Bilder av samtiden. Har jag något ansvar?
Utan att säkert veta tror jag att det för närvarande tas mer bilder än vad det någonsin tidigare har gjort. Det möjliggörs framförallt av den tekniska utvecklingen där digitalkameror av alla möjliga utföranden formligen sköljer över marknaden. Dessutom tillkommner alla mobiltelefoner som i de allra flesta fall också innehåller en kamera. I många fall riktigt kompetenta. Den ekonomiska utvecklingen har också gjort det möjligt att snart sagt gemene man har råd att skaffa sig en kamera och i många fall även en dator. Har man ingen egen dator kan man kanske utnyttja en dator på jobbet.
Hur många bilder som tas i Sverige under ett år vet säkert ingen men nog måste det vara flera hundratusen. Hur många av dessa bilder kan ses om tjugo år? Ingen ny fråga men ständigt aktuell. I alla fall för de som har fotografering som intresse och som tar mycket bilder men även är intresserade om egna och andras alster kommer att kunna ses av framtida generationer. Jag inbillar mig nämligen att vi som fotograferar har ett genuint intresse av att de som kommer efter oss ska ha möjlighet att se de bilder som vi tog under vår stund på jorden. Det här är det ena benet i problematiken. Hur lagrar man digitala bilder framtidssäkert? Har jag själv något ansvar?
Det andra benet är informationen kring de bilder vi tar. Det finns ett flertal program på marknaden, t ex Lightroom, Aperture, iPhoto, där man kan "tagga" alla bilder med lämplig information. Tyvärr så görs det nog inte av alla. Flera med mig tycker om gatufotografering. Då fotograferar man oftast helt främmande personer. I de allra flesta fall frågar man ju inte vad personen heter, var han/hon bor, vad de jobbar med etc...I dag har vi våra hårddiskar fulla med filer av personer vi inte har en aning om vilka de är. Vilket intresse har kommande generationer av miljontals bilder på anonyma personer som farfar och hans kompisar tog? Ingen ny fråga men ständigt aktuell. Har jag något ansvar?
I dag finns många möjligheter att sammanställa sina bilder i fotoböcker av olika slag. Firmorna tillhandahåller enkla program för uppladdning och design. Borde vi inte puffa lite mer för den här möjligheten? Vad jag kan förstå så är de tryckta fotoböckerna det mest framtidssäkra sättet att "lagra" sina bilder på. För att böckerna ska vara intresanta för andra än fotografen så borde enlig min mening de även innehålla information om varje bild. Åtminstone när och var bilden är tagen. Jag är mycket väl medveten om att det stöter på problem att ställa en massa frågor till helt främmande människor (se ovan). Samtidigt så har vi ju nu en gyllene chans, framförallt tack vare den snabba tekniska utvecklingen, att producera något bra och beständigt för de generationer som kommer efter oss.
Som ni märker nämner jag uttryckligen inte den analoga fotografin här. De problem som omnämns gäller naturligtvis även för den. Den stora frågan för framtiden är hur filmmediet ska kunna överleva den allt hårdare konkurrensen från den digitala bilden.
Det här är några spånerier från en som ser sina hårddiskar sakta men säkert fyllas av bilder. I många fall bilder på för mig helt anonyma personer. Här följer en bild på en kändis samt några bilder på för mig helt anonyma personer som finns därute där vi rör oss på gator och torg.
Skådespelaren Susanne Reuter medverkar i en filminspelning för Socialdemokraterna på Sergels torg den 3 maj 2010
Karl-Axel Jonsson från Flen besöker Hötorget den 25 april 2010
Emma Persdotter från Hägersten förbereder dagens försäljning av egentillverkade halsband på Hötorget den 25 april 2010
Gammalt skönhetsideal. Utfyllnadsbild, berörs inte i texten
Katarina Söderberg från Sigtuna äter lunch på Kulturhusets takservering den 25 april 2010
Cecilia Pettersson från Enskede väntar på sin kusin Ellen på Drottninggatan den 25 april 2010
Tove Mikkelsen från Köpenhamn är i Stockholm för första gången. Drottninggatan den 25 april 2010
Sue McKinley är utbytesstudent från Hawaii. Kungsgatan den 25 april 2010
Rune Langemo från Nacka är på väg till veterinären med sin hund. Sveavägen den 25 april 2010
Observera !! Bildtexterna som är skrivna i kursiv stil är påhittade men det hade kunnat se ut så här.
På återseende
/Torbjörn
Jag bokmärker och läser texten när jag är vaknar imorgon:-)
Andra bilder är mer dokumentära och det kan finnas ett större intresse av namn.
De flesta bilderna du visar här tycker jag inte vinner på namn, vare sig nu eller i framtiden - det är bara snap-shots som inte ingår i något sammanhang.
Jag har förstås funderat över detta, det gör nog de flesta. Men jag har bestämt mig för att mitt fotograferande i första hand är för stundens glädje och utbyte med familj och fotointresserade vänner. Är det så viktigt att samla på minnen? De är som gamla leksaker, hushållsprylar eller möbler. Så länge det ligger drivor av dem i varenda lägenhetsförråd har de inte mycket värde. Men när bara få finns kvar från en viss epok blir de plötsligt värdefulla och intressanta, och någon kanske investerar i att samla dem i ett museum. Den skamfilade leksaksbilen från 1920 som förut bara var ett stycke skräp förvandlas till ett intressant kulturföremål som andäktigt studeras och avbildas. Men det är dess upphöjelse till museiföremål som resulterat i denna värdeökning.
Tusentals bilder på vitsippor från våren 2010, kommer en enda av dem någonsin att bli värdefull? Ja, om vitsippsbackarna försvann, det Gud förbjude. Knappast annars.
Vissa fotografer skapar samtidsdokument som kanske bevaras och står sig. T ex DN-fotografen Lars Epstein, som i sin blogg dag för dag dokumenterar staden i förvandling från ett vardagligt perspektiv. Det är få förunnat att få göra en sådan kulturinsats.
Kul grepp med fejkade bildtexter! Bilden tycks finnas i ett kontext som gör den mer intressant. Så får man sig en tankeställare när man kommer till slutet och har gått på en liten snäll mina :-)