Gesällen/"Det är som att skjuta på sittande fågel"
Man ser dessa fantastiska bilder överallt. På YouTube, TV och naturligtvis också här på FS. Fåglar i flykt. Bilder vars kvalitet man aldrig skådat förrän de allra senaste åren. Det beror naturligtvis på den tekniska utvecklingen hos både kameror och objektiv. Följande autofokus är ju ingen ny grej det fanns ju redan på analoga tiden. Men nu har tekniken blivit så avancerad att den t o m kan följa ett fågelöga i flykt. Det är som att skjuta på sittande fågel kanske den oinitierade tycker. Inte helt sant, men nog har det onekligen underlättat för naturfotografer vad modern kamerateknik kan erbjuda. Naturligtvis kräver det erfarenhet och kunskap för att resultatet ska bli bra, men det är hoppingivande att även vi som inte betraktar oss som utpräglade naturfotografer ibland kan få till hyfsade bilder på svårfångade objekt.
Själv har jag inte provat på att fota fåglar i flykt särskilt mycket. Någon enstaka gång bara med blandat resultat. Jag brukar vänta tills de sätter sig ned. Fast en fågel sitter ju inte still så värst länge så följande autofokus är även här en välsignelse.
Sådan här bilder kräver inget gömsle och långa väntetider. Fåglar är nyfikna och de brukar dyka upp efter ett tag om man sätter sig ned och är stilla. Skrattmåsar är inte så rädda av sig så de är lätta att fotografera. Ett medellångt tele fungerar bra. Några av bilderna här är tagna med en 135:a, övriga med 100-400 zoom. Fotar man fågel får man ju räkna med att croppa bilderna en del och det gäller även här.
Det sägs ibland om Henri Cartier-Bresson att han aldrig beskar sina bilder. Det må vara så, men jag tror inte det är sant. Varför skulle han begränsa sitt skapande så?
Det är en beskuren verklighet som våra ögon ser. Vi måste skifta synfält för att se hela bilden.
På återseende
Torbjörn
Hälsningar Lena
//Roland