Tobbes blogg
Gesällen/Inspirerad av Blossfeldt och Cunningham
Karl Blossfeldt var en tysk fotograf som verkade under 1920-talet och en bit in på 1930-talet. Han är mest känd för sina närbilder av växter. Konsthistoriskt kallas den epoken för "Den nya sakligheten". Fotografer och målare eftersträvade att avbilda motiven verklighetstroget och med mycket detaljer. På Länsmuseet i Gävle pågår just nu en utställning med det temat. Utställningen består mest av målningar, av t ex Carl Larsson, men där finns också en färsk fotoutställning av gävlefotografen Mats Dahlén. Han har inspirerats av Blossfeldt och ställer ut närstudier av växter fotograferade med en gammal bälgkamera i formatet 10x15. På dagen för vernissagen berättade han hur han gått tillväga vid fotograferingen. Inte helt enkelt hade det varit. Bl a var det svårt att få tag i bladfilm som passade den gamla kameran. Inställningen av skärpan på mattskivan var också besvärlig. Mörkrumsarbetet har han gjort själv. Med tanke på den mycket enkla utrustningen är bilderna i många fall mycket bra och man inser lätt hur mycket arbete som ligger bakom. Om han når upp till Blossfeldts höjder vill jag inte yttra mig om, det får eventuella besökare själva bilda sig en uppfattning om.
Museet har lagt ut ett par böcker med Blossfeldts bilder i rummet där Dahléns utställning hänger. En bok får man bläddra försiktigt i medan en annan ligger i en glasmonter.
Kulturhuset i Stockholm hade 2013 en väldigt fin utställning av den amerikanska fotografen Imogen Cunningham. Jag imponerades av hennes vackra svartvita bilder, som hon förmodligen själv hade kopierat. Där fanns bilder på människor men också bilder på blommor och växter. Bilden på magnoliablomman är välbekant.
Utställningen på Länsmuseet inspirerade mig själv att göra ett försök med närbildsfotografering av växter. Blossfeldt var en ny bekantskap för mig, men jag har länge varit förtjust i Cunninghams bilder.
Av bilderna här är de två första analoga och de två sista är digitala. Jag har använt makrooptik till alla bilder. Första bilden är handhållen när orkidéblomman fortfarande satt kvar på sin stängel. Dagsljus från ett fönster. Till de andra bilderna har jag använt stativ. Belysning till den andra bilden har varit en vanlig skrivbordslampa och de två sista blommorna har legat på en spegel i ett fönster. De har konverterats till svartvitt i Silver Efex Pro II.
Det här har varit kul och det blir nog en fortsättning.
På återseende
Torbjörn
Gesällen/Cheesecake
Jag beställde ingen Madeleinekaka, inte heller en kopp lindblomste. Nej, det blev kaffe och en cheesecake, bakad på yoghourt. Mina tankar stannade därför kvar i rummet, på kaféet, där vi satt. Vi var på väg hem efter en sväng på stan. Det började skymma och vi fick lust att ta en fika så vi slank in på Elsas coffeeshop. Vi fick ett bord för två en trappa upp. Efter oss kom några ungdomar som drog ihop två bord intill oss. De satt så nära så vi hörde att de bl a talade om en stundande begravning. Stämningen var dock god och den spillde över till vårt bord. Min kaka smakade friskt och gott. Lite syrligare än de som bakas på färskost.
Tittade mig omkring i det fint inredda kaféet. Många fina detaljer som skapar trivsel. Mysiga bord, lampor och soffor. Tar fram min Nikon F80 och tar lite bilder. Den är laddad med Fomapan 400. Filmen är påbörjad på ISO 400 så jag får fortsätta med den inställningen. Får söka mig till de ljuspunkter som finns i det halvmörka rummet.
Tycker om att sitta på kafé. Det är lätt att förstå att miljön där länge har inspirerat både fotografer och författare.
På återseende
Torbjörn