Retrokamerabekymmer
Det är sällan jag haft så roligt som när jag försöker ta bra bilder med mina veterankameror. Det är dock ett bekymmer – exponeringen. Med fast bländare och fast tid begränsar det tillfällena för fotograferingen. Båda mina Brownies är typiska ”vackert-väder”-kameror. Filmerna som det hänvisas till har jag inte hittat information om. Här är ett utdrag ur den äldsta Browniens manual (översatt).
Verichrome film V620
Den universella filmen speciellt gjord för amatörfotografen. Dess ljuskänslighet och balansmöjlighet gör det möjligt för er att ta bilder i de flesta dagsljusförhållanden.
PLUS-X film PX620
En generell pankromatisk film med liknande ljuskänslighet som för dagsljus- eller konstljusanvändning. En favorit hos dem som föredrar bildkvalitén hos en film som svarar på alla färger.
En långsammare pankromatisk film som ger extra fint korn i negativen särskilt lämpad för förstoringar. Panatomic-X är för ljusa motiv och soliga dagar.
SUPER-XX film XX620
En pankromatisk film med högsta ljuskänslighet för inomhus- och konstljusbilder, för utomhusbilder i dåligt väder och för fotografering i svagt ljus.
Det vore intressant att veta vad dessa filmer hade för ISO-tal. Visserligen kunde jag ju stoppa i lite snabbare filmer och kompensera med ett handhållet gråfilter men det vore kul att testa med film som motsvarar den tidens filmurval. Ska det vara retro ska det vara ordentligt =) Så all kunskap om dessa historiska filmer är välkommet.
Pappas Zeiss är lite mer flexibel med både bländare och tider. f6,3 till 22 och 1/25 till 1/200s. Härtill har jag också införskaffat en Sekonic exponeringsmätare och behöver bara veta ISO på filmen för att ge mig de bästa förutsättningarna.
Just nu sitter det en Vericolor II Professional i både Zeissen och Brownie Flash IV:an och där har jag koll på ISO. Flash IV:ans blixt är det värre med. Batteriet till blixten är på 15 V och en udda storlek. Blixtlampor ska vara PF1 eller XM1. Jag hittade en sats PF1 på Tradera men de passar inte! Scandinavian Photo gav mig tipset att besöka LP Foto som lär veta en hel del om gamla fotogrejer. Om det finns mer kunskap om dessa ”antika” blixtutensilier bland FS medlemmar så kommentera gärna med tips.
mvh
Bengt
Verichrome hittar jag inte i minnesdunklet, det var KodacolorX och sedan KodacolorII som var aktuella på den tiden.
15V batteriet var vanligt, liksom 22,5V. Jag minns en kund med en blixt som "slutat fungera". Då får vi kolla batteriet sade jag. "Det finns inget batteri i den" svarade han. Häpen blev han när jag bytte ut det gamla och apparaten funkade igen. "Den har jag haft i tio år och aldrig bytt batteri!" konstaterade han.
Så kunde det ju inte fortsätta, så det utvecklades nya varianter, 5,6V osv till PX-seriens kvicksilverbatterier. De hann garanterat inte mögla innan de lade av ;-) För varje ny kamera, blixt, ljusmätare osv togs nya specialbatterier fram. Brendler & Åkerbergs katalog var en underbar "bibel", utöver sortimentet de saluförde fanns ett uppslagsverk över alla förekommande batterier, filterdiametrar och liknande. Bara att leta upp kameramodell och kolla! Tror inte det finns någonting liknande idag, när vi har helt andra möjligheter att genomföra och uppdatera ett sådant projekt.
Allt har nog inte blivit bättre. Men jag vill absolut inte gå tillbaka till "analoga" kameror. Det digitala systemet är en underbar revolution!
Nu skall jag sluta tjöta antikviteter.
det här med retrofotogarfering är bara en kul grej än så länge. Jag fotar på som vanligt med mina digitala. Helt underbart för lata ingenjörer.
Äkta batterier blir antagligen svårt att hitta, men man vet aldrig. De gamla stora telefonbatterierna som hörde till Televerkets telefoner i min mycket tidiga barndom och framför allt ännu tidigare, de finns ju faktiskt fortfarande. Åtminstone för några år sedan, såg sådana någonstans och blev förundrad.
Så tar vi en annan fråga. Min filmprojektor COPAL CP 77 levererad genom B&Å där har drivremmen torkat sönder så det blir inte mycke spel i projektorn. Någon som har något tips var man kan hitta en i bättre kondition?
Där står:
Plus-X, ISO 125
Panatomic-X, ISO 32
Super-XX, ISO 200
Verichrome kanske inte fanns kvar då.
Enl samma databok skall Vericolor II ha en känslighet i dagsljus på ISO 80...
Olika angiven känslighet vid olika färgtemperatur hänger ihop med lämpliga färgkorrigeringsfilter.
T ex för 3200° K belysning rekommenderas filter 80A, som stjäl två steg och alltså motsvarar ISO 20.
Mer upplysningar om Verichrome finns på den här Kodak-sidan
Olle Jansons uppgift gäller Vericolor II utan tillägget Professional ser jag, kan det vara så att det fanns en amatörvariant också?
Jag hittade databladet via den här sidan, tydligen någon entusiast ;-). (entré via http://www.carlmcmillan.com/)
Bra länk, förresten. Vad vore internet utan såna entusiaster!