Mitt fotografiska minne
Övermättnad
Om bildfloden
Jag läste något intressant idag,
"I dag är vi så övermättade med fotografier att en bild måste vara mycket ovanlig för att vi ska se på den två gånger"
Andreas Feininger, 1955
Fotograf på LIFE magazine
Tredjedelsregeln, eller nåt...
Mellanformataren
PS
Bilden har ingenting med inlägget att göra. Det är bara ett marknadsföringstrick för att tala om att jag kastat ut en ny bild i bildfloden idag.
Inlagt 2013-01-13 19:13 |
Läst 3164 ggr. |
Permalink
Skriver om
Innehållskategorier
Arkiv
- November 2024
- Oktober 2024
- September 2024
- Augusti 2024
- Juni 2024
- Maj 2024
- April 2024
- Mars 2024
- Februari 2024
- Januari 2024
- December 2023
- September 2023
- Juni 2023
- Maj 2023
- April 2023
- Mars 2023
- Februari 2023
- Januari 2023
- November 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Augusti 2022
- Maj 2022
- April 2022
- Februari 2022
- Januari 2022
- December 2021
- November 2021
- Oktober 2021
- September 2021
- Augusti 2021
- Maj 2021
- Mars 2021
- Februari 2021
- Januari 2021
- December 2020
- November 2020
- Oktober 2020
- September 2020
- Augusti 2020
- Juli 2020
- Juni 2020
- Februari 2020
- Januari 2020
- December 2019
- September 2019
- Augusti 2019
- Juli 2019
- Juni 2019
- Maj 2019
- April 2019
- Mars 2019
- Februari 2019
- Januari 2019
- December 2018
- November 2018
- Oktober 2018
- September 2018
- Augusti 2018
- Juli 2018
- Juni 2018
- Maj 2018
- April 2018
- Mars 2018
- Februari 2018
- Januari 2018
- December 2017
- November 2017
- Oktober 2017
- September 2017
- Augusti 2017
- Juni 2017
- April 2017
- Mars 2017
- Februari 2017
- Januari 2017
- December 2016
- November 2016
- Oktober 2016
- September 2016
- Augusti 2016
- Juli 2016
- Maj 2016
- April 2016
- Mars 2016
- Februari 2016
- Januari 2016
- November 2015
- Oktober 2015
- September 2015
- Augusti 2015
- Juli 2015
- Juni 2015
- Maj 2015
- April 2015
- Mars 2015
- Februari 2015
- Januari 2015
- December 2014
- November 2014
- Oktober 2014
- September 2014
- Augusti 2014
- Juli 2014
- Juni 2014
- Maj 2014
- April 2014
- Mars 2014
- Februari 2014
- Januari 2014
- December 2013
- November 2013
- Oktober 2013
- September 2013
- Augusti 2013
- Juli 2013
- Juni 2013
- Maj 2013
- April 2013
- Mars 2013
- Februari 2013
- Januari 2013
- December 2012
- November 2012
- Oktober 2012
- September 2012
- Augusti 2012
- Juli 2012
- Juni 2012
- Maj 2012
- April 2012
- Mars 2012
- Februari 2012
- Januari 2012
- December 2011
- November 2011
- Oktober 2011
- September 2011
- Augusti 2011
- Juli 2011
- Juni 2011
- Maj 2011
- April 2011
- Mars 2011
- Februari 2011
- Januari 2011
- December 2010
- November 2010
- Oktober 2010
- September 2010
- Augusti 2010
- Juli 2010
- Juni 2010
- Maj 2010
- April 2010
- Mars 2010
- Februari 2010
- Januari 2010
- December 2009
- November 2009
- Oktober 2009
- September 2009
- Augusti 2009
- Juli 2009
- Juni 2009
- Maj 2009
- April 2009
- Mars 2009
- Februari 2009
- Januari 2009
- December 2008
- November 2008
- Oktober 2008
- September 2008
- Augusti 2008
- Juli 2008
Kategorier
- AI
- Bildjournalistik
- Intresse - Action / Äventyr
- Intresse - Arkitektur
- Intresse - Barn
- Intresse - Bilddagbok
- Intresse - Bröllop
- Intresse - Digital efterbehandling
- Intresse - Fine Art Nude
- Intresse - Gatufoto
- Intresse - Husdjur / Tamdjur
- Intresse - Konsertfoto
- Intresse - Konstfoto
- Intresse - Landskap
- Intresse - Macro
- Intresse - Mode
- Intresse - Mörkrum
- Intresse - Nattbild
- Intresse - Porträtt
- Intresse - Posering
- Intresse - Produkter
- Intresse - Reportage / Situation
- Intresse - Resefoto
- Intresse - Sport / Motorsport
- Intresse - Studio
- Intresse - Svart-vitt
- Intresse - Toycamera
- Intresse - Undervattensfotografi
- Intresse - Utrustning
- Intresse - Vilda djur
- Intresse - Växter, insekter, naturdetalj
- Teknik - Färg
- Teknik - Infrarött (IR)
- Teknik - Makro
- Teknik - Montage
- Teknik - Mörkrum (analogt)
- Teknik - Mörkrum alt. teknik (analogt)
- Teknik - Retuscherad
- Teknik - Studioljus (inne/ute)
- Teknik - Sv/v
Bildlistor
Favoritbloggare
- Alf Johansson
- Bengt Björkbom
- Bernt Carlzon
- Gustaf E
- Göran Tonström
- Johan Ericson
- Matt Weber
- Micke Berg
- Micke Borg
- Thomas Engström
Gatufotografi av god klass
Leica
- Straight 276 / Streetphoto-tips! Med en av de bästa M Leicorna! Tips och tillbehör alltså! - Straight Photography.... -
- Straight 335 / Å nu äntligen! "Den bästa M Leican!" :) - Fotosidan
Läsvärt
Mina favoritfotografer
- Alf Johansson
- Annie Leibovitz
- Bengt Björkbom
- Elliot Erwitt
- Krister Kleréus
- Micke Borg
- Pierre Gonnord
- Robb Kendrick
- Vivian Maier
Ladda upp X-bilden om ett år i en blogg så ska jag se om jag kommer ihåg den. Just nu är den hur tydlig som helst.
Tommy
För att kommentera din text. Peter Hennig tycks tycka att de flesta bilder är mest skräp. Om man några få gånger i livet tar en bild som är värd att spara, så får man vara nöjd. Det är ungefär så jag tolkat hans tankar på området. Om man nu anser att bildernas artistiska kvalitet är vad som motiverar deras existens, så kanske han har rätt (fast det är ju en smaksak). Men bilderna kan motiveras av andra saker än unika konstnärliga värden. För egen del ser jag dagens bildvirvlar som ett slags konversation i bild människor emellan. Även om det produceras miljontals bilder varje år, så är det säkert ingenting mot hur många ord som sägs. Vi har inte kravet att varje utsaga blir till något minnesvärt. Det anses legitimt att småprata. Precis som vardagliga samtal hjälper oss att bygga på vår världsbild, så tror jag att vardagligt utbyte av bilder gör det.
De unika och enastående bra bilderna kan väl jämföras med minnesvärda litterära verk. De är inget skäl mot de enklare bildernas existensberättigande. Världslitteraturens storverk är inte heller något skäl mot småpratet runt matbordet.
För min del har jag börjat betrakta fotografier mest som minnesbilder. Ett fotografi kan som få andra saker damma av minnen ur hjärnans dunkla arkiv. En bild kan på ett ögonblick initiera en berättelse på tusen ord. De flesta andra bilder är dugliga som dekorationer. Till sist finns det några bilder som fyller en viktig funktion eller har en mission, ett evangelium till mänskligheten.
Jag gillar din analogi med småpratet. Många fotografier är just det. Ett inlägg i småprat mellan vänner med en livslängd på några få sekunder.
Jag hoppas att jag inte uttryckt något förolämpande om din bildsyn. Det var i så fall inte meningen. Säkert är det många fotografer som är av samma mening som du, men jag tycker mig minnas att du i din direktverkande blogg uttryckt denna tanke med oerhört eftertryck. En sak som du i så fall uppnått var att få mig själv att tänka efter. För jag kan inte påstå att särskilt många av mina egna bilder förtjänar att sparas till eftervärlden. Och ändå känns det viktigt för mig personligen att hålla på med fotograferandet. Och att publicera en del av bilderna. Så jag blev tvungen att fråga mig varför. Och fundera över vilken drivkraft andra kunde tänkas ha. Det var då jag så småningom kom in på tanken att många av oss numer konverserar med bilder. För mig var detta en intressant tanke, eftersom jag själv i så hög grad varit en ordets person. Även om detta är en ordrik bloggkommentar, så producerar jag inte längre ord alls i samma mängd som förr, varken i skrift eller i tal. Min bildproduktion är kanske inte så väldigt omfattande, om man jämför med många andra, men det senaste året har jag i alla fall publicerat minst en ny bild varje dag. En del av dessa bilder var rätt skapliga, andra förmodligen medelmåttiga. Varför hålla på med det? Det var den frågan jag sökte svar på. Och detta med bildkonversation är det hittills bästa svaret jag kunnat komma på.
Att jag gjorde en ganska stark betoning, berodde på att jag nyligen hade läst om någon klassisk fotograf som hade framhållit hur få av hans bilder som verkligen höll måttet vid en riktigt kritisk granskning, och hur sällan dessa fina skott faktiskt kom. Jag tittade då igenom mitt eget arkiv - och blev förfärad.
Det hindrar inte alls att den enkla bilden har sitt existensberättigande, att småprata med bilder exempelvis. För mig blir minnesbilden viktigare och viktigare med åren. Det ligger kanske en klen bildmässig styrka att gamla saker ligger huller om buller på ett bord - men oj, vilket associativt värde det kan ha!