till detta kan tilläggas den gyllene rektangeln, den gyllene triangeln, den gyllene spiralen m fl i förled gyllene geometriska begrepp. Den gyllene aktiekursen hos Canon och Nikon icke att förglömma. Eller Leicas gyllene priser.


Gyllene lökar, Moskva, 2000

 Frågan är om bilder blir finare att se på om man tycker sig se geometriska element i dem. Förstora nedanstående konstverk och bestäm själv. Förhöjer det din upplevelse av bilden?

  

En del pratar om att dela in bilden i nio rutor, tre lika höga fält på höjden och likadant på tvären. Likformiga rektanglar kallas det. Utom i specialfallet kvadrat. Men det är helt ogyllene att placera sitt blickfång på denna plats. Fotografer borde ta miniräknaren med sig. 1,618 ger ett annat utseende på fotografins kompositionsbräda.

 Gyllene snittet i visuell konst

En del kameratillverkare har lagt in ett vanligt ogyllene niorutersmönster i sökaren. Det duger inte till annat än att hjälpa till med vågräta horisonter och lodräta stuprör. Men om sneda horisonter blir på modet i bildvärlden igen så båtar de till inget. Utom luffarschack.

Jag har förståelse för att konstnärerna har nytta av dessa kompositionsregler när de ska "göra" en bild. Att måla en tavla tar sin tid och det finns gott om tid att komponera så att kompositionskritikerna blir nöjda. Men för oss som "tar" våra bilder i flykten måste kompositionerna vara inövade i ryggmärgen, fötterna snabba till "vantage point" (Szarkowski) och avtryckarfingret nära nog självutlösande i "the decisive moment" (Henri Cartier-Bresson).

Eller för att prata ingenjörsspråk. Fotografering är ett avancerat återkopplat system. Hjärnan bearbetar bilden som ögonen ser och skickar signaler till ben och fötter att ändra till en fördelaktigare position och när allting har svängt in till ett acceptabelt resultat trycker fingret av. Helt automatiskt. Om det skulle ligga några kompositionsregler i en databas i lilla hjärnan kommer detta att slöa ner hela processen. Jämför gärna med en schackspelare (dator) som utvärderar alla optioner innan den till slut gör sitt drag.

Den som söker och väntar på den perfekta kompositionen kommer sannolikt att finna att motivet inte finns kvar framför kameran när det blir så dags.

Det är min övertygelse att betraktarens upplevelse av en bild vida övertrumfar dess eventuella "regelmässiga" komposition och dess tekniska utförande.

Mellanformataren

PS
Samtliga bilder utom fjärilen i Göteborg och katedralen i Moskva lånade från Wikipedia.

 

Postat 2011-01-22 11:39 | Läst 9145 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

10 lektioner Gatufoto

Om att lära sig genren

I min ambition att bli bättre på gatufoto studerar jag ivrigt allt jag kommer över på nätet. Det är ömsom vin och ömsom vatten. En hel del är bra. Men det finns en hel del dåligt också. En av de bättre utläggningarna om gatufoto finns nedan som lektioner på 2point8. Allt är på engelska så om du inte behärskar det någorlunda är det inget för dig.

Lektion 1: Att komma över tröskeln

Lektion 2: Slappna av

Lektion 3: Att kunna sin utrustning

Lektion 4: Återbesök

Lektion 5: Ärlighet

Lektion 6: Maskering

Lektion 7: Studera förebilder

Lektion 8: Öva

Lektion 9: Håll på

Lektion 10: Dela med dig


Går närmare nästa gång


Bröstskott

Mellanformataren med ZM

Postat 2011-01-13 22:29 | Läst 10066 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
1 2 3 Nästa