Brorsan har skaffat sig en dator
Brorsan har köpt sin första dator. Vid 64 års ålder. Vi sammanträffade vid Media Markt i Valbo, utanför Gävle, för någon vecka sedan och där genomfördes köpet av en 21,5 tums iMac. Vi firade händelsen med en lunch tillsammans innan vi for hem till honom för att installera den. Stefan har länge tänkt skaffa sig en dator men det har inte blivit av. Upprinnelsen till att det till slut blev av var ett bilbyte. Han sålde sin gamla Volvo och köpte en Toyota Auris. Toyota lägger tydligen ut all data om den egna bilen, såsom serviceintervaller, reparationer o dyl på hemsidan. När det gick upp för honom insåg han direkt vilken nytta han skulle ha av en dator.
Installationen av datorn var ju gjord i ett nafs eftersom det mesta redan var förinstallerat. Internetabonnemang med e-post och bredbandstelefoni hade beställts från Telia och modem med tillbehör var redan utskickat. Däremot var inte bredbandet "färdigt" hos Telia utan det skulle dröja en vecka. Mycket riktigt, efter en vecka fick Stefan ett brev med diverse "inloggningsuppgifter". Nu fungerade telefonin men fortfarande inte bredbandet. Lampan för bredbandet blinkade så Stefan ringde Telia som lät meddela att de inte var riktigt klara med inkopplingen. Efter några dagar lyste lampan med fast sken och det var bara att knappa in "inloggningsuppgifterna".
Jag försöker hjälpa honom via telefon femton mil bort och det är inte lätt. För en van datoranvändare är det nog svårt att sätta sig in i hur det är för en som slår på en dator för första gången. Efter en hel eftermiddag och halv kväll förstod jag att Telia inte hade skickat med korrekta inloggningsuppgifter för e-posten. Dagen därpå ringde jag därför upp Telia för min brors räkning och det visade sig då att man överhuvudtaget inte lagt upp något konto för honom? De lovade att de skulle skicka nödvändiga uppgifter via SMS till Stefan. I går kväll fick han hjälp av en granne att skriva in uppgifterna. Nu var det bara så att Telia hade glömt att skicka med "Användarnamn". Nytt telefonsamtal till Telia i dag och de lovade åter att via SMS skicka de uppgifter som saknades. Vad trevligt att du hjälper din bror, sade kvinnan jag pratade med. Det skulle vara ännu trevligare om Telia kunde göra rätt från början, tänkte jag säga tillbaka.
Så här blev min brors första kontakt med datorn och internetvärlden. I dag målar han huset och i kväll får vi se om allting fungerar.
I baksätet
Internetleverantörerna är visst de som får flest klagomål hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Man kan undra varför just de inte kan sköta sig? Jag har också haft mina duster med leverantörer som ljugit som en häst skenar i sin marknadsföring.
På återseende
/Torbjörn
/Torbjörn
Ha det gott! /Thomas
/Torbjörn
/Gunnar
/Torbjörn
Toyota Auris.
Ha en skön helg
Marianne
/Torbjörn
-affe
/Torbjörn
/ pia
/Torbjörn
Telias support är inte den bästa men även inte den sämsta. Bottenplatsen viker jag personligen till Comhem.
Det här hände mig på en internetsite: inloggning på en sida funkade inte. Klickar på "glömt lösenord" för att få ett nytt. Får ett mail om att jag kan logga in för att se mitt nya lösenord ( vilket jag inte kunde från början ) Moment 22?
Det slutade med att jag skapade en ny profil...
ha de
Harald
/Torbjörn