Advertisement
Mitt fotografiska minne

Retrokamerabekymmer

Det är sällan jag haft så roligt som när jag försöker ta bra bilder med mina veterankameror. Det är dock ett bekymmer – exponeringen. Med fast bländare och fast tid begränsar det tillfällena för fotograferingen. Båda mina Brownies är typiska ”vackert-väder”-kameror.  Filmerna som det hänvisas till har jag inte hittat information om. Här är ett utdrag ur den äldsta Browniens manual (översatt).


Verichrome film V620

Den universella filmen speciellt gjord för amatörfotografen. Dess ljuskänslighet och balansmöjlighet gör det möjligt för er att ta bilder i de flesta dagsljusförhållanden.

PLUS-X film PX620
En generell pankromatisk film med liknande ljuskänslighet som för dagsljus- eller konstljusanvändning. En favorit hos dem som föredrar bildkvalitén hos en film som svarar på alla färger.

PANATOMIC-X film FX620

En långsammare pankromatisk film som ger extra fint korn i negativen särskilt lämpad för förstoringar. Panatomic-X är för ljusa motiv och soliga dagar.

 

SUPER-XX film XX620

En pankromatisk film med högsta ljuskänslighet för inomhus- och konstljusbilder, för utomhusbilder i dåligt väder och för fotografering i svagt ljus.

 

Det vore intressant att veta vad dessa filmer hade för ISO-tal. Visserligen kunde jag ju stoppa i lite snabbare filmer och kompensera med ett handhållet gråfilter men det vore kul att testa med film som motsvarar den tidens filmurval. Ska det vara retro ska det vara ordentligt =) Så all kunskap om dessa historiska filmer är välkommet.

 

 

Pappas Zeiss är lite mer flexibel med både bländare och tider. f6,3 till 22 och 1/25 till 1/200s. Härtill har jag också införskaffat en Sekonic exponeringsmätare och behöver bara veta ISO på filmen för att ge mig de bästa förutsättningarna.

 

Just nu sitter det en Vericolor II Professional i både Zeissen och Brownie Flash IV:an och där har jag koll på ISO. Flash IV:ans blixt är det värre med. Batteriet till blixten är på 15 V och en udda storlek. Blixtlampor ska vara PF1 eller XM1. Jag hittade en sats PF1 på Tradera men de passar inte! Scandinavian Photo gav mig tipset att besöka LP Foto som lär veta en hel del om gamla fotogrejer. Om det finns mer kunskap om dessa ”antika” blixtutensilier bland FS medlemmar så kommentera gärna med tips.

 

 

Inlagt 2008-11-16 18:03 | Läst 10432 ggr. | Permalink

"Jisses, PF1... och PF1B med blått hölje för färgfilm. Och AG3 och AG3B, litet mindre och med annan fattning. 10st PF1B kostade 5 kronor. 50 öre styck alltså. Vad hade vi sagt om varje blixt hade kostat en femma idag? 15V batteriet var vanligt, liksom 22,5V. Jag minns en kund med en blixt som "slutat fungera". Då får vi kolla batteriet sade jag. "Det finns inget batteri i den" svarade han. Häpen blev han när jag bytte ut det gamla och apparaten funkade igen. "Den har jag haft i tio år och aldrig bytt batteri!" konstaterade han. Så kunde det ju inte fortsätta, så det utvecklades nya varianter, 5,6V osv till PX-seriens kvicksilverbatterier. De hann garanterat inte mögla innan de lade av ;-) För varje ny kamera, blixt, ljusmätare osv togs nya specialbatterier fram. Brendler & Åkerbergs katalog var en underbar "bibel", utöver sortimentet de saluförde fanns ett uppslagsverk över alla förekommande batterier, filterdiametrar och liknande. Bara att leta upp kameramodell och kolla! Tror inte det finns någonting liknande idag, när vi har helt andra möjligheter att genomföra och uppdatera ett sådant projekt. Allt har nog inte blivit bättre. Men jag vill absolut inte gå tillbaka till "analoga" kameror. Det digitala systemet är en underbar revolution! Nu skall jag sluta tjöta antikviteter."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
LP foto på Regeringsgatan är ett bra ställe att börja på. De har kunskap och delar gärna med sig.
mvh
Bengt
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-16 18:24
Jo, det blir nog ett besök där i veckan som kommer.
Jag hade kunnat gå ed på att de Plus-X jag sålde som fotohandelsbiträde på sextiotalet hade 21DIN/100ASA (ISO100), men i Nils Bergqvists blogg läser vi att den är på ISO125. Kanske har ändrat sig genom åren?

Verichrome hittar jag inte i minnesdunklet, det var KodacolorX och sedan KodacolorII som var aktuella på den tiden.
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-16 19:08
Tack Christer. Jag har just letat på nätet efter mer info men det går trögt. 100 ASA på Plus-X verkar troligt. Den Vericolor II jag har i nu är på 125 ASA men där anges olika ASA-tal beroende på ljusets temperatur i databladet. Det blir jag inte klok på =)
Hmm, det är verkligen mycket att tänka på, ibland kanske man skulle gå bakåt istället.. fota retro istället för att bli så beroende av sensor och pixlar.. Alltid underhållande att läsa från dig Thomas //krister
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-16 19:11
Tack Krister. Kul att du tycker det är underhållande. Själv har jag väldigt roligt åt att ha blivit en retronörd =) Men håll dig till pixlar och sensorer annars går det illa för din nya firma =)
Jisses, PF1... och PF1B med blått hölje för färgfilm. Och AG3 och AG3B, litet mindre och med annan fattning. 10st PF1B kostade 5 kronor. 50 öre styck alltså. Vad hade vi sagt om varje blixt hade kostat en femma idag?

15V batteriet var vanligt, liksom 22,5V. Jag minns en kund med en blixt som "slutat fungera". Då får vi kolla batteriet sade jag. "Det finns inget batteri i den" svarade han. Häpen blev han när jag bytte ut det gamla och apparaten funkade igen. "Den har jag haft i tio år och aldrig bytt batteri!" konstaterade han.

Så kunde det ju inte fortsätta, så det utvecklades nya varianter, 5,6V osv till PX-seriens kvicksilverbatterier. De hann garanterat inte mögla innan de lade av ;-) För varje ny kamera, blixt, ljusmätare osv togs nya specialbatterier fram. Brendler & Åkerbergs katalog var en underbar "bibel", utöver sortimentet de saluförde fanns ett uppslagsverk över alla förekommande batterier, filterdiametrar och liknande. Bara att leta upp kameramodell och kolla! Tror inte det finns någonting liknande idag, när vi har helt andra möjligheter att genomföra och uppdatera ett sådant projekt.

Allt har nog inte blivit bättre. Men jag vill absolut inte gå tillbaka till "analoga" kameror. Det digitala systemet är en underbar revolution!

Nu skall jag sluta tjöta antikviteter.
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-16 20:05
Det verkar som om du har bra koll. Tjöta på bara =) Finns Brendler & Åkerberg ännu idag? Batteri kan jag nog ordna på annat sätt inom det givna utrymmet. Jag är ju ingenjör. Men det vore ju lite kul att hitta "äkta" batterier.
det här med retrofotogarfering är bara en kul grej än så länge. Jag fotar på som vanligt med mina digitala. Helt underbart för lata ingenjörer.
Nej, Brendler & Åkerberg finns inte mer. De hade bl.a. Mamiya på sin tid, Ricoh kameror om jag minns rätt och massvis med småprylar. Det är många varumärken inom foto från den tiden som är bortglömda nu. Bell & Howell med 8mm kameror och projektorer och framför allt 16mm-projektorer som de var mycket stora på. Beaullieu 8mm filmkameror var en ungdomsdröm, Paillard var också högklassiga.

Äkta batterier blir antagligen svårt att hitta, men man vet aldrig. De gamla stora telefonbatterierna som hörde till Televerkets telefoner i min mycket tidiga barndom och framför allt ännu tidigare, de finns ju faktiskt fortfarande. Åtminstone för några år sedan, såg sådana någonstans och blev förundrad.
Göran B:son Uller 2015-01-11 18:03
Hej!
Så tar vi en annan fråga. Min filmprojektor COPAL CP 77 levererad genom B&Å där har drivremmen torkat sönder så det blir inte mycke spel i projektorn. Någon som har något tips var man kan hitta en i bättre kondition?
Milda makter, jag hittade DET HÄR när jag sökte på beteckningen (w10 15 volt battery) med Google. Där ser man!
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-16 21:37
Milde Moses! Jag som sökt så mycket på samma sak. Jag var väl inte nog ihärdig =)
Jag hittade min gamla Kodak "Fickdatabok" från -86.
Där står:
Plus-X, ISO 125
Panatomic-X, ISO 32
Super-XX, ISO 200
Verichrome kanske inte fanns kvar då.

Enl samma databok skall Vericolor II ha en känslighet i dagsljus på ISO 80...
Olika angiven känslighet vid olika färgtemperatur hänger ihop med lämpliga färgkorrigeringsfilter.
T ex för 3200° K belysning rekommenderas filter 80A, som stjäl två steg och alltså motsvarar ISO 20.
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-16 22:25
Härligt Olle. Du är en klippa. Det där med Vericolor II förbryllar mig. Jag laddade ner ett Kodak original datablad på den och där står det ASA/ISO 125 för dagsljus. 40 med fotolampa på 3400K och 32 med glödlampa på 3200K. Skumt.
Ja, vid närmare eftertanke var märkningen nog 22DIN/125ASA för PlusX.

Mer upplysningar om Verichrome finns på den här Kodak-sidan
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-16 22:31
Härligt Christer. Du är en källa att ösa ur. Se också Olle Janssons kommentar. Förstår du varför vi har olika uppgifter om Vericolor II?
Jag hittade detta datablad som behandlar Vericolor II Professional, där anges 125ASA. Är det samma som du hittat?

Olle Jansons uppgift gäller Vericolor II utan tillägget Professional ser jag, kan det vara så att det fanns en amatörvariant också?

Jag hittade databladet via den här sidan, tydligen någon entusiast ;-). (entré via http://www.carlmcmillan.com/)
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-17 06:49
Ja, Christer. Det är densamma som jag hittade. Där hittade jag också några andra filmer. Internet är en underbar uppslagsbok!
Ja, förmodligen. Den Vericolor II som stod i mitt blad hade tillägget "Comm. typ S". Commercial? Common?
Bra länk, förresten. Vad vore internet utan såna entusiaster!
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-17 06:51
Commercial är nog en sannolik tolkning. S betyder Sheet förstod jag när jag tittade på en annan film där. Men Sheet låter inte särskilt gjort för en vanlig amatörfotograf.
Delar av filmhyllan i fotoaffären jag jobbade i under mina första sommarjobb kan jag fortfarande se framför mig, och det slår mig att där låg några askar Kodak V 116, alltså Verichrome för 6.5 x 11 cm. De kamerorna var uråldriga redan då, det var inte många sådana rullar som gick åt om ens någon. Beteckningen har av någon anledning satt sig fast i skallen. På den tiden skulle man helst veta vad man sålde och vad det var kunderna skulle ha, sådant är ju numera helt utdött. Den oftast förekommande beställningen från kunder var "en vanlig film till en vanlig kamera" -och det kunde vara precis vad som helst. Det var en hederssak att kunna reda ut vad de skulle ha, och oftast lyckades det.
Svar från N Thomas Meldert 2008-11-17 09:00
Att kunskapen dör ut kan jag bekräfta efter ett besök på Expert (som inte är vad dom heter) i Vällingby. Jag behövde några fler kompaktramar till mina diabilder. De hade kompaktmagasin och till detta sålde de standardramar =) Jag brydde mig inte om att påpeka saken men borde nog ha gjort det. Allt oftare möts man av "det är inte min avdelning" även i små butiker. Skrämmande ignorant tycker jag. Man ska kunna det man säljer.
Blixtar och dunder! Både batterier och lampor är funna. Batteri hittade jag på batteribyen.dk och lampor hittade jag på ebay i Australien! Internet är underbart! Nu kan jag snart använda min Brownie Flash IV fullt ut =)