Mitt fotografiska minne

Sista bilden

Sommaren 1969 åkte vi till Arvika vid något tillfälle. Morbror Olle bodde där med sin familj, d v s med sin fru och mina tvenne kusiner. Pappa var i tagen med Rolleicorden och körde nästan en hel rulle på kusin Britt-Marie i bikini och i en solstol. Jag tvivlar på att hon skulle uppskatta att bli publicerad som sjuttonåring i bikini här på FS så ni får tro mig när jag säger att bilderna är bra. Elva bilder tog han på henne och sen skulle han förstås göra slut på filmen så då tog han en bild på mig. En bild som jag inte kom ihåg ens när den dök upp i våras. Men jag gillar den så den får bli december månads profilbild.


 

Det här året började jag köra moppe. Inte bara en utan två. Pappa köpte en treväxlad DKW som gick som ett skott men tappade farten i uppförsbackar. Roligare var den Monarped med påhängsmotor och remdrift som pappa hade. Enväxlad men oj, vilken maskin. Det kändes nästan som att köra motorcykel. Snabb var den också. Jag känner fortfarande hjärtats kittling i halsgropen när jag störtade fram i mina gamla barndomskvarter. Det här året begick jag och två kompisar en premiär. Vi var troligen de första som premiäråkte riksväg 45 mellan Åmål och Säffle innan den öppnades för trafik. I alla fall på moped. Tre moppar på bredd. Easy rider på svenska. Vi kände oss som Kings of the road. Tyvärr har jag ingen bild på dem men om det hade funnits hade jag önskat att det var på Monarpeden. Alla andra hade Zündapp eller Puch. Ha! Småglin! Monarpeden var en riktig hoj.

 

Till sist en annan bild från det året. Märket på kameran är höljt i dunkel men är troligtvis en Agfa Silette. Jag fotograferade den fina naturen och har fortfarande kvar negativen. Vilket bevisas med en av bilderna jag tog då. Ni förstår kanske varför jag inte är någon naturfotograf =) Mina naturbilder har alltid gjort mig besviken. Men inte upplevelsen.







Sundhult, Grums kommun. Där låg farfars sommarstuga.

Inlagt 2009-11-30 20:10 | Läst 9337 ggr. | Permalink

"Jag ramlade in på din blogg av en slump och så hittar jag en bild från min egen kommun, och då från en plats jag inte känner till sedan tidigare! Jag tittade på kartan och inser att platsen ligger alldeles i närheten av naturreservatet Getgarsudde (där jag däremot smugit runt med kameran otaliga gånger). Kul med en lokalgeografisk lektion. Tack för den!"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jag ramlade in på din blogg av en slump och så hittar jag en bild från min egen kommun, och då från en plats jag inte känner till sedan tidigare!

Jag tittade på kartan och inser att platsen ligger alldeles i närheten av naturreservatet Getgarsudde (där jag däremot smugit runt med kameran otaliga gånger).

Kul med en lokalgeografisk lektion. Tack för den!
Svar från N Thomas Meldert 2009-11-30 21:08
Farfar hade sin stuga alldeles i sundet före inloppet till Liljedal. Nu är det norskar som äger stället. Jag har många fina minnen därifrån. getkarsudden svänger man av till lite tidigare. Vi åkte igenom Kangerud och vidare ut mot Vänern. det är ett litet sommarstugeområde så jag klandrar dig inte för att du inte känner till det =)
Bra berättelse. Själv hade jag en Crescent med Sachsmotor. Efter lite trimning gick den bra.
/John-Erik
Svar från N Thomas Meldert 2009-11-30 21:09
det är kul att berätta lite minnen =) Monarpeden behövde inte trimmas. Den gick bra ändå!
Jag valde bort mpeden och tog en Olympus OM 1 i stället. Fyller man år i november är moped ingen hit.
Svar från N Thomas Meldert 2009-11-30 21:25
Och jag är ett sommarbarn så jag skulle naturligtvis ha en moppe. Agfa Siletten fick hänga med ett tag till =)
Om jag inte minns fel åkte jag Husqvarna novolette. Oxå remdrift, enväxlad, gjorde lätt 40 km i timman utan trimning. Fick hjälpa till med tramporna i de värsta uppförsbackarn.
Naturbilden håller gott. Räta upp horisonten och lite mera kontrast i molnen.:-))
HA de bra//Kurre
Svar från N Thomas Meldert 2009-11-30 21:54
Det fanns många mopedmärken på den tiden. Nu känner jag knappt till nåt. Och jag har en känsla av att de gick fortare förr =)
Naturbilder har ett stort fel. De har inte ett perifert seende, ingen känsla av temperatur och vind, inga ljud. Därför blir dessa bilder alltid en besvikelse för mig. Om jag var där vetjag hur det kändes. Om jag tittar på andras kanske jag bara anar hur det borde ha känts att vara där och ta bilden. Dessutom har jag inget tålamod att vänta på odjuren och flygfäna =)
DKW kallades vanvördigt för spånkorg av mina kompisar. Jag vill minnas att det var en tvåtaktare.

Själv fick jag moppe i mars 1957. Det var en tvåväxlad modell M24 med NSU Quickly-motor.

http://mo-ped.se/monark/m56_24.htm

Robust, bränslesnål, driftsäker och krångelfri. Den var extremt tystgående genom att den hade effektiv ljuddämpare, även på insuget. Rätt fort gick den också, det var nog normalt med 40 km/t, kanske 45 i syrerik kvällsluft.

Den efterföljande sommaren gjorde jag en långfärd, ca 40 mil på en dag, från Stockholm till Västergötland.

Själv gör jag skillnad mellan natur- och lanskapsfoto. De ställer olika krav. Natufoto: upp före soluppgången, ut i ur och skur för att smyga på orrar och älgar, sitta och trycka i gömsle medan tårna förfryser och kaffetarmen kvider. Så mycket estetisk känsla krävs inte, men ett långt teleobjektiv. Så får motivet stå för det estetiska.

Till landskapsfoto ska man helst ha en storformatskamera med planfilm, men då blir det ju inte i färg förstås. Att ta fina landskapsbilder med småbildskamera kräver en stark känsla för bildkomposition, och en förståelse för hur perspektivet påverkas av brännvidden. Kanske lyckas jag lära mig det, jag har faktiskt tagit ett par tre rätt lyckade landskapsbilder under min levnadsbana.
Svar från N Thomas Meldert 2009-12-01 06:19
"Spånkorgen" var nog beteckningen på bilen. Min farbror Eber hade en sån. Och tvåtaktare var det. Min moppe också, liksom alla andra moppar.Men min moppe hade liksom en kaross runt ramen. Ful var den men sånt spelade mindre roll på den tiden =)

Landskapsfoto skulle jag kanske till nöds tillåta mig att stå ut med =) Men resultatet är likafullt ofta en besvikelse. Mer därom i kommande bloggar.