400 ISO-filmer. Den slutliga domen
Har jag hittat en ny favorit eller inte?
Så kommer här min samlade bedömning av varje enskild film. Jag redovisar inte hur jag kom fram till enskilda betyg. (För att slippa kommentarer om att jag tycker fel). Beräkning av poängen var konstruerad så att den skulle ge stora poängskillnader och därmed vara tydlig. Bara en kortfattad beskrivning av varje film ur mitt perspektiv. Det är fortfarande ingen vetenskapligt objektiv undersökning utan min egen subjektiva bedömning. Det jag letat efter är en finkorning 400 ISO-film som skulle kunna ersätta eller vara ett alternativ till min favorit Tmax 400 i fortsättningen.
Jag anger också ett prisindex relativt Tmax 400 så att du ser om filmen är billigare (<1,0) eller dyrare (>1,0) än Tmaxen. Priserna är huvudsakligen hämtade från det billigaste priset på Macodirect idag, CHM400 från Fotoimpex och Fuji Neopan 400 från Brunos Bildverkstad (där jag senast såg den till salu).
Agfa APX 400
Prisindex: 0,74
Poäng: 108
Rik gråskala när man exponerar på 400 men komprimerad på 1600. Mellankornig på 400 men grövre på 1600. Utsökt flat på alla ledder och därmed lättskannad. Den duger till mycket men inte riktigt det jag är ute efter.
Bergger BRF 400+
Prisindex: 0,93
Poäng: 108
Mellankornig på 400 ISO, grövre på 1600 som det brukar bli. Fin gråskala på 400 men som komprimeras lite på 1600. Utmärkt flat på båda ledder gör den lättskannad.
Fomapan 400
Prisindex: 0,69
Poäng: 16
Ganska komprimerad gråskala när man exponerar på 400. Likadant på 1600. Mellankornig på 400 men grövre på 1600. Lika dåligt kupig som Kodaks filmer och därför lika svårskannad. I mörkrummet spelar det ingen roll. Den är lite grov i karaktären och skulle nog passa för en del projekt som kan framställas med grov struktur. I mitt tycke en skitfilm.
Fotoimpex (Adox) CHM 400
Prisindex: 0,61
Poäng: 72
Ingen höjdarfilm men hyfsad på 400 ISO. Flat på båda ledder och därmed en dröm att skanna. Billigaste filmen som finns tillsammans med Kentmere 400
Fujifilm Neopan 400
Prisindex: 2,91
Poäng: 216
Bäst i test som man brukar säga. Men vad hjälper det. Den säljs inte längre. Synd. Den hade alla de goda egenskaper jag var ute efter och om den funnits kvar till ett rimligt pris skulle jag fortsätta mitt fotograferande med den här. Ledsamt är det. Jag erbjöd mig köpa allt som fanns kvar på Brunos Bildverkstad för halva priset men det budet tog de inte. Det finns nog några rullar kvar i affären om du är sugen på att prova. Men jag ville inte betala 149:-/rulle.
Ilford Delta 400
Prisindex: 1,06
Poäng: 144
Den här filmen kom nästan ända fram till Tmax 400. Mellankornig på både 400 och 1600. Gråskalan är fin på 400 men komprimeras på 1600, som på de flesta filmer. Flat men krullar sig gärna så att få fast den i skannerns filmhållare var lite problematiskt. Men i mörkrummet kommer den att fungera fint.
Ilford HP5+
Prisindex: 0,88
Poäng: 144
Den här filmen körde jag ganska mycket med en hel sommar så här jag ett större material att utvärdera. Lika bra som Delta 400. Lite grövre korn och komprimerad gråskala på 1600 ISO. Men det är ju som det brukar vara. Tvärtemot vad jag tidigare tyckt så håller den här att fortsätta med.
Kentmere 400
Prisindex: 0,61
Poäng: 144
Mellankornig på både 400 och 1600. Rik gråskala på 400 men mer komprimerad på 1600. Den här hade samma skanningsegenskaper som Delta 400. Flat men lite krullig. Liksom Delta 400 tror jag att den här skulle kunna ersätta Tmaxen. Billigaste filmen som finns tillsammans med Fotoimpex CHM400. Ännu billigare på 30-metersrulle.
Kodak Tmax 400 Den här filmen jämförs alla med
Prisindex: 1,00
Poäng: 162
Favoriten som alla andra jämförs med. Behåller sitt fina korn vid pressning upp till ISO 1600. Något reducerad gråskala dock. Tålig mot de flesta ljusförhållanden. Det enda jag inte gillar med den här filmen är att den kupar sig så bedrövligt. Det betyder inget när man använder den i mörkrummet men skanning i min flatbäddsskanner är ett elände. Jag har fått genomgående fina resultat på alla filmformat jag använt så den här kommer jag att fortsätta med.
Kodak Tri-X 400
Prisindex: 1,00
Poäng: 48
Före Tmax 400 var detta min favorit. Mellanbetyg rakt igen utom på kupigheten som är lika illa som Tmax 400. Både kornighet och gråskala är rätt ok både på 400 och 1600.Men den kommer inte i närheten av favoriten.
Lomo Lady Grey 400
Prisindex: 0,99
Poäng: 54
Överraskande bra på 400 ISO. Helt i klass med Tmax 400. Men tappar ordentligt på 1600 ISO. lika svårt kupig som Kodaks filmer. Så länge man kör på 400 ISO är den här helt jämförbar med Tmax 400.
Rollei Retro 400S
Prisindex: 0,79
Poäng: 18
Den här filmen har jag faktiskt kört igenom 2 ggr (2x3 rullar). Det berodde på felaktiga framkallningstider för Xtol i appen Film Developer som jag därmed felanmälde. Den senaste versionen har uppdaterade och förmodligen riktigare tider. Eftersom uppdateringen kom senare än min sista rulle blev framkallad så misslyckades jag ändå en aning. Men trenden var i alla fall klart godkänd beträffande kornighet och på 400 ISO men helt underkänd på 1600 ISO. På 400 ISO är väl inte gråskalan så väldigt rik men den är ändå ganska vacker. Alldeles för komprimerad på 1600 ISO dock. Filmen verkar ha en inbyggd förmåga att skapa konstraster även när det inte finns några. Stora kontraster verkar förstärkas. Den här filmen får man bäst resultat med om man kör nominellt på 400 ISO. Mitt personliga intryck är att detta är en skitfilm som jag aldrig mer kommer att sätta i en kamera.
Rollei RPX 400
Prisindex: 0,74
Poäng: 24
En riktig skitfilm. Passar nog bra om man ska skildra något riktigt grovt. Jag säger inget mer. Aldrig att jag sätter en RPX 400 i kameran igen.
Slutsats
Om Fuji Neopan 400 hade funnits kvar så hade jag nog köpt hem ett större parti. Utan den så står sig fortfarande Tmax 400 som en favorit för mitt fotograferande. Den är tålig och ger ett jämnt resultat, rulle efter rulle. Både vid 400 och 1600 ISO ger den mig det jag vill se, finkorniga bilder med rik gråskala. Som alternativ skulle jag nu utan tvekan ta Lady Grey 400, Ilford Delta 400, Ilford HP5+ och Kentmere 400 så länge jag kör nominellt på 400 ISO. Behöver jag pressa så är det Kodak Tmax 400 som gäller.
Iakttagelser och reflektioner
Jag har fått det definitiva intrycket att filmernas tekniska uttryck varierar beroende på motiv och ljusförhållanden. Även med rätt exponerade bilder på en och samma rulle kan både kornighet och gråskala variera. Till detta kommer variationer i framkallningen som bidrar med kontrastverkan. Jag ska villigt erkänna att jag inte alltid lyckas med Tmax 400 heller men då beror det oftast på felexponering. En del av dessa kan man rädda i mörkrummet när man ju gör en ny exponering. Jag funderar vidare på att minska på agiteringen då jag genomgående ser en i mitt tycke för hög kontrast. Eventuellt kanske jag t o m går tillbaka till stående framkallning som jag körde ganska mycket för ett par år sedan.
Eders Hängivne
PS
Nu skulle man ju göra ett liknande test på filmer runt 100 ISO men där har jag ju redan två dugliga favoriter. Fuji Acros 100 och Ilford FP4+. Vackra resultat varje gång, särskilt i mellanformat och större.
Intressant och bra sammanställning Thomas.
Tack för det.
För egen del så är det mest HP5, Tmax och Acros 100 i kamerorna
Så om jag fotar litet analogt igen, då vet jag! :)
/B
För nu känns det tryggt att pröva en liten utflykt med T-Max 400 också! :)
/B
Men sensorn i Leica Monochrom sopar golvet med alla silverfilmerna....;-)
En engelsman som heter Jono Slack (seriously!) har provat och skrivit mycket om olika Leicamodeller. Han la ut några fullstora råfiler från Monochrom när den introducerades (han hör till de få som får förproduktionsex från Leica att prova under tystnadslöfte), och de finns nog på hans webbplats: http://www.slack.co.uk/slack/Leica.html
För 8x10" finns även Tmax 400, HP5+, Panchro 400 och Fomapan 400. Det är ingen öken när det gäller bladfilm =)
Och T-Max är skitdyr, dyrare än FP4. Så nej, det finns inte alls mycket att välja på...! Favvon Plus-X finns ju inte längre tyvärr. Lär mig gärna en film och håller mig till den.
Vet också att många kört Tri-x efter 250 ASA - Det stod om en fotograf som gjorde det i Proffsinfo en gång. Tror han framkallade i ca 6,5 minuter då.
Film är väldigt levande, väldigt närvarande...
Använder själv uteslutande Tri-x
och Ilford Delta 400. Mvh Ulf
En 400-fots rulle (som man lätt delar upp i mindre delar och laddar med en bulk loader) blir mycket billigare än Tri-X. Beställs direkt från Kodak.
Den är ISO 250 för dagsljus. Jag har kört den upp till EI 3200 med EI800-1000 som bästa EI vid underexponering. Finns många exempel i min Flickr. Blir fin i både HC-110 och Diafine. Den skannar bra och saknar Tri-X absolut avskyvärda krull (och det lilla krull som ibland blir kan lätt plattas ut under några böcker). Kornet påminner om icke-T-korniga svartvita filmer. Rekommenderas.
Tack för ett bra test.
Och vilken tur att både T-max och FP5'an visade sig hålla måttet. De är ju normalt sett rätt lätt tillgängliga. Så nu behöver jag inte gå längre än Fotokungen Odenplan i fortsättningen heller. Så bekvämt!
Och så blir man ju liiite sugen på att se några bilder från andra änden av skalan också... kan kanske utnyttjas för en intressant effekt någon gång.
Del 2 blir nog inte av då jag inte behöver några alternativ till mina favoriter. Men det är klart att jag kommer att testa något annat då och då =)
Själv har jag fastnat för HP5 då det gäller ISO 400. Som framkallare är det för det mesta D76 och ibland HC110 som gäller. Den senaste 30 m rullen börjar vara slut, så det blir snart aktuellt att beställa mera. Har funderat lite på att testa Kentmere.
Tommy S.
Du väljer ganska säkra kort =) Jag har ingen erfarenhet av dina framkallare men jag funderar på att prova någon av Ilfords för deras filmer. Det borde kunna betyda att man får ännu bättre resultat.
Tommy S.
Framkallaren har ju enormt stor inverkan på slutresultatet. Vissa filmer och framkallare, funkar inte alls tillsammans, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att filmen i sig eller framkallaren i sig är dålig. Foma 400 i kombination med Kodak Xtol blir extremt platt och tråkig. Helt enkel för att de är omaka. Tri-X, för att ta ett exempel gör sig i mitt tycke bäst när den framkallats i Ilford Microphen. HP5 gör sig väl i både HC110 och Microphen. Som sagt, allt är tycke och smak.
Har en fråga: När jag körde T-Max på 90-talet så hade negativen en kraftig blå/magenta-ton som för mig gjorde dem väldigt mjuka i kontrasten. Fick alltid sätta i ett väldigt kraftigt filter i förstoringsapparaten och i ibland räckte det knappt.
-Har dina negativ från T-Max också denna blåa/Magenta-ton?
-Upplever du T-Max som mjukare än andra? (Tri-X, HP-5, Neopan)
Jag och T-Max blev aldrig kompisar och körde alltid Neopan. Väldigt synd att läsa att Neopan inte längre tillverkas. Jag känner mig som en dinosaur med mina 42 år : D
Jag delar din sorg över Neopan 400 och hoppas att Acros 100 får finnas ett bra tag till. Den går att köra på 400 ISO med gott resultat.
Måste fråga varför du inte gillar RPX 400!?
Kör just nu RPX 400 som min "huvudsakliga film" (har även kört en del med Tri-X, TMax och HP5+ [ävenprovat APX och Retro 400s]).
RPX 400 har en hyfsad tonalitet, är rätt finkornig och klarar att pressas till 1600.
När vi nu pratar om film är jag nyfiken på din synpunkt. Är det värt det finare kornet i 100 ASA filmer, eller är 400 ASA tillräckligt bra?
Det beror förstås på förutsättningarna, men jag tänker vanlig vardagsfilm?
När det gäller 100 ISO har jag egentligen bara en favorit, Acros 100. Finkornigare kan man inte få. Resultatet ser nästan digitalt ut =) Men jag använder bara 100 ISO om det är riktigt bra ljus. Till vardags använder jag de 400 ISO-filmer jag funnit vara mest lika Tmax 400. Jag tycker du ska testa några själv utifrån mitt test. Det blir annars väldigt jobbigt att köra igenom alla =)
Nu testar jag några rullar av en ny film från gamla Ferrania. De har väckt liv i den gamla fabriken, ett riktigt kul projekt. Ferrania P30 80ASA. Första rullen såg helt ok ut, åtminstone första scanningen.
Men till mellanformat blir det Tmax! Passar ju bra nu till hösten också.