Tankar om fotografi från Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg.

Kreativitet under stress för tidningsfotografen

Anton Corbijn kom till stan idag och gav mig ett kreativt problem.

Varje yrke har sin tjusning. Jag jobbar mest som redaktör numer och kan ibland sakna mitt gamla jobb som pressfotograf. Tack och lov blir det ändå några fotouppdrag i månaden.

Mest saknar jag att få träffa alla möjliga typer av människor, från uteliggare till skattedirektörer. En annan kul sak som jag mer sällan råkar ut för idag är kreativa bildproblem under tidspress. En del blir nog mest besvärade när det blir så, men jag stormtrivs. Det handlar kanske om ett slags hantverksstolthet - att komma hem med bra bilder sett till omständigheterna.

Idag uppstod en sådan situation under Fotografiskas presskonferens med Anton Corbijn. Underligt nog förbjöds fotografering under själva presskonferensen.  Jag tolkade det som att de inte ville att fotograferna skulle störa samtalet med reportrarna.

Så mot slutet tog jag upp min kamera och fotograferade med skärmen som sökare för att slippa störande spegelljud. Lite måste man testa gränserna som journalist. Mitt tilltag mötte inte ens en blick från Anton eller arrangörerna. Fotografiskas grundare Per Broman är fd Expressenfotograf så jag tror att han förstår.

Efter frågestunden ställde en oengagerad Anton Corbijn upp för fotografering under två-tre minuter. Det var bestämt i förväg mellan vilka bilder han skulle ställa sig. Ingen verkar ha tänkt på att han då hamnade i skuggan mellan två spotlights.

Snabbt plockade jag då upp blixtsändare och blixt. Jag ställde blixten på 105 mm utlysning trots att jag fotograferade med vidvinkel för att få en spotlight-effekt.

Jag tyckte att det blev lite fräckt med en kraftig blixteffekt.

Några andra bad honom ställa sig i ljuset. Med lite extra blixtljus blev det ännu bättre.

Med tiden får en fotograf allt fler tricks i sin kreativa verktygslåda. Det gäller att välja ett lämpligt trick och inte nöta ut det. Jag kan inte komma ihåg att jag gjort så här tidigare, men nu åker tricket ner i verktygslådan.

Jag han med ett 25-tal bilder innan tiden var ute och Anton Corbijn försvann.

Eftersom jag inte hunnit se de andra utställningarna på Fotografiska passade jag på. När jag väl kom upp till tredje våningen satt Corbijn i kaféet och intervjuades av TT-Spektra. Precis när intervjun var slut tog jag fem exponeringar. Sen kom en pr-tjej och sa till mig. Det gjorde inget eftersom jag visste att bilden satt.

När jag lämnade kaféet såg jag hur Corbijn snabbt poserade i profil för Scanpix fotograf Henrik Montgomery.

Jag skymtar 18 sekunder in i klippet... :)

Inlagt 2012-01-13 19:42 | Läst 4439 ggr. | Permalink

"Bild nummer ett gör verkligen skäl för namnet. Corbijns pose och Damien Hirst i bakgrunden förstärkande sitt vaumärke och dess påhittade värde betyder mycket för mig. Att vara till eller inte vara till, det är frågan. Akt tre scen ett. Mästerligt Magnus. Får man beställa en signerad kopia? Vänligen Hans"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Han ska vara med i kvällens Skavlan såg jag. Den som missar det lär väl kunna se det på SVT Play.

Maken till oengagerat utseende får man leta efter. Möjligen något som talar för det där med att fotograferna gömmer sig bakom kameran för att slippa bli fotograferade...

Sista bilden du "snodde" är nog den bästa egentligen, fast man ska ju veta att det är han för att se det.
Jag har för mig att jag läst någon stans att han är "skuggornas mästare" - och då är ju den sista bilden kanon men den bästa är nog näst sista bilden i mitt tycke - härligt tryck i den.
Så grymt bra bilder.
Gillar alla. Ska verkligen se denna utställning. Även om porträtt inte är något jag sysslar med så blir man inspirerad och hänförd.
Jag tycker du lyckades extremt bra. Bild nummer två och fyra kan du vara riktigt stolt över.
Fina bilder, såg honom hos Skavlan i kväll och han sa många bra saker och jag tycker han verkar vara så anspråkslös.
Du SATTE sista bilden. 10 poäng. Du kan sluta nu när du är på topp.

Tommy
Tvåan är med råge bäst, när jag tänker efter.
Svar från froderberg 2012-01-14 00:37
Hur tänker du då? *nyfiken*
Det var mysigt för dig ut och ta bilder igen. Att vara redaktör är inget jag avundas dig skall du veta men varje yrke har sin tid och charm. Allt är både negativt och positivt.
Jag gillar dina bilder var och en ger mig ett budskap.

Nu är jag återigen avundsjuk som jag aldrig lider av annars men just när det gäller ni som bor i Stockholm. Ni har allt så nära,
Ha det nu bra i helgen
Gun-Inger

Skall kika på Skavlan råkar ha en bärbar vid min säng är inte så dumt.
Hej Magnus och alla andra!

På "min" tidning,,, = Jag har ingen idag!
Nåväl, då hade första bilden suttit som en smäck!

Övriga = In i bildarkivet!

Skoj att kunna tycka ibland. =)

Trevlig helg /Lasse
Svar från froderberg 2012-01-14 00:37
Kul att det tycks så olika :)
Lasse.K 2012-01-14 01:14
Smaken är som baken - Sa någon...
En bild ska ju sälja också = Fotografens ansvar.

Hare gott /Lasse
Tycker som någon tidigare här att profilbilden är den bästa, bildmässigt sett. Men de andra har kanske större värde som dokumentation. Men profilbilden är en verklig höjdare. Vad tröttsamt det är med arrangörer som springer omkring och säger till att man inte får fotografera. Buu!
Hej!
Den första bilden i det "förbjudna" är mycket bra. De andra är inte i närheten. Kan man skriva så utan att det misstolkas. Jag såg en dokumentär med honom och han verkar vara just så engagerad i det han gör. När han själv ska styra och ställa. Just detta fångar du i den första bilden. Jag tycker att det är konstiga regler för när man ska få ta bilder vid en intervju. Jag har hela tiden fotograferat när jag sett bilden jag ska ta, men kanske då med tele en liten bit ifrån för att inte störa den som intervjuar. Jag måste göra ett bra arbete likaväl som den som ska skriva texten måste.

När Göran Hägglund var i Växjö för ett bra tag sedan sprang alla fotografer runt och fotade honom en där och en där, med kontakter och lampor och lysrör och annat bakom sig. Jag bad honom följa med ut på balkongen och stängde dörren efter mig så att pressfotograferna stod inne och väntade. Här fick jag en ren fin bild av honom själv. Sedan öppnade jag dörren och vi gick in till pressen som fortsatte ta sina bilder. Vissa höll upp kameran ovanför huvudet och lät motorn rulla. Jag tog 5-10 bilder och det räckte med det.

mvh
Morgan Larm
Jag tycker bäst om den tredje bilden. Bild nummer två tycker jag mest ser pjattad och överexponerad ut (även om den inte är pjattad). Det kan vara mina skärmar, men de är profilerade och borde stämma rätt så bra ...

Kul att det är fler som giller att plåta under tidspress. Jag gör det i stort sätt aldrig längre, och var nog i ärlighetens namn inte jättebra på det när jag gjorde det heller, men det var ändå kul med utmaningen :)
Svar från froderberg 2012-01-14 15:12
Bild två är avsiktligt operfekt för att skapa en annorlunda effekt.
Anders F. Eriksson 2012-01-14 15:29
Jo, du har ju skrivit att du tycker det blev lite fräckt, och det blev det väl :) Det är nog mest jag som har svårt för överexponerade bilder av den typen.

När jag tittat en stund på profilbilden tycker jag för övrigt att den också är riktigt bra. Det är ju inte riktigt "rätt" att placera huvudmotivet på det sättet (på väg ur bilden etc.), men det funkar bra trots att bilden är så vänstertung.
Intressant rapport. Bra jobbat. Det gäller att ta det utrymme som behövs - som inte alltid erbjuds.

h Hawk
Verkligen fina bilder på en mästerlig fotograf!

Nyfiken fråga - varför blixtsändare? Höll du blixten i handen?

Mvh
/p
Svar från froderberg 2012-01-14 16:59
Tck. Blixtsändaren använde jag för att kunna få en vinkel rakt ovanför kameran för att slippa sidoskugga, det skulle inte kännas som en spotlight då. Men framförallt för att få ljusbilden att passa honom, men står ju upp och jag ville ha en vertikal ljusbild..
Peter Söderberg 2012-01-14 17:58
Ok - tack för beskrivningen!

Så, det hade kunnat funka med en sladd ilka gärna?
Svar från froderberg 2012-01-15 10:53
Ja, en sladd hade funkat.
Kul inblick bakom kulisserna till en tidningsplåtning.

Nyckeln är väl att vara kreativ och plocka fram idéer trots tidsrist och oengagerade personer. Jag gillar också att tänja på gränserna och smygfota trots förbud, det är spännande.

Gillar sista bilden bäst, men den behöver så klart sällskap av ytterligare en bild för att funka i en tidning.
Bild nummer 3 blev riktig bra i min ögon! Gillar bilden skarpt. Bra fångat Magnus!
Bild nummer ett gör verkligen skäl för namnet. Corbijns pose och Damien Hirst i bakgrunden förstärkande sitt vaumärke och dess påhittade värde betyder mycket för mig. Att vara till eller inte vara till, det är frågan.
Akt tre scen ett.
Mästerligt Magnus.
Får man beställa en signerad kopia?
Vänligen
Hans
Svar från froderberg 2012-01-15 17:21
Kanske läge att börja kränga förstoringar... ;)
Jag kan tyvärr inte sälla mig till kören av beröm; Bild 1 och tre är helt okej även om lutningen i trean stör mig lite. Tvåan tycker jag är rent av horribel då han bränner ur totalt plus att blixten har ett blåstick jämfört med resten av bilden.

Bild fyra däremot tycker jag är suverän, kanonskärpa och jättesnyggt ursläckt silhuett, två tummar upp!
Svar från froderberg 2012-01-15 21:51
Det är bra att alla inte tycker lite. Jag hade själv haft svårt för bild nummer 2 för något år sedan. Nu kände jag att det passade att göra bleke Corbijn ännu blekare och skillnaden i färgtemp blev också symboliskt. Jag är inte helt säker på att det fungerar fullt ut, men jag experimenterar mig fram.
Magnus Clarén 2012-01-15 22:03
Att experimentera är i princip enda sättet att utvecklas så där är väl ingenting fel i det? ;-)
Svar från froderberg 2012-01-15 23:07
Jag tycker det är intressant hur olika olika personer ser på samma bild. Jämför med Joakims kommentar här under.
Hej!
Hur går det med förslaget som jag lämnade till er gällande en "utställning" på Fotosidan?
Kan det bli verkligt?
mvh
Morgan Larm
Svar från froderberg 2012-01-15 23:04
Vi jobbar med annat just nu, men det är inte bortglömt. Utvecklingsarbete tar sin tid.
Om jag ska förtydliga mig....

Bild nummer ett är en typisk pressbild. Den är bra och löser sin funktion. En typisk bild som en rutinerad fotograf tar.

Bild nummer tre är svagast, men den funkar den också på samma sätt som ettan.

Bild nummer fyra är väldigt bra. Där har du använt Corbijns egen teknik på honom själv. Bilden är snygg och du har varit snabbtänkt och finurlig.

Bild nummer två är tveklöst bäst och allra mest intressant. Det är ett porträtt på Corbijn. Bilden får mig att tänka och fundera. Den är mera öppen till sin karaktär än de andra. Varför ser han så eländig ut, ja nästan lite ynklig där bredvid sin bild. Han står där i "rampljuset" och ser ganska uttråkad ut - den store fotografen.
Svar från froderberg 2012-01-15 23:35
Intressant, tack. Nummer 2 är mest spännande för mig, ett brott mot min invanda bildstil.
Samtliga bilder är riktigt bra tycker jag. Bild 2 och 4 tilltalar mig mest, kanske 2:an just för att det är en fotograf du porträtterat vid hans bilder, smart drag då att dra på blixten sådär som passade motiv och tillfälle fint. Bild 4 är grym, fint jobbat under denna "kreativa stress"! /Mattias