Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Överlever man en cykeltur i Stockholm månntro?

Ibland när jag strosat runt i Stockholm har jag funderat på att hyra en cykel. Men bilarnas framfart har länge gjort mig tveksam. Risken att bli påkörd här är ju betydligt större än hemma i Knivsta, där jag "världsvant" cyklar omkring med min sjuväxlade. Lantisarna har förmodligen också de sämsta chanserna att klara sig i den hårt trafikerade storstaden. Men kanske har de styrande ändå, i någon av sina bästa stunder, sänt oss lite bortkomna en liten tanke. För visst finns det väl särskilda cykelbanor även här – som i Köpenhamn t ex?

Ska kolla lite extra noga på lämpliga hemsidor innan cykelsäsongen börjar på allvar. Jag cyklar inte under vintern, men nu är det snart dags att ta fram velocipeden från garaget. Man tar sig långt med en cykel under några timmar. Det skulle vara kul att utforska Djurgården lite närmare en skön sommardag, med kaffe och smörgåsar i ränseln. Naturligtvis också försedd med lämplig kamerautrustning för att dokumentera det lilla äventyret.

Man glömmer ju så lätt när man blir äldre får man ständigt höra, och kanske är det så. Fast mycket onödigt är det ju som ligger och skvalpar runt i hjärnans alla vindlingar. Det konstiga i sammanhanget är att just sådana saker aldrig tycks falla i glömska. Tänk alla årtal vi fick lära oss under historielektionerna. Jag lärde mig bl a 1648. Vad har jag för nytta av det i dag?

Efter några år av funderingar är det nog dags nu i vår att skaffa sig en cykelkarta (finns väl?) över Stockholm, med lämpliga cykelvägar angivna och utmärkta. Cykeluthyrningar finns ju lite varstans i stan, några med Alvedonreklam har jag sett. Kanske kan man t o m finna några smärtstillande tabletter i reparationsväskan under sadeln, tillsammans med gummilappar, solution, ventilgummin, sandpapper och plåster. Skrubbsår och huvudvärk hör kanske till när man hojar runt i stadens larm.

Promenerar man vid Slussen ser man massor av människor som cyklar. Staden har t o m placerat ut "luftstationer" där man kan få ny luft om man tappat den gamla. Det här ska bli kul!

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2013-03-07 07:11 | Läst 5785 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
På med hjälmen o ut o cykla. Man får se sig för men tar man det lugnt så går det bra.

http://cykla.stockholm.se/

mvh Tommy
Svar från pic-tor 2013-03-07 08:12
Tack för länken Tommy, den sidan var bra. Det är klart att man får ta det lite piano i början innan man lärt känna alla cykelstråk.

/Torbjörn
2013-03-07 09:05   Anders
Se upp för kombinationen trafikljus och tung trafik. Det har hänt flera olyckor med lastbilar som svänger höger där förarna inte ser cyklister som befinner sig till höger om fordonet.

Jag är själv inte bosatt i Stockholm men gjorde en sväng på Alvedoncykel för några år sen. Roligt sätt att se stan.
Svar från pic-tor 2013-03-09 15:46
Tack Anders. De olika trafikslagen ska naturligtvis skiljas åt. Cyklister ska inte behöva trängas med bilar, bussar och lastbilar utan ha en egen körbana.

/Torbjörn
Vilken bra ide. Det går ju inte så fort med cykel och sen kan du ju insupa stadens alla lukter.
Ser fram emot dina bilder
Marianne
Svar från pic-tor 2013-03-09 15:49
Det blir nog ett första test en stilla söndagsmorgon när pulsen i staden är låg.

/Torbjörn
Jag cyklade rätt mycket i Stockholm när jag bodde på söder, och tyckte ofta att många cyklisters anarkistiska förhållande till omgivande trafik och trafikregler var läskigt!
Det kändes mycket säkrare att köra motorcykeln inne i stan, då hade man egen plats omkring sej på gatan och skinnställ och hjälm på också....
Men det finns fina cykelleder genom parker och längs stränderna som är härliga!
Svar från pic-tor 2013-03-09 15:57
Jag kanske också är lite anarkistiskt lagd så det kanske är bäst att annonsera sin ankomst :). Skämt åsido, vi har ju flera olika roller som trafikant. Ibland är vi fotgängare, ibland cyklist och ibland bilist. Naturligtvis går vi då in i de olika rollerna, fast ju fler roller vi agerar i desto större förståelse borde vi få för andra trafikslag än det vi för tillfället är involverad i. I alla fall ser jag fram emot att bekanta mig med Stockholm från cykelsadeln.

/Torbjörn
Cyklingen i Stockholm är ju på G.

Varje dag (maj-september) passerar 150.000 cyklisterna snittet mot innerstan.
Vill man sätta dessa cyklister i bilar så skulle man få bygga en ny Essingeled som skulle mynna ut i stan och det vill väl ingen.

Bland andra läsvärda bloggar finns http://www.cyklistbloggen.se/ och http://happymtb.org/forum/read.php/1/2034211/page=30

Ha det fint!
Johan
Svar från pic-tor 2013-03-09 15:59
När jag bodde i Uppsala cyklade jag väldigt mycket och cykel är oftast det överlägset bästa transportmedlet i städer.

/Torbjörn
Fast.... bilarnas framfart, tja, jag som går är mest rädd över cyklisternas framfart som inte följer några trafikregler alls, inte stannar de vid övergångställen etc, de blåser på, ofta snabbare än bilarna.
Antipodian 2013-03-07 14:32
Bilarna medför fler än 3000 svårt skadade och 330 döda årligen, skulle bilisterna istället cykla så blir det bara några blåmärken och skrubbsår i trafiken av dessa tillbud.
2013-03-07 17:03   Helena Lif
Stockholm är en fin cykelstad, jag kan varm rekommendera att cykla runt Södelmalm. Har hört att det finns fina cykelvägar längs vattnet!

Helena
Svar från pic-tor 2013-03-09 16:05
Det ska bli spännande att utforska alla fina cykelvägar som finns lite varstans i stan.

/Torbjörn
Cykla är ju så härligt! =) Väntar tills det blir lite varmare, sen ska jag lufta min lilla cykel också! =)
Svar från pic-tor 2013-03-09 16:10
Visst är det härligt att cykla när ljumma vindar smeker ens kind och hår :).

/Torbjörn
Cykel är ett jättehärligt sätt att upptäcka omgivningar med, både i stan och ute i naturen tycker jag.
En hjälm är nog bra att införskaffa sig om man ger sig in i trafiken i stan.
Som alltid en mycket bra bild från dig!
Ha det gott!
ewa
Svar från pic-tor 2013-03-19 15:22
Stort tack Eva. Hjälm finnes så det är bara att ta Stockholm vid hornen och trampa iväg :).

/Torbjörn