Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Gesällen/Droppen urholkar stenen

Vilken fantastisk tjej hon är Greta Thunberg. Hon håller ett mycket bra tal vid miljökonferensen i Madrid. Delegaterna applåderar entusiastiskt. Inget snack om saken – hon är en av de mest inflytelserika personerna i världen just nu. Time magazine har som ett bevis på detta precis utnämnt henne till "PERSON of the YEAR". I sitt tal understryker hon att det är trycket från folket som till slut kommer att leda till nödvändiga förändringar i den förda klimatpolitiken. Inget nytt under solen. Det finns många exempel på vad ett enat folk kan åstadkomma. Gruvstrejken i malmfälten 1969, Berlinmurens fall, och DDR:s kollaps, 1989 bara för att nämna några. Det finns i dag tekniska lösningar för att minska utsläppen av koldioxid i atmosfären. Men då måste våra politiker ta beslut i den riktningen. Inte i morgon utan i dag. 

Tyvärr ser vi väldigt få tecken på att så sker. Det är därför påtryckare som Greta Thunberg, Johan Rockström m fl är så betydelsefulla. De väcker opinion och argumenterar med stöd av vetenskapens landvinningar. Men trots att knappt någonting händer så är snöbollen i rullning och inget kan stoppa den. Politiker med grandios självbild, som Bolsonaro, Trump, Putin, m fl är snart ute ur leken. Världen behöver nya, insiktsfulla ledare som ser allvaret och som också ser att det är nödvändigt med en snar kursändring.

Så håll ut Greta, Johan och alla ni andra som driver på! Droppen urholkar till slut stenen.

Bilden från Sergels torg är från november 2010. Juldekorationerna är på plats och det är ännu snöfritt. Kommer inte ihåg när det blev vinter på riktigt 2010/2011 med snö som låg kvar. Bilder är här till stor hjälp för att vi ska minnas hur det var för 9-10 år sedan, kanske också förra året. Vi glömmer fort.

Hoppas vi får en fin vinter med lagom mycket snö och inte för kallt. I Gävletrakten kan det annars komma mycket snö. Vid rätt förutsättningar kan s k snökanoner bildas ute till havs som driver in massor av snö. Så skedde den 5 december 1998 då en mycket kraftig snöstorm slog till mot Gävle och lamslog staden under flera dagar.

Det är mörkt nu, men det vänder snart.

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2019-12-11 18:26 | Läst 3386 ggr. | Permalink

"Mycket fin bild, plattan är en näst intill outsinlig källa till bilder (nästan lika bra som bron i Söderbärke). Och jag instämmer i hyllningskören till Greta för uppmärksamheten, fokus. Men när det gäller nästa steg, att faktiskt bryta utvecklingen, har hon lika svårt som dom flesta andra att komma med tekniskt och politiskt genomförbara förslag, det är svårare än att att tala om att insatser behövs. Folket, som du skriver om, är ju inte så enat som det låter. Dom flesta som talar om folket brukar bara mena de grupper som tycker som dom själva. Det är ju tex lätt att se av kommentarerna här hur gärna man använder klimatfrågan som hävstång för att lufta sitt eget hat mot andra grupper. Det är alltid andra som borde göra något. Och att ideligen upprepa sitt förakt för andra grupper tror jag är det sista som behövs i klimatfrågan, här skulle behövas samförstånd och samarbete. Varför är det så svårt med riktiga åtgärder? Är det bara pompöst uppblåsta politikers fel? I regel är ju politiker valda av valmanskåren och om väljarna inte gillar budskapen blir inte politikerna valda. Åtminstone i demokratiska länder är det så. För mig är det ganska uppenbart att det är väljarna som måste övertygas, inte politikerna. Och det är inte helt enkelt, därför att nästan alla åtgärder innebär ekonomiska uppoffringar, typ dyrare varor och eller högre skatter och det brukar inte vara populära åtgärder bland väljarna. Men så länge man inte talar öppet om vad föreslagna åtgärder kostar väljarna blir det heller ingen riktig diskussion. Men visst, vill man göra det lätt för sig talar man bara om dom andra, dom egoistiska och ser sig själv som en typisk representant för folket, dom icke egoistiska, dom "rätta", dom som bryr sig. Det är ingen nyhet att det framförallt är den internationella vänstern som talar om folket. Några av länderna där vänstern under lång lång tid haft makten är/har varit Sovjet/ Ryssland, Östtyskland, Rumänien, Albanien, Polen, Vitryssland, Ungern, Tjeckoslovakien, Ungern, Kina Nordkorea. Det är ju inte precis länder som framstår som föregångsland inom miljöområdet. Nog för att det finns massor av problem i väst, men ändå inte som (det varit) i öst. Egentligen är jag mest förvånad över att trots att klimathotet är så konkret och är uppe i var och varannan blogg är det få, om ens någon, som tar upp dom viktigaste sakerna - behovet av andra/nya teknologier, behovet av samverkan mellan många politiska partier för att kunna ta "impopulära" beslut som kostar. Det säkraste sättet att förhindra såna överenskommelser är att fortsätta spy galla över "dom andra"."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hon är verkligen fantastisk den tjejen.
Såg att Erika Bjärström på SVT menar att Greta Thunbergs budskap blir alltmer vänsterpopulistiskt.
Är inte detta ett lustigt fenomen? Så fort någon lyfter fram förändringar som krävs som går emot marknadsintressen eller för den delen de som sitter på förmögenheter och vill ha mer utan att dela med sig så är de alltid (så där lite lagom nedsättande) vänsterpopulister?

Realiteten är ju ganska enkel, egoism för ett fåtal är aldrig bra för majoriteten. Om man kallar allt motstånd till detta för vänsterpopulism titulerar jag mig med stolthet vänsterpopulist.
/Affe
Svar från pic-tor 2019-12-12 11:28
Ja, Greta dök upp i grevens tid och har framförallt blivit de ungas röst. Men hennes budskap når allt fler. Belackare finns naturligtvis för sanningen kan ibland vara svårsmält för somliga. Hur kan så viktiga frågor för mänskligheten avfärdas som vänsterpopulism? Saknar man sakliga motargument tar man alltid till sådana intetsägande klyschor.
Håller till hundra procent med dig Gunnar. Vilken fantastisk tjej. Det är väl förnedrande för politikerna när en så ung tjej sticker upp och dessutom blir så populär. Hon har verkligen fått ungdomar att haka på trenden.
Om några år får politikerna vända på kappan igen om dom ska få några röster.
Visar hon sig så kommer dessa korrupta politiker och ska ta selfies tillsammans med henne när det i själva verket är dom som är orsaken till problemen. Dom går ju industrifolket till mötes. Sist var det Lövfven som öste beröm över Greta. Man undrar hur han då kan låta skogsindustrin skövla våra sista urskogar. Sweaskog en av dessa. Hur var det med Kristerssons löfte till Heid Fried om att aldrig samarbeta med SD. Men att sitta i hennes kök och tro att man kan vinna poäng det går bra. Men när man kippar efter andan så bryter man alla löften i värden.
Eftersom jag alltid röstat på V ( även om det inte är givet )så är jag väldigt överens med Alf.
Sten
Sten Björklund 2019-12-11 21:20
Det var för övrigt en mycket snygg bild över Sergelstorg. Höll på glömma.
Sten
Svar från pic-tor 2019-12-12 11:35
Ja, många reagerar på att Greta är så ung. I stället borde de lyssna på vad hon säger. Hon är förresten inte så ung längre, nästa år har hon rösträtt. Vi behöver få in fler unga i politiken. De har ett annat perspektiv än de flesta äldre. Det är en spännande tid vi lever i just nu.
Svar från pic-tor 2019-12-12 11:36
Kul att du gillar bilden från Sergels torg.
Bra bild. Bra text.

Härmed en länk till talet

www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunbergs-tal-pa-klimatmotet-cop25-i-madrid/

Greta säger att i princip inget av det som behöver hända händer. Globalt sett så är det så. Emissionerna ökar, subventionerna till fossilbränslen fortsätter, de rikaste blir rikare.

Sverige är på sätt och vis bäst men i en ranking kommer vi på fjärde plats. Ettan, tvåan och trean är vakanta och inte heller Sverige gör det som behövs.
Svar från pic-tor 2019-12-12 11:51
Tack så mycket Måns. Ja, beslutskraft saknas i många för mänskligheten viktiga frågor och jag tror att väldigt många av dagens politiker inte är kapabla att fatta nödvändiga beslut. Det behövs nya politiker med helt andra kvaliteter än de vi har i dag. Vi väljare har ett stort ansvar här. Visst är vi förhållandevis duktiga här i Sverige, men ännu finns hur mycket som helst att göra inom många områden.
Bra skrivet, håller med dig i allt! Kan bara lägga till att Rockström är professor i miljövetenskap, så han vet verkligen vad han talar om! Greta är en fantastisk budbärare som försöker få makthavarna att verkligen lyssna på vad forskarna har att säga.. och svårare än så är det inte! Lyssna för faan, och agera! Greta är den första Svensk som har fått den här utnämningen i 'Time Magazine'..
Hälsn!
Svar från pic-tor 2019-12-12 12:02
Tack Jan. Det är bra att Time Magazine hedrar Greta med den fina utmärkelsen. Den är välförtjänt och inspirerar säkert både henne och hennes unga följare i deras fortsatta arbete. Johan Rockström är en kunnig och insiktsfull person som, tillsammans med andra forskare, bidrar med vetenskapliga fakta i debatten.
Hon är en kanontjej, jag älskar hennes oräddhet o förmåga att ge dom gamla surgubbarna svar på tal, hon har satt igång nånting som kan bli en gamechanger. Fin bild visar du också! Hälsn, LO
Svar från pic-tor 2019-12-13 10:43
Ja, Greta har nog tagit många politiker på sängen samtidigt som hon inger hopp hos de unga. Det ska bli intressant att följa resultatet av miljökonferensen i Madrid. Vad roligt att du gillar den gamla bilden från Sergels torg.
Mycket fin bild, plattan är en näst intill outsinlig källa till bilder (nästan lika bra som bron i Söderbärke). Och jag instämmer i hyllningskören till Greta för uppmärksamheten, fokus. Men när det gäller nästa steg, att faktiskt bryta utvecklingen, har hon lika svårt som dom flesta andra att komma med tekniskt och politiskt genomförbara förslag, det är svårare än att att tala om att insatser behövs.
Folket, som du skriver om, är ju inte så enat som det låter. Dom flesta som talar om folket brukar bara mena de grupper som tycker som dom själva. Det är ju tex lätt att se av kommentarerna här hur gärna man använder klimatfrågan som hävstång för att lufta sitt eget hat mot andra grupper. Det är alltid andra som borde göra något. Och att ideligen upprepa sitt förakt för andra grupper tror jag är det sista som behövs i klimatfrågan, här skulle behövas samförstånd och samarbete.
Varför är det så svårt med riktiga åtgärder? Är det bara pompöst uppblåsta politikers fel? I regel är ju politiker valda av valmanskåren och om väljarna inte gillar budskapen blir inte politikerna valda. Åtminstone i demokratiska länder är det så. För mig är det ganska uppenbart att det är väljarna som måste övertygas, inte politikerna. Och det är inte helt enkelt, därför att nästan alla åtgärder innebär ekonomiska uppoffringar, typ dyrare varor och eller högre skatter och det brukar inte vara populära åtgärder bland väljarna. Men så länge man inte talar öppet om vad föreslagna åtgärder kostar väljarna blir det heller ingen riktig diskussion. Men visst, vill man göra det lätt för sig talar man bara om dom andra, dom egoistiska och ser sig själv som en typisk representant för folket, dom icke egoistiska, dom "rätta", dom som bryr sig.
Det är ingen nyhet att det framförallt är den internationella vänstern som talar om folket. Några av länderna där vänstern under lång lång tid haft makten är/har varit Sovjet/ Ryssland, Östtyskland, Rumänien, Albanien, Polen, Vitryssland, Ungern, Tjeckoslovakien, Ungern, Kina Nordkorea. Det är ju inte precis länder som framstår som föregångsland inom miljöområdet. Nog för att det finns massor av problem i väst, men ändå inte som (det varit) i öst.
Egentligen är jag mest förvånad över att trots att klimathotet är så konkret och är uppe i var och varannan blogg är det få, om ens någon, som tar upp dom viktigaste sakerna - behovet av andra/nya teknologier, behovet av samverkan mellan många politiska partier för att kunna ta "impopulära" beslut som kostar. Det säkraste sättet att förhindra såna överenskommelser är att fortsätta spy galla över "dom andra".