Advertisement
Tankar om fotografi från Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg.

Försökte fotobutiken blåsa mig?


Som kameratestare ska jag inte bli lurad. Ändå är jag nära att köpa ett 146 procent dyrare minneskort. Väl hemma uppäcker jag att Sandisk också har en räv bakom örat.

Sandisk har kommit med en ny serie SD-kort som är snabbare än tidigare. De nya Sandisk Extreme Pro SDHC-korten kan skriva och läsa i 45 MB/s mot tidigare maximalt 30 MB/s. En 50 procentig ökning, åtminstone på pappret.

Jag tänker testa de nya korten och har fått låna ett av Sandisk. För att se om de är snabbare än de befintliga och gick därför förbi Rajala på vägen hem. Som god konsument borde jag ha kollat upp vilka sorter som fanns i förväg och också kollat pris, men inte. En 4GB-kort kan ju inte vara så dyrt tänkte jag.

Det visade sig att Sandisk Extreme-korten finns i två hastigheter 20 och 30 MB/s. Säljaren på Rajala förklarade att 20 MB/s-kortet är för videofilmning och 30 MB/s-kortet är för systemkameror.
Jag blir lite nyfiken och frågar om de flesta köper 30 MB/s-kortet?
"Jo, det är ju för systemkameror" säger säljaren.
Den långsammare kortet går loss på 199 kronor. Rajala vill ha 146 procent mer för det på pappret 50 procent snabbare 30 MB/s-kortet, alltså 490 kronor.

Jag blir paff och tvekar. Kan det verkligen vara så här stor prisskillnad?
Att de flesta köper det snabbare kortet förvånar mig inte alls. Har du precis gjort av med en massa tusenlappar på en ny systemkamera vill du inte riskera att begränsa kameran med ett långsamt minneskort. Även om du frågar efter priset så är några hundringar rätt lite i sammanhanget. Och vem har kollat upp priserna på minneskort i förväg när all uppmärksamhet riktats mot att välja rätt kamera på rätt ställe?

På nätet är folk noga med att jämföra pris, men i butik är det inte lika lätt. Här får känslorna lätt styra. Inte vill jag väl ha annat än det bästa minneskortet till min nya systemkamera?
Att Rajala inte bemödat sig om att lägga in en bild på 30 MB/s-minneskortet på sin sajt säger nog en del om skillnaden i köpmönster mellan webb och butik.

Jag känner mig förvirrad framför disken och låter känslan att priset för det snabbare kortet är allt för högt fälla avgörandet. Väl hemma bekräftas också mina farhågor och jag ser att om jag gått några kvarter ytterligare hade jag kunnat handla kortet för 299 istället för 490 på Kjell & co.
På Cyberphoto hade jag fått ge 229 kronor...

Sandisk laborerar med klassningen
När jag läser på lite mer om olika standarder för SD-kort upptäcker jag att Sandisk verkar köra ett trick för att motivera varför man ska köpa ett dyrare kort.
För videofilmning finns en klassning. Idag finns främst klass 6 och 10. Båda ska klara full HD-filmning enligt SD Association. Tar vi Canons systemkameror som exempel så har de en filstorlek på 330 MB/min i de flesta modeller vid HD och full-HD-filmning. Det är 5,5 MB/s. God marginal upp till 20 MB/s.

Kollar vi på SD-standarden krävs 6 MB/s för att få klass 6. För att få klass 10 krävs 10 MB/s. Ändå har Sandisk valt att skriva klass 6 på 20 MB/s-kortet och klass 10 på 30 MB/s. Det verkar som de behöver ett sätt att motivera det dyrare kortet.

En snabb koll ger i handen att Lexar, Transcend och Panasonic anger klass 6 för sina 20 MB/s-kort.

Säljaren på Rajala sa mycket riktigt att det långsammare kortet dög för filmning. Att det snabbare kortet krävs för en systemkamera är däremot en sanning med kraftig modifikation.

För att minnekortet ska vara en flaskhals krävs en snabb kamera med hög upplösning samt att man fotograferar långa serier med råformat. Den mest krävande kameran är Canon Eos 1D Mark IV som tar 10 bilder per sekund med 16 megapixel i 14 bitar. Internminnet rymmer 28 bilder á 19,4 MB med högsta hastighet innan det tar stopp. Skillnaden mellan minneskorten är hur snabbt internminnet kan tömmas till minneskortet så att man kan fortsätta fotografera.

Det är alltså under rätt extrema förhållanden som skillnadena mellan dagens minneskort märks. Detta är ett bekymmer för tillverkarna av minneskort. Vad gör man när alla uppfattar alla kort som likvärdiga?
Idag klarar sig nästan alla stillbildsfotografer med de kort som redan finns. Däremot kan de ju blir billigare. Det är främst professionella videofotografer som lagrar okomprimerad videodata som frågar efter stora och snabba kort.

Jag återkommer när jag testat korten ordentligt.

Inlagt 2011-02-17 20:12 | Läst 20409 ggr. | Permalink

"Nu var första gången jag ens kollade upp hastigheten på kortet till min D700. 30mb/s var det tydligen, inte för att jag nånsin använder det. Men jag köpte iaf det näst billigaste kortet jag hittade just då (det billigaste, en kingston, funkade VÄLDIGT dåligt med min kamera). O ibland brukar jag använda ett gammalt 256mb-kort jag fick av mitt far. Får plats med ungefär 20 bilder på det, alldeles lagom för dom flesta tillfällerna. Hastigheten har jag ingen aning om, men känns som jag verkligen inte bryr mig ett jota om det. :P Less is more!"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Mycket intressant läsning. Skall bli spännande att se hur testen utfaller.
Jag har själv funderat på hur sandisk klassar sina kort . insåg att det var någe lurt med det .
Mitt gammla ultra II har klass 2
Det skriver med 15 MB/s
Det känns inte alldeles hederligt av scandisk ,,,,,,,,,,
Att butiker tar olika betalt, och att snabba minneskort endast gör skillnad i serietagning/överföring, får mig inte riktigt att höja ögonbrynen.
Ok, du ville testa ett kort som kan läsa och skriv i i 45Mb/s men går hem med ett 30Mb/s-kort?
Försöker Fotosidan lura mig? Jag har upptäckt att det finns andra siter.
Avsnittet om klassning av minneskort för HD-filmning var väl lite intressant men f.ö. så verkar den ömma punkten vara att du inte handlat där det var lägst pris.
Svar från froderberg 2011-02-17 20:52
Nejdå. Jag har 45 MB/s-kortet och ville ha kort att testa mot. Jag kommer att köpa ett 30 MB/s-kort, men inte på rajala.
Det finns ingen öm punkt, det är inte mina pengar, men jag tycker att det är intressant med marknadskommunikationen.
Rekommenderar "prisjakt" i mobilen =)
Danne Kalmar 2011-02-18 10:39
Klockrent!
BobRob 2011-02-19 13:21
Har dock noterat att vissa handlare har fattat att folk numera kolla pris i butiken mha mobilen. Exempelvis får man väldigt snabbt säljarnas "hjälp" om man tar fram mobilen och börjar knappa på MediaMarkt.
Köper bara Transcend, halva priset hela tiden mot Sandisk. 16GB till 5DMk2 för 700kr (2009) när Sandisk ville ha det dubbla för samma hastighet.
Om man kollar i specen för kameran borde det framgå hur hög hastighet kameran kan komma upp i (MB/s) och således hur snabbt minneskort man maximalt kan utnyttja. Särskilt om man har en något äldre eller enklare kamera utan videofunktion klarar man sig gott och väl med "långsamma" minneskort. Tar man inte reda på vad man behöver innan man går in i butiken får man tyvärr finna sig i att bli bortpratad av de som har som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt på sina kunder (de som säljer varor utan vinst som främsta syfte har nog konkat redan).
Svar från froderberg 2011-02-17 21:16
Flera märken anger filstorlek vid filmning. För Canon är det 330MB/min som mest. För nya Nikon D7000 är det cirka 400 MB per 5 minuter.
j2^ 2011-02-17 21:51
Man skulle kunna tro det, men just skrivhastigheten till minneskort är något jag inte hittat i manualen till någon kamera jag kikat i.
Jag köpte ett CF kort i samma butik i veckan och då rekommenderade säljaren ett billigare kort än det jag först tänkt.

Rajala har toppservice tycker jag. Inget att klaga på.

EDIT:
Detta stämmer oxå med Canons officiella dokumentation för 5d mark II där det klart och tydligt står att det räcker med 30 mb/s för HD video/fotografi. Sedan finns det väl de som kan räkna hem en vinst för snabbare överföring från kameran till datorn...
Bra att detta lyfts fram. Vad som är prisvärt och vad som är överkurs är alltid bra att veta.

Jag har en EOS 7D, med 16GB-kort och 60MB/s så är den fruktansvärt snabb.
Vad som tar tid är om man får för sig att fylla kortet och sedan gå igenom alla bilder också.
(När jag köpte kameran fick jag också med ett 64GB kort, hua...det blir ganska många bilder)
Dustinhome har satt i system att skriva ut den snabbaste hastigheten (om det skiljer sig mellan skriv och läs), sedan skriver de sällan ut hastigheten på långsammare kort.
Vad som gör det ännu svårare för konsumenter är att många märken inte skriver ut hastigheten hastigheten utan bara vilken klass den faller i. Nya transcendkorten SDHC klass 10 har jag själv mätt upp till 20MB/19.1MB läs/skriv. Kollar man på nya Ultraserien SDHC står det t.ex Up to 15MB/s och Class 4. Vänder man på kartongen så står det "write speed may be roughly 6-7MB/s". Det gäller att vara vaken vid köpen och göra lite research om man verkligen ska få rätt kort för rätt syfte.
Jag köpte min 7d hos rajala för några dagar sedan. Väl i butiken påstår säljaren att jag behöver ett väldigt snabbt minneskort (som jag inte tänkte på) för att filma i full upplösning och ta 8bps. Så han påstår att jag behöver minst ett 16gb med 60mbh. Och det ville dom ha 1890kr för! Väldigt tveksamt köpte jag det och tänkte att det kostar väll så mycket överallt. När jag kommer hem ser ja att andra fotobutiker tar ca 900kr för samma kort!!
fikkser 2011-02-17 22:53
Det borde ju nästan klassas som ocker vilket är olagligt. Fult att göra förtjänst på det sättet.
Och för att göra det ännu värre för dig så skulle Du gått ytterligare några kvarter till Sveavägen och köpt 8Gb med 30Mb/s för 399 kr. De hade inget 4gb inne men 100 kr billigare och dubbla kapaciteten. Jag har gjort samma tavla en gång men gör aldrig om det. Webhallen kanske inte är den sexiga butiken de har inte de bästa säljarna men de har de klart lägsta priser - i alla fall när det gäller minneskort.
Haha, äger själv ett såntdärt 30 MB/s-kort och undrar ibland varför jag köpte det då det känns lite overkill. Fast jag fick det ju för "bara" 200:- (för 8 GB)...
Å andra sidan så vet jag att det är det bästa SD-kortet min kamera (D90) klarar av (Sandisk har varit med och pillat i SD-läsaren på D90:n just för ovanstående kort), och det som därför ger bäst och mest bilder vid fembilderpersekund-läget, som jag dock aldrig använt till fullo...

Sen kan jag rekommendera Rob Galbraith's hastighetstest:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007
Känns ganska pålitliga och vad jag har sett så stämmer dom ganska bra.

Fast din kommentar om Klass 6/Klass 10 bör nog ses över...
Skulle du läsa lite mer skulle du set att klasser handlar om lägsta överföringshastighet och inte högsta (eftersom den oftast är mer teoretisk än faktiskt). Men visst, klass-systemet tycker jag känns lite smålöjligt (men vad ska man göra annars?).
Magnus F, hur har du kommit fram till procentsatsen i din prisjämförelse? Jag får inte ihop det.
ztenlund 2011-02-17 23:56
Det är väl (490-199)/199= ca 1,46 eller 146%
Vem tusan är så korkad att man handlar på Bluffala?
Domhar väl aldrig varit billiga...
När man förr kollade i Prisjakt var FotoVideo ofta långt ner i listan...
Känns lite som om denna tråd drar åt var man ska handla och vilka som är bra, Magnus huvudsyfte med detta var nog att understryka vikten av att vara uppmärksam med kortdjungeln, trots rubriken eller??..

För övrigt har jag bara goda erfarenheter av Både Rajala och Scandinavian Photo, vill man som yrkesfotograf ha kunnande, snabba leveranser och hög servicenivå så är man också beredd att betala för detta anser jag.
ett exempel:
Rajala kunde trolla fram ett EF300/2,8 L IS ur rockärmen för två veckor sedan, trots att Canon inte längre levererar dessa, då de vill pusha för den nya version II.
Jag personligen har svårt att tänka mig att världens bästa (canon) tele har blivit så mkt bättre att det motiverar nästan dubbla priset...
Så jag blev mer än lycklig när de kunde plocka fram ett ex av denna "inte dussinglugg"

Hade ngn av de som säljer billigt och säljer "en masse" kunnat serva mig med detta...
i don´t think so..
-Man får vad man betalar för...
Men man kan göra som en del gör..
Stå och uppehålla kön i butiken och snacka, klämma och känna i timmar, för att sen dra utan att handla, när de snackat och klämt färdigt beställer de billigt från nätet..

Kul för oss andra som har ont om tid och vill betala för snabbhet, kunnande och hög servicenivå...

Ps: extra creds till Bengt på Rajala Pro shop i Stockholm Ds
Känns lite som om denna tråd drar åt var man ska handla och vilka som är bra, Magnus huvudsyfte med detta var nog att understryka vikten av att vara uppmärksam med kortdjungeln, trots rubriken eller??..

För övrigt har jag bara goda erfarenheter av Både Rajala och Scandinavian Photo, vill man som yrkesfotograf ha kunnande, snabba leveranser och hög servicenivå så är man också beredd att betala för detta anser jag.
ett exempel:
Rajala kunde trolla fram ett EF300/2,8 L IS ur rockärmen för två veckor sedan, trots att Canon inte längre levererar dessa, då de vill pusha för den nya version II.
Jag personligen har svårt att tänka mig att världens bästa (canon) tele har blivit så mkt bättre att det motiverar nästan dubbla priset...
Så jag blev mer än lycklig när de kunde plocka fram ett ex av denna "inte dussinglugg"

Hade ngn av de som säljer billigt och säljer "en masse" kunnat serva mig med detta...
i don´t think so..
-Man får vad man betalar för...
Men man kan göra som en del gör..
Stå och uppehålla kön i butiken och snacka, klämma och känna i timmar, för att sen dra utan att handla, när de snackat och klämt färdigt beställer de billigt från nätet..

Kul för oss andra som har ont om tid och vill betala för snabbhet, kunnande och hög servicenivå...
Ps extra creds till Bengt på Rajal pro shop i stockholm Ds
Rajala är av okänd anledning betydligt dyrare på minneskort än andra butiker.
Instegskameror med liten buffer borde väl vara de kameror där man har mest nytta av ett snabbt kort? Fotar man RAW fylls bufferten upp efter bara några kort och då vill man få den tömd så snabbt som möjligt för att kunna ta nästa kort.
Detta skall bli intressant att följa. Dock tror jag inte det bara är läs/skrivhastigheten som skiljer. Jag har funderat på detta länge. Kan det vara så att stillbilder skriver fler EOF än video och därmed ställer högre krav på kortet?
Att det är skilland på webb och butik hos Rajala har jag nyss fått ertara. Jag skulle köpa ett Zeiss Sonnar i silver med M-fattning. Direkt tillgänglig stod det på webben. I butiken hette det att det nog finns någonstans hos Rajalas butiker men inte i Stockholm! Säljaren trodde att det fanns i Finland men det tog nästan två veckor innan det kom. Så lång tid tar inte posten från Finland...
Jag köper nog inget mer hos Rajala.
Som någon var inne lite på så innebär tex 'class 6' att kortet måste garantera MINST 6 megabyte/sekund (48 megabit/sekund) hela tiden. Sandisk markering i megabyte/sekund är maxhastigheten, men hastigheten är olika på olika ställen på kortet eller beroende på hur fullt eller utspridd datan är på kortet.

Sen så är det ju förvirrande med megabyte kontra megabit.

Jobbar själv i fotobutik (inte Rajala), och vet att tillverkarnas otydlighet (de säger inte heller hela sanningen) gör att det är svårt för säljarna att hålla koll.

Som konsument borde första frågan vara hur mycket säljaren fotograferar själv, och vilka kameror han/hon har testat. Sedan kan man gärna fråga varför ett kort är bättre i systemkamera t.ex. En säljare som inte vet varför har troligen bara lyssnat på en leverantör från t.ex. sandisk, men en säljare som kan motivera varför ett argument är sant känns minst 10 gånger trovärdigare, tycker jag, och det gäller ju inte bara fotobranchen :)
Som jag ser det håller jag med dig mycket i detta...

Jag jobbar även som instruktör i PS och kamerahandhavande där jag är noga med att förklara liknande situationer. Det är ju stort sätt helt sjukt att som "amatörfotograf" plåta med något annat än det billigaste kortet du kan hitta... (Idag är dom ändå så pass bra)

Som jag ser det använder jag Sandisk Extreme (60mb/s) av tre ganska enkla anledningar, först och främst för att jag ALDRIG vill höra "Klick, paus, klick, paus klick" efter en lång sekvens med min Nikon D3:a precis just när "dedär" händer..!

För det andra för att jag inte orkar sitta och vänta 100 år för att skyffla in 16GB RAW bilder i burken...
(Vilket egentligen är löjligt eftersom det ändå inte tar så lång tid) : )

Men viktigast för mig är säker lagring, har varit med om kort som bara slutat fungera mitt i en plåtning, det får bara inte hända! Har dock aldrig varit med om, eller hört om att ett Extreme kort från SanDisk har gett upp... Och om det skulle så har dom GRYM support och livstids garanti!

----------------------------------

Måste sticka in lite med detta:
Dock är KNAPPAST Canon EOS 1D Mark IV i närheten av den mest krävande kameran!

Vi kan ju börja med min D3:a som mular in 9 st 20-30mb RAW filer i minneskortet som då svettas likt en gammal ångloksförare!! Ännu värre med buffertuppgraderingen... : )
(Låter dock som att 1D:an borde ge större filer?)

Även dom som kör på bladare med stora bakstycken flyttar väldiga mängder data.

Var bara tvungen att påpeka...

MVH /David.
Det är inte bara Rajala som har höga priser på vissa minneskort, även Media Markt som säger att de har låga priser stod sig slätt vid prisjämnförelse jag gjorde för ett tag sedan. Att de sedan inte har en hemsida värd att nämnas är något annat. Jag fick visserligen mitt kort för samma pris som hos den andre leverantören när jag köpte det då de hade en hemsida man kunde kolla emot.

Jag har annars bara bra omdömmen om Rajala i Malmö och det märks att de och Skandinavian har fått revidera sina priser mot Cyberfoto och ligger nu i paritet med det mesta men jag tycker det är trevligast att köpa där man kan få klämma och känna på produkten och jämföra "live" på det man är intresserad av, gå hem fundera lite och sedan komma tillbaka för man hade fått mycket bra hjälp och köpa produkten. För min egen del gäller detta kamera, objektiv m m men minneskort köper jag där jag hitter dem för bästa pris.
Detta inlägg gillar jag Fröderberg, ta flera sådana här promenader i Fotodjungel, för den är snårig och tvetydig, inte lätt som konsument att förstå att den intrimmade handlarns snabba språkbruk när man besöker en affär.

Fortsätt på denna vägen och hjälp oss konsumenter, du stiger i graderna när du uppmärksammar ( trots din långa erfarenhet) tvetydigheter. den stora prisskillnaden på bara några hundra meters promenad, är ju synnerligen anmärkningsvärd bara den.

Vänl.//Bengt.
Rajala är ju lite roliga rent generellt. Alltid när man ska köpa något där så heter det ju "ska se vad vi kan göra för pris", säljaren knappar lite i datorn och klämmer sedan ur sig "jag kan släppa den för xxx kronor" vilket då naturligtvis ska låta som att det är ett jättebra pris man får. Senast jag handlade där skulle jag ha en Lumiquest ProMax och fick, enligt ovanstående procedur det fina priset 600 spänn. Jag visst att detta var lite över webbutikernas pris, men jag behövde den samma dag så köpte den. Väl hemma såg jag att priset på Rajalas hemsida var 590 kr vilket får mig att undra lite. Skickade ett mail till dem angående detta då de ju faktiskt säger att priset ska vara samma i butik som på webben, mest av princip, men det har jag inte fått något svar på.

Konstigt nog så verkar det faktiskt som att Media Markt, åtminstone häromkring, har den bästa personalen, schysstaste priserna och är snabbast på att få fram det man vill handla om det inte finns hemma, åtminstone gällande foto.
Calle S 2011-02-20 09:37
Ja, Mediamarkt är ganska bra även här. Jag tror att personalen inte har provision på det de säljer (har hört det, kan ju vara fel). I vilket fall är de inte speciellt pushiga eller gå-på-iga. Priserna ligger ofta precis som på Cyber....!

Minneskort köper jag dock alltid på Kjell & Company.
Outlet24 har nog de billigast minnen jag sett iaf... ( angående snabbhet märkte jag ca 1min skillnad på tömning av "bufferten" mellan Ultra 2 och Extrem 3 korten. ) D kan ju vara bra..
ArtbyRyman 2011-02-26 18:27
Nu var det www.24.se som var billiga på 30mb/s á 8gb. ( kusinbutiker?)
Nu var första gången jag ens kollade upp hastigheten på kortet till min D700. 30mb/s var det tydligen, inte för att jag nånsin använder det. Men jag köpte iaf det näst billigaste kortet jag hittade just då (det billigaste, en kingston, funkade VÄLDIGT dåligt med min kamera).

O ibland brukar jag använda ett gammalt 256mb-kort jag fick av mitt far. Får plats med ungefär 20 bilder på det, alldeles lagom för dom flesta tillfällerna. Hastigheten har jag ingen aning om, men känns som jag verkligen inte bryr mig ett jota om det. :P

Less is more!
j2^ 2011-02-20 14:00
Det räcker bra. D700 kommer bara som maximalt upp i cirka 33-34MB/s på en bra dag.

Snabare kort än så har du bara nytta av om du har en väldigt snabb kortläsare, och en dator som kan hantera det.
Rajala... Bra sortiment men dryg personal... En utav killarna i butiken berättade för mig att han tog tiomils promenader när han var ute på fågelfotografering...??? Flum
...och ju snabbare kort man har, destå mer måste processorn jobba = varmare processor = brus. Inget jag hört i stillbildssammanhang, men det diskuteras i dslr-filmningssammanhang...
Svar från froderberg 2011-02-21 00:24
Jag tror att systemkamerorna kör nära max på processorerna vid sportfotografering då tas 10 bilder i sekunden och autofokusen får jobba med många beräkningar.
På Rajala i Malmö upplyste en expedit mig (jag har alltid haft bra service när jag varit där inne och frågat, och jag har än inte handlar något där än) om att Claes Ohlsson säljer minneskorten billigare än vad Rajalas inköpspris är - så på minneskorten kunde de inte lämna någon som helst rabatt. Det gällde att jag var med en vän där inne som skulle handla på sig nytt system och ville få lite rabatt när han handlade för närmre 20 lax. Däremot på väskorna fanns det rätt mycket att göra vilket ledde till en bra väska till nästan halva priset.

Där (Rajala i Malmö) hymlade man alltså inte om att det var bättre att köpa på annat ställe. Kommer faktiskt inte ihåg vad vilket han rekommenderade min vän att köpa, men har för mig att det var ett 20MB/s.
Till en lite billigare kamera är det värdelöst med snabbt kort.

T.ex. min pentax k20 skrev i 6 eller 9 megabyte/s till kortet enligt dpreveiw, orkar inte kolla upp det. Den var ändå en rätt dyr kamera 2009.

Nu använder jag ett kort som skriver i 9meg/s. Räcker bra till min pentax k-7, fotar oftast jpg, men seriebildstagning i raw kan bli segt även om buffern är OK.
På tal om priser...
Canon 7d + 24-70 2,8L: 24999kr, kitpris

canon 7D - 12990:- hus
24-70 2,8 10380:- objektiv
----------
23370:-

Bra kitpris...
sljungwall 2011-02-24 12:13
"Kit-objektivet" i ditt exempel är ju ett "L", vilka är dyrare och håller högre generell kvalitet, inte minst i byggkvalitet. Bokstaven saknas på "det undre" objektivet, vilket väl förklarar varför det är billigare.
Det är skillnad på äpplen och päron...
ztenlund 2011-02-24 12:25
Innan man uttalar sig kanske det är bra att läsa på. Det finns bara ett EF 24-70 2,8 och det är L-objektivet. Att sedan L:et fallit bort i inlägget ovan förändrar inte den saken.
Svarfvar 2011-02-25 09:54
Ja, det är skillnad på äpplen och päron, men inte på 24-70 2,8L och 24- 70 2,8 då det bara finns ett sådant med den brännvidden hos Canon. Bara L alltså
sljungwall 2011-02-26 03:49
Ah! My bad!