Inte vill då jag hamna i ett stånd på Hötorget
När man strosar runt bland stånden på Hötorget finner man ibland familjebilder bland allt annat som säljs. När jag ser dessa foton, ofta inramade, blir jag både bestört och berörd och många frågor hopar sig i mitt huvud. Hur har de hamnat här? Lever personerna på bild, eller är de döda? Kunde inte någon släkting, eller bekant, ha tagit hand om bilderna?
Jag har själv svårt att tänka mig att bilder på mig själv någon gång efter min död hamnar i ett stånd här på Hötorget. Vem vill ha en bild på mig hängande på väggen därhemma? För de allra flesta är jag ju en fullständigt anonym person. Vem är det som köper sådana här bilder på anonyma personer? Naturligtvis kan man tänka sig att en avlägsen släkting råkar komma förbi och känner att den vill rädda fotot till eftervärlden. Men hur stor är den chansen att det inträffar?
Jag fotograferar en del med film, men använder inte något mörkrum utan skannar negativen. Nu har några förståsigpåare här på FS återigen höjt rösten och menat att så kan man inte göra. Fotograferar man med film så är det mörkrum som gäller. Annars kan man lika gärna fotografera digitalt.
Jag förmodar att dessa personer aldrig fotograferat med film. Jag fotograferar i huvudsak digitalt men gillar det uttryck filmen ger. Det uttrycket kommer säkert fram bäst i traditionellt mörkrumsarbete, men jag är nöjd med vad en bra skanner kan prestera. Det räcker gott för mig. Självklart framkallar jag filmen själv och tycker det är mycket givande. Jag gillar delar av det analoga hantverket helt enkelt.
För den teknikintresserade kan jag nämna att de två första bilderna är tagna med Fuji Acros 100 och de två sista TMAX 400. Framkallare (som alltid) X-TOL. Kamera Minolta Dynax 7/Tamron 24-70/2.8. Skanner Reflecta RPS 7200.
På återseende
Torbjörn
Fortsätt att fota, som du vill. resultatet blir ju bra
Marianne
Vid val av teknik/tekniker kör man väl som man själv tycker? Åtminstone har det alltid varit min åsikt.
-affe
Jag kom för sen (från FB) :-)
Eftersom jag har samma inställning som både Jan-Olof och Affe. Ramen och tidsmarkören. Bilden du visar på tre syskon är kanske bara för ny til att vara intressant. Och ramen?
Vi ser massor av porträtt från svunna tider - fotograferad av kända fotografer. Skillnaden här är naturligtvis att det finns någon i samhället som kanske känner igen karaktärerna och att de fortfarande kan leva här - eller nära släktingar.
Definitivt ett ämne för behandling och eftertänksamhet.
Hälsningar från Erik / DK
Ha det så gott!
Det blev en intressant berättelse då han letade reda på släktingar till de som var fotograferade.