Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Gesällen/Inte en bil i sikte

Jag deltar i projektet Rudan i Norrsundet under ledning av Kalle Boman och Anna Sohlman. Syftet med projektet är att öka kunskapen om Hamrångebygden. Vi är ca 20 deltagare i projektet. Vi arbetar med teman som vi själva bestämmer. De flesta arbetar i grupp men det finns ett fåtal som arbetar ensam. När arbetet med temat är klart slutar det med en utställning. Själv arbetar jag tillsammans med en kompis med temat "Simon Nyberg". Nyberg verkade som fotograf från slutet av 1800-talet, han föddes 1881, i Bergby, Norrsundet och Ockelbo fram till sin död 1965. 

Hans efterlämnade glasplåtar, negativ, fotografier, kameror och annat fotorelaterat material är inte lätt att finna. Vi vet att somligt har slängts på soptippen. Annat har spritts till privatpersoner och, förhoppningsvis, till något museum. Vi har varit i kontakt med Länsmuseet och Kommunarkivet i Gävle men inte funnit något av värde. Nu står Arbetarmuseet i Norrsundet på tur. Vi tror ändå att de först nämnda museerna kan ha delar av Nybergs samlingar hos sig men att de inte är katalogiserade alls, eller på någon annan person. De ska ytterligare bearbetas.

Jag har fått låna ett antal glasplåtar av en privatperson, Rolf Wijk, som blev kontaktad av en person som arbetade på soptippen och visste att Rolf var intresserad av gamla bilder. Det hade nämligen precis kommit några askar med glasplåtar som skulle kastas på tippen. Rolf misstänker att plåtarna kommer från Nybergs efterlämnade samling.

Jag har nu fotograferat av alla plåtar och redigerat efter bästa förmåga. Många av plåtarna är i dåligt skick, men det finns de som är i relativt gott skick. Några har spruckit men det stora flertalet är hela. Vi tror att de har sitt ursprung i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Det finns nämligen inte en bil i sikte på någon av dem. Däremot flera hästar. Bilderna är knappast tagna i Hamrångebygden. Jag har lagt ut ett par försöksballonger på Facebook och fått några intressanta förslag var bilderna kan vara tagna. Ljusne eller Söderhamn. Bilden på fabriken med berget i bakgrunden tror flera kan vara kättingfabriken i Ljusne (med Vårdberget i bakgrunden).

Nyberg kan ha tagit dessa bilder för han skaffade tidigt bil. Men han kan naturligtvis tagit sig dit på annat sätt för det är inte särskilt långt till Ljusne från Hamrångebygden.

Kanske det finns några här på FS som kan tipsa om var dessa bilder kan vara tagna någonstans? Det skulle vara väldigt roligt om så skedde. Vi fortsätter i alla fall vårt arbete med granskning av bilderna och kontakter med personer som kan lämna upplysning. Vi har satt ut en efterlysning efter Nybergs efterlämnade glasplåtar mm i lokaltidningen "Alla Tiders". Novembernumret kommer ut till veckan och vi väntar nyfiket på vilken respons den får.

Jag minns mycket väl Nyberg när han fotograferade konfirmander på kyrktrappan till Hamrånge kyrka. Det var en stor show. Han sprang ivrigt flera gånger från trappan och in under skynket. Det tog lång tid innan han blev nöjd, till allas förtjusning.

Här är några bilder jag fått låna av Marianne Bengtsson-Rossander. Hennes far Allan Trång var präst i Hamrånge vid den här tiden.

Fotohistoria är kul.

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2018-11-23 12:10 | Läst 3451 ggr. | Permalink

"Detta var riktigt kul Torbjörn. Det berör verkligen ett gammalt antikvariehjärta. Jag önskar dig all framgång med projektet. Själv myste jag gott inför den första bilden på beväringen med flicka. Du skall veta att detta är en mycket, mycket, ovanlig bild för att var så gammal (jag håller med om att vi, främst på grund av klädstilen, borde landa på sent 1800-tal). Vid denna tid var man strikt hos fotografen, och den min han kostar på sig är helt obetalbar. Jag tror inte att det finns något liknande från 1800-talet i Stockholms stadsmuseums stora arkiv (där jag var antikvarie). Kul som sagt att du har fått tag på lite plåtar. Förstörelsen av gamla fotografers efterlämnade arbete är ofta total. Här en liten sedelärande historia ur egen fatabur: När jag var i 10-12-årsålden cyklade jag mycket i Hässelby utanför Stockholm. Det hade varit en riktig trädgårdsmästeri-förstad, men nu var många av drivhusen sedan länge övergivna. Jag kommer ihåg att när jag botaniserade runt där, tyckte jag att det var underligt att drivbänkarnas glasrutor var mörknande i hörnen – det mörka såg lite spindelvävsaktigt ut. Så såg det ut på drivhus efter drivhus – ja på samtliga jag besökte. Många år senare fick jag förklaringen: Det var nödtorftigt avtvättade glasplåtar från staden nedlagda fotoateljéer. Snacka om gigantiskt kulturmord..."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Vilka kanonbilder! Väldigt roligt att du visar, tack för det!
Hälsn!
Svar från pic-tor 2018-11-23 12:34
Tack Jan. Ja, det här är roligt. Mer än hundra år gamla bilder fascinerar.
Detta var riktigt kul Torbjörn. Det berör verkligen ett gammalt antikvariehjärta. Jag önskar dig all framgång med projektet.
Själv myste jag gott inför den första bilden på beväringen med flicka. Du skall veta att detta är en mycket, mycket, ovanlig bild för att var så gammal (jag håller med om att vi, främst på grund av klädstilen, borde landa på sent 1800-tal). Vid denna tid var man strikt hos fotografen, och den min han kostar på sig är helt obetalbar. Jag tror inte att det finns något liknande från 1800-talet i Stockholms stadsmuseums stora arkiv (där jag var antikvarie).
Kul som sagt att du har fått tag på lite plåtar. Förstörelsen av gamla fotografers efterlämnade arbete är ofta total. Här en liten sedelärande historia ur egen fatabur:
När jag var i 10-12-årsålden cyklade jag mycket i Hässelby utanför Stockholm. Det hade varit en riktig trädgårdsmästeri-förstad, men nu var många av drivhusen sedan länge övergivna. Jag kommer ihåg att när jag botaniserade runt där, tyckte jag att det var underligt att drivbänkarnas glasrutor var mörknande i hörnen – det mörka såg lite spindelvävsaktigt ut. Så såg det ut på drivhus efter drivhus – ja på samtliga jag besökte. Många år senare fick jag förklaringen: Det var nödtorftigt avtvättade glasplåtar från staden nedlagda fotoateljéer. Snacka om gigantiskt kulturmord...
Svar från pic-tor 2018-11-23 13:23
Tack för din kommentarer Peter. Jag befarar att det begåtts kulturmord i Hamrångebygden också. De som köpte Simon Nybergs fastighet efter dennes död lär ha städat undan allt som fanns kvarlämnat. Förmodligen hamnade det på soptippen. Mycket av det han lämnade kvar fanns (finns?) utspritt och chansen finns att det dyker upp.
syntax 2018-11-23 17:07
Vad det nu gäller dateringen så är kvinnorna på trappen i tredje bilden definitivt 1890-tal. Sedan är det ett visst spann på övriga bilder. Herrarna med hästar hatt och hundar är nittonhundratiotal. Tanten mellan stadsbud med potta på huvudet är 1920-tal. Två av bilderna visar en militär uniform - troligen skelskifte. Skicka dem till Armémuseum och fråga. Dom är bara glada att hjälpa till.
Svar från pic-tor 2018-11-25 10:31
Att det finns ett tidsspann mellan bilderna har jag förstått och det behöver nödvändigtvis inte vara samma fotograf bakom bilderna. Tack för tipset om Armémuseet.
Underbara bilder!
Kan Riksantikvarieämbetet ha några ledtrådar?
Svar från pic-tor 2018-11-23 16:09
Tack Mats. Har inte haft Riksantikvarieämbetet i tankarna, men kanske finns det något att hämta där.
Vilket roligt projekt! Oc h bilderna är alldeles utmärkta, ett nöje att sitta och titta på dom en stund, var och en. Och många reflektioner dyker upp bland tankarna. Inga bilar, nej. Alla väldigt propert klädda. Många allvarsamma ansikten men också många leenden. Man var nog inte så bortskämda varken med ledigheter eller underhållning, säkert slitsamma liv för dom flesta. Bra gjort jobb Torbjörn! Hälsningar/ Björn T
Svar från pic-tor 2018-11-23 16:11
Tack så mycket Björn. Ja, det här projektet är väldigt roligt och intressant. Vi får se om det finns någon koppling mellan bilderna och Simon Nyberg.
Tänk om det fanns något nerskrivet om sådana här bilder, man blir ju så nyfiken på vem dom är och var. Stort och viktigt arbete ni gör. Jag skrev till Hedesunda hembygdsförening och frågade om några bilder. Efter ett tag hade jag foton på släktingar som jag inte hade en aning om. Bl.a. min mormors mor och mormor mormor.
Sten
Svar från pic-tor 2018-11-23 16:37
Tack Sten. Fantastiskt att du fick hjälp av hembygdsföreningen. Det finns ett museum i Ljusne och jag funderar på att göra en sväng dit med mina bilder.
Hej, jag har några frågor angående Simon Nyberg. Kan du kontakta mig på [email protected].