Pro Memoria
Tylösand en sensommardag
Om det sköna ljuset vid havet
Mitt yngsta barnbarn har flyttat ännu längre bort än tidigare. Ända till Halmstad. Men det går att åka dit också. Jag struntade i bilen och tog tåget som är det förnämligaste transportmedlet som finns, tycker jag.
Väl där gjorde vi utflykter i trakten och avslutade helgen med en tur till Tylösand. Från den turen kommer dessa bilder.
Sköna färger vid havskusten
Barnbarnet Alice som var den direkta orsaken till resan.
Jag försökte än en gång att kopiera världens dyraste fotografi. Inga anbud har dock inkommit.
Vad vore Tylösand utan sandstränder. Det finns gott om dem.
Och långa är de. (Men Danmark är mästare på långa badstränder)
Eders Hängivne
PS
Nikon F6 med Portra 400 och växlande Nikkor 50/1,4 och Zeiss Planar 85/1,4. På 50:an hade jag dessutom varmtonsfilter.
En stad i staden
Om tillfällig arkitektur
Det skulle bytas fönster i hyresrätterna som är granne med oss och en dag dök det upp en massa kontainrar på ett par gräsytor. Snart fylldes det på med ännu mer. En liten truck arrangerade alla så att de stod sida vid sida på var sida av gångvägarna som omger gräsytorna. Till slut blev intrycket att det var en egen liten stad. Jag passade på att ta bilder innan den skulle försvinna.
Eders Hängivne
PS
Samtliga bilder tagna med min 50-åriga Contaflex Super BC med Tessar 50/2,8 och Portra 400.
Vilken färg har himlen på en molnfri dag?
Om en gåta från Agfa
Förra sommaren strax för nationaldagen åkte Analogfotograferna Stockholm på utflykt till Mariefred som just den dagen arrangerade Ångans dag. Vi anlände efter en del trubbel i Mariefred och åt lunch tillsammans på värdshuset. Därefter strosade vi runt i grupper eller enskilt och fotade vad som bjöds. Själv gick jag min egen väg. Fotografi i flock är inget för mig.
Hela dagen använde jag min Nikon F6 med färgfilmen Agfa Vista 400. När det närmade sig middag på Slottspaviljongen tog jag det lugnt i parken utanför. Himlen var klarblå och molnfri så jag tog en bild rakt upp på himlen. Här är Agfas version av himmelsblått!!
För att ni ska förstå att jag inte luras kommer här en bild från samma rulle. Bara några rutor tidigare.
Det var väl för väl att himlen är blå när den måste vara blå
Vet någon lösningen på denna gåta?
Jag blev inte särskilt förtjust i Agfa Vista 400 efter de tio rullar jag körde den sommaren. Håller mig nog i fortsättningen till Kodak Portra 400 och Fuji Pro 400H.
Eders Hängivne
PS
Jag körde fyra rullar den dagen och i alla rutor med himmel blev den riktigt blå. Utom en som skulle ha varit bara blå.
Blåkulla ligger i Vällingby
Men inga häxor syns till så här års
Contaflex Super BC med Tessar 50/2,8 och Kodak Portra 400
Eders Hängivne
Ett omöjligt negativ
Om när det är läge att ge upp
Jag har inte många negativ som är omöjliga att kopiera men tyvärr är det ofta just de som är en intressant bild. Här kommer historien om ett sådant negativ. Först bilden.
Soluppgång på Örnäs camping i Åmål där nästan alla har strandtomt.
Bilden är tagen med Nikon F6 och filmen är Acros 100 som jag pressade till 1600 ISO, dvs 4 steg! Jag kan ha använt ett färgat filter också men är osäker (rött antagligen). Jag framkallade som vanligt i Xtol förrådslösning när jag pressat en film. När jag försökte kopiera detta uppdagade jag en mängd vita prickar. Sannolikt är det kornen som klumpat ihop sig lite slumpartat. Det fanns inte ett dammkorn på negativet (om det inte fastnat medan det torkade) och även om det gjort det så brukar det inte bli en så förfärande mängd. Jag har oftast stort tålamod men det här var helt enkelt för mycket att retuscha . Det gick lite smidigare i Photoshop. Och retusch för hand på en papperskopia är jag långt ifrån en mästare på.
Jag fick i alla fall bilden publicerad på National Geographic bland läsarnas bilder på temat Semester.
Eders Hängivne