Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Dessa satans internetleverantörer

I vissa situationer kan jag minnas tal från någon skicklig talare. Vem minns inte Martin Luther Kings fantastiska, och fortfarande oöverträffade?, tal "I still have a dream". Palme var också en mycket skicklig talare och hans tal, m a a julbombningarna i Hanoi,  "Dessa satans mördare" fick stor internationell uppmärksamhet. I dag tänkte jag på detta tal efter att ha varit i kontakt med min nya internetleverantör Bredbandsbolaget. För några månader sedan tröttnade jag på Comhem efter alla missöden med bredband och telefoni. Det var inte ovanligt att jag var utan telefon i flera dagar på raken. Precis i den vevan ringde en försäljare från Bredbandsbolaget (Bb) och berättade att telestationen i Knivsta nu var uppgraderad och att det på min adress gick utmärkt att se både HD-TV och surfa med högsta bredbandshastighet. Han erbjöd ett förmånligt paket, liknande det jag hade med Comhem, innehållande bredband, TV och telefoni. I går kopplade jag upp mig och kunde konstatera att telefonen inte fungerade. Inte heller kunde jag se de TV-kanaler jag betalar för utan endast TV1, TV2, TV4 och Kunskapskanalen. Jag ringde naturligtvis upp och fick beskedet att mitt ärende hade högsta prioritet. Tyvärr kunde de inta fixa min telefon för Comhem släpper inte mitt telefonnummer förrän den 8 mars?????

TV-utbudet fungerar i dag fortfarande inte och jag ringde igen till Bb. Då fick jag veta att jag inte kunde se de HD-kanaler jag betalar för därför att jag bor för långt från telestationen?! Jag bor 1 850 meter från densamma och för att kunna se HD-TV får man inte bo längre bort än 1 000 meter. Jag påminde honom om vad försäljaren tidigare sagt och nämnde att Bb klart och tydligt begår avtalsbrott och att jag därför har min fulla rätt att på momangen säga upp rådande avtal. Men vad ska man välja i stället? Det är samma skit överallt och några myndigheter som för konsumenternas talan finns väl inte kvar längre. Post- och telestyrelsen säger någon. Ja, vad sysslar de med egentligen?

I kväll kl.19:10 är det bandy på TV4-Sport; Sandviken mot Edsbyn. Tills dess ska Bb ha fixat TV-kanalerna. Det är mitt ultimatum till dem! De lovade höra av sig inom en timme.

Om han levat i dag hade han skrivit en nidvisa om eländet

Timman är snart slagen...

På återseende

/Torbjörn

Inlagt 2012-02-28 15:23 | Läst 5501 ggr. | Permalink

"Hej Torbjörn! Skönt att det fixade sig så bandyn är räddad. =) Jag har haft BBB sedan jag flyttade upp till Boden, allt har fungerat klanderfritt + att deras support har varit väldigt trevliga och tillmötesgående. Jag misstänker att införsäljningen av bredbandstjänster m.m. är utlagt på entreprenad hos telemarketingföretag där säljaren jobbar mot provision, de blir desperata och säljer ibland helt tokiga löften till oss kunder, allt för att få ihop till hyran privat. (Gäller generellt och inte BBB i första hand!) Nu verkar det inte ha varit så i ditt fall, men skulle allt ha gått riktigt rätt till borde de nog kontrollerat mycket ordentligt, när du ligger i riskzonen för det som fungerar och inte... Trevlig kväll /Lasse"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hehe,
Jag får önska dig lycka till Torbjörn.
Internetleverantörer är inte att leka med!
Skulle tro att du får kolla bandyn hos någon som har Comhem ;-)

Mvh
Hans
Svar från pic-tor 2012-02-28 15:56
När timman var slagen vill de ha ytterligare en halvtimme och några minuter över "deadline" fungerade allt ;). Tydligen måste man ligga på hela tiden. Nu ser jag fram emot kvällens bandymatch från Göranssons Arena ;).

/Torbjörn
lodbroke 2012-02-28 16:05
Då får jag gratulera! :-)
Jag har BBB som leverantör sedan många år, och jag bor också för långt från telestationen för att komma upp i några högre hastigheter. Trots det ringer ibland säljare från bolaget och vill sälja TV via bredbandet - de brukar dock snabbt ge sig när jag förklarar att jag inte kan få högre hastighet än 8/1 Mbps.

Störande när säljarna inte har koll, men tyvärr inte alls ovanligt :/
Svar från pic-tor 2012-02-28 16:00
Det är naturligtvis bedrövligt att försäljarna är så oseriösa och slänger ur sig rena lögner. Som du ser av mitt svar till Hans så har de fått igång alla mina kanaler nu. Det konstiga är att BBB gör en felanmälan enbart sedan är det andra (upphandlat?) som gör själva jobbet. I mitt fall nu sade killen jag talade med att de "själva" skulle fixa felet och si då gick det undan ;). Man kan undra varför de inte alltid gör så.

/Torbjörn
Anders F. Eriksson 2012-02-28 18:36
Hur lyckades de lösa det? Byggde en ny telestation närmare lite kvickt? :)
De och mobilteleleverantörer....
Själva använder vi http://www.borderlight.net/ (horribel webbplats) men bra kundtjänst och ett lokalt bolag.
Ikväll tar vi Byn´
Svar från pic-tor 2012-02-28 16:04
Felet är nu fixat och jag hoppas att BBB fortsättningsvis levererar det jag betalar för. Ska i alla fall kolla på Borderlight för jag kände inte till det företaget. Jag såg SAIK mot Villa och det var inte särskilt roligt. I första halvlek var det ständiga felpass, som Villa snabbt utnyttjade, och mycket dåligt tempo. SAIK ryckte upp sig i andra halvlek utan att imponera så vinst i kväll är ett måste.

/Torbjörn
Jag vet att många bankar och slår på Telia, men vi har behållit dem som tele- och intrnetleverantör genom alla år. Och det har funkat, funkar och kommer förhoppningsvis att funka utomordentligt bra hela tiden. Telia <=> Premiumleverantör! ;-)

Tydligen har vår "trohet" till Telia gjort oss till någon slags "guldkund", vi fick erbjudande om 4G mobilt bredband till samma pris som vårt 3G (som vi har som reserv till vårt ADSL) och gratis modem. Vi ligger utanför täckningsområdet för 4G, men genom lycklig geografisk placering en bit upp på åsen funkar det ändå, mer än dubbelt så snabbt som vårt 8Mb ADSL. Leve Telia! ;-)

Hoppas att det löser sig för dig!
Svar från pic-tor 2012-02-28 16:08
Vad roligt att höra att Telia levererar ;). BBB har fixat felet nu så kvällen är räddad. Hade jag inte legat på hela tiden hade det säkert dröjt mycket längre. Innan BBB ringde funderade jag faktiskt på Telia men nu får jag ge mig till tåls och hoppas att allt fungerar fortsättningsvis också.

/Torbjörn
Hej Torbjörn!
Skönt att det fixade sig så bandyn är räddad. =)
Jag har haft BBB sedan jag flyttade upp till Boden, allt har fungerat klanderfritt + att deras support har varit väldigt trevliga och tillmötesgående.
Jag misstänker att införsäljningen av bredbandstjänster m.m. är utlagt på entreprenad hos telemarketingföretag där säljaren jobbar mot provision, de blir desperata och säljer ibland helt tokiga löften till oss kunder, allt för att få ihop till hyran privat. (Gäller generellt och inte BBB i första hand!)
Nu verkar det inte ha varit så i ditt fall, men skulle allt ha gått riktigt rätt till borde de nog kontrollerat mycket ordentligt, när du ligger i riskzonen för det som fungerar och inte...
Trevlig kväll /Lasse
Svar från pic-tor 2012-02-28 20:24
Förmodligen är det inte leverantörerna som säljer tjänsterna utan, som du skriver, fristående säljare men deras information ska ju inte vara mindre vederhäftig för den skull. I mitt fall har ju säljaren ljugit mig rakt upp i ansiktet.

/Torbjörn
Det här har väl blivit litet av småfolket lott numera, visst kan man klaga,
och kontakta dom via allt möjligt, men se'n då!?
Kommer osökt att tänka på det här med bankerna,
de e bara att byta bank om man inte e nöjd! ;)
/B
Svar från pic-tor 2012-02-28 20:28
Det är väl som att välja mellan pest och kolera ungefär ;). Inom bankvärlden råder oligopol och vi vanliga kunder har mycket små chanser att påverka genom att hota byta bank. Fast vissa förståsigpåare för ju ständigt fram det alternativet.

/Torbjörn
Lycka till! Vi har också haft ett enormt strul med tv, bredband och telefoni ( men vi har Telia), men måste ändå ge dom en eloge för dom har fixat och trixat och donat, och vi har fått ersättning för att det inte funkat nåt vidare.
Men nu har vi haft strul igen! Just nu är det bara jag i hela huset som har Internet..... Men nya grejer är skickade....för vilken gång i ordningen vet jag inte.... Har tappat räkningen... =)
Hoppas att du får se din bandy!
Ha en fin kväll!
Svar från pic-tor 2012-02-28 20:32
BBB fixade ju alla problem till slut men det krävde ett heldagsengagemang från min sida. Det är inte alla som har tid eller ork med sån't. Varför Comhem inte "släpper" mitt telefonnummer förstår jag bara inte. Bandyn är i gång men SAIK har inte spelat särskilt bra under första halvlek och jag hoppas de skärper till sig i andra annars åker de på stryk.

/Torbjörn
SUCK !!!
Hoppas du får se bandyn
Marianne
Svar från pic-tor 2012-02-28 20:44
Ja, du Marianne, vi blir ständigt lurade av smarta försäljare ;). Till slut fixade det sig men det hade knappast gått så hyggligt snabbt om inte jag varit så envis. Enligt BBB så var det ett automatikgenererat kommando som klickade vilket var mycket ovanligt, ja nästan osannolikt ;).

/Torbjörn
Marianne Bengtsson Rosander 2012-02-28 21:13
Ja, dom måste ju skylla på nåt....