Pro Memoria
Seaside har kapsejsat
Igår när vi gjorde utflykt till Drottningholm och Färingsö lade vi märkte till en nyhet i landskapsbilden. Personfärjan Seaside som legat strandad, men förtöjd, i Tappströmskanalen har kapsejsat. Idag tänkte vi åka dit för att ta lite bilder men där fick vi tji. Det var avspärrat med ståltrådsstängsel och polistejp. En ung kvinna som satt i en byggbod ganska nära avvisade oss vänligt men bestämt. Det är ju ingenting att bråka om så vi åkte hem igen. Vakten sa att det pågår en polisutredning om varför den har kapsejsat och jag frågar mig om det hade samband med helikopterrånet nyligen eller om det har naturliga orsaker, typ ett mindre landförflyttning på botten av kanalen som sopade undan ”fötterna” för båten. Nåväl, det kommer nog inte ens i tidningen. Vi har dock noterat en anmärkningsvärt hög polisaktivitet i Vällingby och på Ekerö/Färingsö. Det är polisbilar och polismotorcyklar överallt och de letar knappast efter mina stulna nummerplåtar =) Nu några bilder från i våras när Seaside stod upp med lätt slagsida åt babord. Nu ligger hon på styrbords sida i dyn.
Det enda man ser nu är det korrugerade taket som ligger vänt mot stranden samt en bit av fördäck.
Hela kollektionen kan du se i mitt album Seaside
Alla bilder tagna med min Zeiss Ikon Super Ikonta 532/16 på film Tri-X.
Ordning och reda bland negativ och dia, del 2
Det här inlägget är en direkt fortsättning på del 1 och handlar om
Excelregistret
Så här ser huvudet ut i registret och alla data ligger i kolumner. Här har jag delat upp det för att få plats och få det läsligt (klickbara bilder). Kolumnerna har Autofilter påkopplat så att jag snabbt kan filtrera hela databasen på vilka kolumner jag vill (även kombinationer) och på så sätt begränsa urvalet för att lättare hitta det jag söker. Registret har dessutom olika flikar för olika filmformat för att slippa ha så många filer. Nu blir det bara tre filer, Arkiv s/v, Arkiv färg och Arkiv dia.
Här är tabellhuvudet
forts
forts
I kolumnen Noteringar skriver jag korta kommentarer om bilden t ex oskarp, underexponerad, pressad 200 ISO, stativ och dylikt.
I kolumnen Övrigt brukar jag notera t ex gulfilter, softfilter och liknande.
Om en bildruta är alldeles svart eller vit skriver jag BLANK i Motivkolumnen
Här är flikarna
Så här ser kan det ut när man filtrerar
Excel-filen är också en utmärkt bas om man vill göra det riktigt snyggt med en Access-databas. Access’ databas är ju egentligen en Excel-fil men Access ger ju möjlighet att också ställa frågor till databasen för snabbare resultat samt presentera data på ett attraktivt sätt, t ex med en miniatyrbild. Just nu känns det som överkurs för mitt behov så jag nöjer mig med att få till mitt bildarkiv i Excel.
Om ett tag kommer en fortsättning lämplig för digitalfotografer. Jag är inte färdig med metodiken där så det dröjer lite =)
Ordning och reda bland negativ och dia, del 1
Det är väl lika bra att säga det med en gång: Det är inte för att verka präktig som jag skriver det här utan bara för att berätta om hur jag ordnar mina bilder tagna på film så att jag hittar dem igen när jag vill utan större ansträngning. Du som inte fotograferar på film kan sluta läsa här.
Konstnärer har all sin ordning i skallen och vet var grejerna finns och om det inte är så så gör det inget. Nu är jag ingen konstnär, bara en ovanligt enveten amatörfotograf som i mitt yrke tjänar på att hålla ordning på saker och ting. Och då smittar det av sig på mina hobbies också. Kanske någon annan kan finna något användbart i denna beskrivning. Allt kan utvecklas till det bättre! Det gäller bara att hitta en lagom nivå som passar det egna kynnet och behovet.
Det som fick mig att ta tag i det här var den oordning som residerade i mina bildarkiv. Visserligen sitter alla diabilder i magasin och alla negativ sitter i negativblad men där slutar redan. Resten är oreda, d v s när togs bilden? Var togs den? Och vem i herrans namn är det där? Vad var det här för en händelse? Jag är fast besluten att ordna till oredan också men det lär ta sin tid. Bortemot 10.000 bilder har ingen dokumentation. På sin höjd kan en del fotograferade födelsedagstårtor indikera när i världshistorien bilderna är tagna. Ja, du hör, det gäller att komma ihåg när en del personer är födda =) En T-shirt med texten Gotland 1993 är guld värd om den är med i en bild.
För att inte oredan ska bli större gör jag nu så här direkt när en film är klar:
- Klipper och stoppar in i ett negativblad DIREKT.
- På negativbladets ”rygg” noterar jag kameran mellan hålslagen (bild 1) och tidsperiod i översta kanten (bild 2). Samtidigt som punkt 1
- Noterar negativbladsnummer upptill och till höger med vattenfast tusch (OH-penna, bild 3). Samtidigt som punkterna 1 och 2.
- Skannar en lågupplöst bild vars kvalitet räcker att publiceras på websidor och sparar denna på en extern hårddisk.
- Matar in bilderna i ett register som jag skapat i Excel. Ett register vardera för svart/vita, färg och diabilder.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
För numrering av negativblad använder jag denna metod
S120-0049
där första bokstaven är antingen S eller F (svart/vitt eller färg)
där de första tre siffrorna anger filmformat (här är det 120-film)
där den sista gruppen är löpnummer på bladet (separata serier för svart/vitt och färg och respektive filmformat)
I registret använder jag sedan bildens nummer på remsan för identifiering. Så en bild på negativbladsexemplet ovan lagras som t ex S120-0049-07 och detta blir filnamnet på den skannade arkivkopian.
Diabilder får nästan samma stuk. Det finns ju inte så många bilder i svart/vitt så de får gå tillsammans med färgbilderna. Däremot har jag bevars även här olika bildformat. 120, 127 och 135 är väl de mest förekommande. Då ser det ut så här
D135-0025-098
Jag använder kompaktmagasin med glaslösa kompaktramar och varje magasin rymmer 100 bilder, därav kör jag med tre siffror för bildnumret, eljest skulle den hundrade bilden (om jag använde 00) hamna först i både arkiv och register.
Nästa del handlar om arkivregistret.
Prinsessan och jag
Lilltösen hälsade på idag och veliga farfar dammade av sin D80 och brände raskt ett sjuttiotal bilder. För sent insåg han vilket enormt efterarbete det genererade. Han valde en och tröttnade sedan för att invänta att ett tiotal bilder ska torka för skanning. Äkta Tri-X var det med dem.
Här leker barnbarnet sjörövarkapten och skriker order åt sina gastar
ALLE MAN PÅ DÄCK!
Konverterad i SEP med orangefilter och på Tri-X
Galleri FS: Vad leter de efter egentligen?
Lika bra att säga det med en gång: Jag gillar att det är svårt att få med bilder i Galleri FS. Det borgar för att de bilder som finns där är hårt granskade och befunna värdefulla ur fotografisynpunkt eller gillas av det stora flertalet i juryn. Jag har åtskilliga gånger försökt få med en bild men mötts av ”motivationen” att det inte är en typ av bild som Galleriet letar efter just nu. Jag varken gråter blod eller kastar saker i väggen för att jag blir refuserad. ”Vad är väl en bal på slottet?” =) Men jag frågar mig varje gång: Vad letar de efter egentligen? Jag har letat efter dagsfärska ledtrådar men inte funnit några. Avsnittet” just nu” indikerar ju att det är ett rörligt mål man försöker fånga och som jägare är jag ju mån om att känna till vart villebrådet ämnar sig för att lyckas fånga det med hjälp av sådana strategiska underrättelser. Frågan kvarstår i alla fall. Vad letar Galleri FS efter JUST NU?
Någon som vet?
Den här bilden har inget med inlägget att göra. Det är ett blindskott från en mankerande Bronica S2A vid Helgumannen på Fårö.
PS
Om det för tillfället är fotografier från diskhon som är på modet kommer jag att passa. =)