Körkort med Rolleicord IV
Eftersom jag har en fotointresserad pappa så var det naturligt att körkortsfotot skulle tas av honom. Han riggade upp en vit bakgrund och en stol. Hemgjorda lampor arrangerades för lämpligt ljus och sedan sköt han upp en rulle. Troligtvis Tri-X. Ur denna serie valde jag då som nu den bild som skulle pryda mitt första körkort. I oktober blev det klart men eftersom jag inte hade en egen bil lånade jag mina föräldrars Ford Anglia -58. Mamma hade köpt den av en god vän för 50 kr och pappa spenderade åtskilligt med tid på att få den i ordning. Svart var den och med röda galonsäten. Vindrutetorkarna var vacuumdrivna och fick bra fart om man lättade på gasen lite. Här är en bild på Anglian. Det står EGR på den men EGR var inte uppfunnet då så vid tiden för detta foto var det bara en meningslös akronym. Mitt körkortsfoto från 1972 blir alltså mars månads profilfoto.
Bilden är tagen med pappas Practika IV några år senare. Sannolikt på Ektachrome 200.
Jag hade tänkt skanna in mitt första körkort också men jag kan inte hitta det, trots ivriga efterforskningar. De senare finns bevarade men det första är tillfälligt ur sikte.
PS
Till höger skymtar baken på en Ford Taunus 12M Coupé -65. Mina föräldrars nästa glidare. Också den med röda galonsäten.
/Bernt (körkortslös)
Jag undra om det inte var en v4 i den.
mvh Rolf
Då jag tog körkort ägde familjen en VW K70
Vi hade också en Taunus. :-) En 17M -69.
Jag minns att jag satte Praktican på stativ framför projektorduken, och använde självutlösare till mitt kort.
50-kronorsbilen hängde med några år och det kostade nog mer att reparera den än att köpa den =)
Tidigare modeller (före 1953) med namnet Anglia omnämndes smädligt som ”Korvkiosk” eller ”Ståplats för fyra”. Stilen levde kvar länge under namnet Popular. Om den verkligen var populär så får det nog tillskrivas priset. Säker är jag inte (mitt sifferminne är inget att lita på) men jag tror att man kunde köpa en ny Popular för runt 4000 kr. Fast det är klart, på 50-talet var också detta en bra slant.
Modellen "fri lördag" fanns ju också med den karakteristiska sneda bakrutan (som f ö kom tillbaka långt senare på Renault)
Farsan hade en likadan Taunus 12M. Rattväxel. Röd galon. SAAB V4 hade samma motor på den tiden. Eterniten på byggnaden färgmatchar perfekt er 12M.
H/ Ronny Persson Helsingborg