Den gamle är på benen igen
Min gamla Rolleiflex från mitten av 40-talet är på benen igen. Tack vare Werner på LP-Foto. Frammatningen krånglade vilket gjorde att filmen rann rakt igenom utan att stanna vid varje ruta. Jag blev så ivrig att testa, efter att jag hämtat ut kameran, att jag slarvade med isättningen av filmen vilket fick till följd att jag endast fick ut elva rutor från filmen.
Tessarobjektivet är känsligt för motljus och jag vet inte om det har någon avancerad multi coating, om ens någon alls. Så medljus fungerar bäst när solen skiner och då får bilderna en gammaldags karaktär över sig, vilket jag gillar. Jag antar att det var vanligast att fotografera i medljus på den tiden den här kameran tillverkades. Fantastiskt i alla fall att den fortfarande fungerar efter si så där 65-70 år.
I väntan på kungen
Fiskarhälsning
Operaälskare
Det mjuka och finstämda, med rik gråskala, har också sin plats inom svartvit fotografering. Allt måste inte vara enbart svart och vitt. Däremellan finns hur många varianter som helst. Själv gillar jag bilder med fin gråskala, men jag tar också starkt kontrastrika bilder. Det beror på vilket uttryck man vill åstadkomma.
På återseende
Torbjörn
/ Lena
[email protected]
Jag skrev för några år sedan en artikel om detta i Zeiss Historica Journal, och den kommer på mailen.
Jag tycker att ganska många blandar ihop hård kontrast med svärta och mörk kopiering idag (inte du då), men om man kopierar mörkt med mycket svärta tycker jag att det är viktigt att det händer något i svärtan så att den inte dör, likadant i högdagrarna. Men många tar nog miste på detta och att öka kontrasten så att man förlorar detaljer i bilden.
-affe
Yashicagluggarna är Tessarkopior och borde vara ganska bra. Yashica uttalas Yas-hi-ca, och betyder "enkel kamera" - men dom gjorde bra grejer.