Pro Memoria
Ny profilbild - Säsongen börjar nu
1 mars börjar våren. Punkt.
Och som vanligt byter jag profilbild. Den här gången visar jag framsidan och vad som hänger på den ganska ofta. Det här är jag i en favoritposition. Och det är ett självporträtt.
Lekte lite med den i Color Efex Pro
Eders Hängivne
PS
Det börjar klia i pekfingret.
Min nya hobby - Träd
Om att koppla av från de vanliga motiven
Jag gillar egentligen mest att fota människor i den urbana miljön eller vilken annan miljö som helst, utom i en studio. Men ibland kan det vara skönt att "porträttera" något annat. Därför har jag dammat av ett gammalt intresse för träd. Inte vilka träd som helst. Träd med en egen karaktär som i det sammanhang de står utmärker sig, står ut och säger "Här är jag". Igår gjorde jag en runda till några favoriter och en nyupptäckt goding. Det fina med träd är att de står kvar, det är bara att lägga märke till adressen så kan man komma tillbaka. Om ingen sågat ner dem förstås.
Vid Brostugan på Kärsön finns en enorm ek som jag tror måste vara äldre än den berömda TV-eken. Jag lade märke till den för några veckor sedan när yngste sonen och jag dinerade vid Brostugan.
Maffig stam. Därborta till vänster står avkomman, några hundra år yngre.
Den gamla eken i all sin prakt och härlighet
En vacker allé har jag också sett otaliga gånger men har inte funnit något lämpligt ställe att parkera på. 261:an är ganska hårt trafikerad för det mesta så man stannar bara inte var som helst. Nu parkerade jag på en sidoväg och gick cykelbanan tillbaka för att hitta lämpliga positioner mellan vägens belysningsstolpar och sedan vänta på en lucka i trafiken. Nästa gång prövar jag nog den andra sidan.
Den vackra allén som för mina tankar till sydligare breddgrader medan jag passerar. Det här är entrén till Wallenbergfamiljens begravningsplats som ligger i lummig grönska på kullen till vänster. Det här ligger på Lindö, strax innan man svänger mot antingen Ekerö eller Färingsö. You can't miss it.
Trappan till himlen
Mellanformataren
PS
All bilder är digitala och konverterade i Silver Efex Pro och tonade i cyanotype. Lite mer hokus pokus med spakarna förstås men det håller jag för mig själv. (Ärligt talat kommer jag inte ihåg allt) Alla bilder först preppade i Lightroom.
Färg vs svart/vitt - 5
I juni 2008 angjorde ostindiefararen Götheborg i Nynäshamn. Vi åkte dit för att se skeppet på nära håll och ta bilder. Det blev en hel del bilder men då skeppet var starkt överbefolkat var det svårt att få till "autentiska" bilder. Alltid var det någon/något ivägen. När vi till sist gick i land så tog jag en här bilden på skeppet framifrån. Många har kritiserat beskäringen nedtill och tyckt att jag skulle ha tagit med lite hav också. Men seglen är inte satta för seglats och kajkanten med ett kravallstaket var ivägen. Jag har dock inga problem att "se" det som inte syns och föreställa mig havet under bilden.
För ovanlighetens skull ska jag ta med originalbilden, om än beskuren till kvadratiskt. Lite allmän justering av färgmättnad , kontrast och ljus. Inget annat. Jo, jag reducerade kraftigt en del kromatisk abberation i riggen men allt kunde inte botas.
Som du ser är det en del att göra i bilden. Jag tog bort solreflexer uppe till höger, lyktstolpen och master nere till höger samt den bakomliggande öns skog nere till vänster.
Färdigrensad bild. Nu gick jag över till sv/v-konverteringen och den här gången använde jag Hue/Saturation-metoden som jag studerat på Moderskeppets DVD i ämnet. Man använder sig av två olika Hue/Saturationlager och drar i Saturation-spaken på det andra så att bilden blir sv/v. Sedan drar man i Hue-spaken på det första för att ställa in den bästa gråskalan. Stänger man sedan av dessa lager kan man se hur färgbilden ser ut för att få den önskade gråskalan.
Ja, det blev en liten överraskning att se vilka färger som skapade den bästa gråskalan =) Man kan lätt förstå varför en del filter får de effekter de får när man ser det här.
Så till sist den färdiga bilden efter lite kontrasthöjande åtgärder och ljusjustering.
Den här versionen lät jag skriva ut på papper 30x30 cm och monteras på kapaskiva av Crimson. Tro mig, den är mycket bättre på papper.
Här kan jag inte välja någon favorit. Jag gillar båda =)
Färg vs svart/vitt - 4
Ännu lite mer om färg vs svart/vitt. Den här gången har jag använt en gammal bild från tiden då jag gillade starka färger. Jag brukade skruva upp Saturation ganska mycket. Himlen är dock ganska utfrätt (men trogen hur det såg ut den dagen) och innehåller ingen bildinformation hur mycket jag än rattar och jag har ingen lust att hämta blå himmel för att lägga in i bilden. Jag är anhängare av den skolan som vill göra bilden färdig direkt i kameran. Låt vara med lite lagom pill i PS eller LR efteråt.
Här har jag jobbat mycket med att få fram detaljerna på loket. I originalfilen är loket väldigt mörkt men genom att lätta på Darks och Shadows kommer de fram. Lite extra färgmättnad ger lyster åt färgerna, tycker jag. Loket är nyrenoverat beträffande ångpannan och målningen och tillhör JÅÅJ, Järnvägssällskapet Åmål-Årjängs Järnväg som har ett museum i de gamla lokstallarna i Åmål. Loket står numera i Svanskog efter att banvallen spolades bort på ett ställe efter förra sommarens myckna regn. Reparationen uppskattas kosta någon miljon vilket är ganska mycket för en liten ideell förening att bära.
Slutresultatet i SEP, Silver Efex Pro
Återigen har jag valt förvalet High structure för att ytterligare förstärka detaljer på loket. Neutral film, inget filter och en lagom mängd omvänd rektangulär vinjettering . Återigen för att fokusera betraktarens intresse på det jag tog bilden för, loket. Det övriga sätter miljön och den urfrätta himlen är inte lika påfallande längre. Bilden är tonad med ljust "kaffe". Däremot kan jag inte framkalla den speciella doften av banvall och bangård men en betraktare som har känt den doften kan nog framkalla den utan större ansträngning ur sitt doftminne =)
Här har jag lite större svårigheter att välja en favorit. Men jag väljer nog den svart/vita tills sist. Kanske beroende på min svart/vita barndom och alla resor med tåg. Inte sällan bakom en ånghäst lite större än den här med röken smekande vagnens fönster så att man kunde tro att det var dåligt väder. Lukten av järnväg är för alltid fastpräglad i mitt doftminne. Minnet av träbänkar, vattenkaraffen och de veckade pappersmuggarna. Luftdraget i rumpan när man satt på toaletten och bajsade rakt ut på banvallen. Inte att undra på att man har ett par modelljärnvägar nerpackade i lådor i källaren =)
Färg vs svart/vitt - 3
Dags igen för lite jämförelse mellan färg och svart/vitt. Här har jag valt en ganska dålig bild ljusmässigt och lyckades fixa till färgbilden ganska bra om jag jämför med originalet.
Den färdigbearbetade bilden från Lightroom.
Motivet är dykbalben med postlådorna och i originalbilden är den väldigt mörk och skuggorna hårda. Jag lyckades dock lätta upp allt det mörka och få fler synliga detlaljer i de mörka partierna och ändå bevara bakgrund och himmel så som jag såg det vid fotograferingstillfället.
Slutresultatet i SEP (Silver Efex Pro)
Här ville jag fokusera ordentligt på motivet. Allt runtomkring tycks mig oväsentligt förutom att det bidrar till miljön för motivet. Jag har valt "neutral" film. Inga filter men kört en nästan överdriven omvänd vinjettering för att få motivet att framträda så mycket som möjligt. Vinjetteringen går att styra ganska mycket i SEP. Här har jag placerat centrum ungefär mitt i dykbalben och använt en vinjettering någonstans mittemellan cirkulär och rektangulär och sedan dragit i Amount tills jag var nöjd. Som oftast har jag börjat med att välja förvalet High structure.
Andra skulle säkert ha gjort annorlunda i båda efterbehandlingarna (möjligheterna är ju enorma numera i det digitala mörkrummet) men det här är min version efter min smak.