Nu står jag här och kikar ned igen...
Nu står jag här och kikar ned i en schaktsökare igen. Testade min nyligen inköpta Yashica Mat 124 i lördags, direkt efter fotofikat. Fotofikavänner, ni får ursäkta om jag smet i väg lite tidigt, men jag såg att ljuset snabbt höll på att bli sämre, så det var bråttom. Snokade runt Resecentrum en liten stund, och kunde konstatera att den här är något lättare att fokusera än min 124 G, som är efterföljaren till 124 och lite mer påkostad. Men bara till det yttre för 124 G har silverfolie i st f spegel medan i modell 124 sitter en riktig spegel. Kanske sitter det en riktig spegel i senare 124 G, jag har en tidig modell.
Nu var ljuset i snålaste laget för Fuji Acros 100 och det blev ibland 1/60 och bländare 3,5 (den största). Då finns risk för skakningsoskärpa, och den här optiken behöver nog bländas ned några steg för att prestera på topp.
Jag funderar på att testa Fomapan, främst kanske för prisets skull. Film är ju inte billig direkt. Men den kanske inte är något vidare. Tycker om finkorniga filmer, för himlar som ser ut som grynvälling är inte särskilt snyggt. Jag är fortfarande förtjust i 40-50-tals bilder tagna med lågkänslig film.
Annars så är det spegeln som vållar kameratillverkarna det största huvudbryet för närvarande. Den sitter i vägen. Spegelhuset på systemkamerorna tar plats och gör kameran stor, tung och klumpig. Sony försöker med sin fasta, och delvis genomskinliga spegel, men strävar naturligtvis efter att konstruera en kamera helt utan spegel. Man är på god väg och det lär väl inte dröja alltför länge innan vi ser den första kameran på marknaden.
När jag står och kikar ned i schaktet på en sådan här gammal kamerakonstruktion slår det mig plötsligt. Varför inte utgå från en tvåögd spegelreflexkamera. Sätt in en 40x40 mm sensor i filmkammaren, behåll den fasta spegeln bakom sökarobjektivet. Du får fritt blås in till sensorn och inget är i vägen. Spegeln behöver inte lyftas mellan exponeringarna. Autofokusen behöver inte göras så avancerad, eller uteslutas helt och hållet. Det senare kräver dock ett ljusstarkare sökarobjektiv än vad dagens TLR har och bättre sökarskivor. En kamera utmärkt till porträtt och studiobruk, eller överhuvudtaget till fotografering där snabb autofokus inte behövs. Slow digital photography.
Peak film uppnåddes för länge sedan och nya fyndigheter blir allt dyrare att konsumera. Lite tråkigt är det för oss som har en lång analog bakgrund. Men det är som med allting annat, inget varar för evigt, och det gäller att leva nu och inte grubbla alltför mycket över vad som komma skall.
På återseende
/Torbjörn
Jag har testat lite fomapan creative 200 i mellanformat och tycker att den liknar tmax 400 ganska mycket men med ett drygt stegs lägre känslighet. Om du mailar mig din adress kan du få ett par rullar som jag har kvar i kylskåpet så kan du testa.
-affe
/Torbjörn
/Torbjörn
Ha en superfin dag och ta väl hand om dig!
/Torbjörn
Ha en fin vecka Torbjörn!
ewa
/Torbjörn
Torbjörn