Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Gesällen/Inre hamnen i Gävle

"Förr brukade jag fantisera om hur mysigt det skulle vara att ha en tänkar- och skrivarlya i hytten till någon av kranarna på Hucken. Där skulle jag sitta och filosofera med utsikt över gasklockorna och hamninloppet, med Karskär dramatiskt bolmande i fonden. Hamnen och industrier har fått Gävle att blomstra och miljöerna har sin särskilda skönhet och dragningskraft. Nu är de gamla kranarna overksamma sedan länge. Den inre hamnen blev för grund och verksamheten flyttades till Fredrikskans. Kranarna där ute och containerhamnen är bland det snyggaste man kan se i Gävle, helst från sjösidan. Jag äger ingen båt, så det är mest bara när jag tar Limöbåten om somrarna jag får se Gävle från sin kanske allra bästa sida.

De två kranarna i inre hamnen har stått där sedan 1936 och lär vara de enda kvarvarande kranarna i sitt slag i landet, tillverkade av ASEA. De ersatte den ångkran som i folkmun kallades Trötte Teodor och som elektrifierades 1919. I dag är det två högst bedagade skönheter som möter alla som angör Gävle med båt. I de Facebook-grupper som samlar Gävleentusiaster går meningarna isär om vad som bör göras. En del skäms över förfallet och tycker att kranarna borde rivas, ju förr dess bättre. Andra tycker att de utgör en viktig länk till Gävles historia och vill att de bevaras." (Camilla Dal, Gefle Dagblad 2015-07-17)

Den ena av de två gasklockorna

När man går här i inre hamnen märker man att att den bär spår av tidigare verksamhet. Det gäller den del av området på Alderholmen som ligger längst ut mot havet. De inre delarna är bebyggda och bostäderna breder ut sig allt längre ut mot havet. Gävle Strand kallas också området, mest i samband med marknadsföring och försäljning av bostäder.

Använde här min nyinköpta Nikon F80 med normaloptik. Hade dessförinnan köpt två Nikon F100 som bägge skickades tillbaka p g a diverse felaktigheter. F80 är kanske inte lika avancerad och gediget byggd men fungerar hur bra som helst, och till ett betydligt lägre pris. Kan rekommenderas. Filmen jag använde här var Ilford HP5+, exponerad efter 400 ISO och framkallad i XTOL. 

Fortsätter nog att fotografera analogt nästa år också. Prisutvecklingen på film får fälla avgörandet. Vissa svartvita filmer närmar sig hundralappen i pris och de går bort.  Tjeckiska Fomapan kostar runt 50 kr om du köper 10-pack. Pensionens storlek följer tyvärr inte prisutvecklingen på film så där får man rätta mun efter matsäcken.

Ser fram emot ljusare tider.

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2019-12-29 11:50 | Läst 2566 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Vackra svartvita bilder alla fyra men den gamla (bogar?)båten är något extra. Många hälsningar/ Björn
Svar från pic-tor 2019-12-30 10:17
Tack så mycket Björn. Ja, Karl-Astrid är fin.
Snygga bilder och roligt med lite historia. Kan nog vara fridfullt att sitta i en hytt och blicka ut och fundera, men det är nog kallt.
Svar från pic-tor 2019-12-30 10:18
Tack Susan. På sommaren är det nog fint att sitta där och spana och skriva.
Jag om någon borde ha dom där kranarna i minnet men det är som bortblåst. Har säkert sett dom men var väl inne i mitt arbete så jag inte hade tid att kolla på dom. När jag började på SJ var det mycket växling vid Lillån, Galvan och Gevalia.
Vid Gasklockorna var det besvärlig växling. Många firmor, Varvet, Nejman, Well, Läkerol och någon till. Man hade vagnar dit och lika många som skulle hem. Det var sparsamt med spår och det blev ett väldigt skjutsande med vagnar hit och dit.
Du har tagit fina bilder, det är som man ser på platserna på ett nytt sätt i svartvitt. Säger som Björn, fina bilder alla men fastnar nog mest för gasklockorna.
Sten
Svar från pic-tor 2019-12-30 10:20
Tack så mycket Sten. Intressant att läsa din kommentar och jag ser framför mig all godstrafik som förekom där för inte så många år sedan.