Pro Memoria
Konstnärer i arbete
Om att fota under pandemin
Under ett par år nu har fotandet nästan legat nere. Det har inte alls varit samma flöde på framkallningsvätskorna som tidigare år. Men i höstas såg jag en inspirerande film på youtube och kläckte en idé. I det hus där jag och några till har ett gemensamt mörkrum har också en massa konstnärer sina ateljéer. Idén blev att starta ett projekt där vi skulle fotografera dem medan de arbetar med sina verk och sedan göra en utställning i konsthallen i samma hus. Vi kollade intresset först och vi fick en bra respons. Intresset droppade in i rask takt och till slut hade vi 18 konstnärer. Vi delade upp alla i två grupper och eftersom vi var fyra fotografer så delade vi på grupperna så att varje konstnär skulle bli fotograferad av två fotografer. Nu är jag klar med mina och ska börja med kopiering. Konsthallen är bokad februari 2023 så vi har hösten på oss att göra färdigt.
Mina sessioner har jag börjat med att jag tar en bild med indirektbildskameran Instax Square SQ20 där jag väljer en passande preset och printar den. Konstnären får bilden och det har varit uppskattat. För fotograferingen hade jag köpt in 10 rullar HP5+ med 24 exponeringar från Cyberphoto. Tanken var att jag skulle använda en hel rulle per session. Så har jag också gjort. 24 bilder var väl i överkant men jag passade även på att ta lite miljöbilder på ateljén och då blev 24 bilder ganska lagom.
Jag har använt min Nikon F6 med blixt SB800 monterad i tillbehörsskon och riktad rakt upp. Det gav ett bra allmänljus. Jag hade först provat det med min D600 och såg att det blev bra. Efter ett par sessioner struntade jag i digitalkameratestet. I början hade jag med mig flera objektiv men upptäckte snart att 35 mm var mest gångbart i de små ateljéerna. Jag använde också 50 mm till några bilder i de större ateljéerna. Efter de första sessionerna strippade jag utrustningen till enbart 35 och 50 mm.
Anne-Sofie Englesson, målare
Elena Peterson, målare
Helena Lindholm, illustratör. Jag bad henne göra en karikatyr av mig och det var snabbt gjort.
Petter Kreuger, modellsnickare
Eders Hängivne
Släpper lite på kraven för digitala retrokameror
Om förnyelse
Utvecklingen går framåt och digitalkamerorna blir bättre. Men gamla modeller går fortfarande att ta bra bilder med. Lika bra som när de var nya.
Poolen Retrokamera digital finns för att uppmuntra er att använda de gamla digitalerna. Dög de när de var nya så duger de nu också. Tidigare gällde att kameramodellen skulle vara introducerad 2007 eller tidigare. Nu ändrar jag till att kameramodellen ska vara minst 15 år gammal innevarande år. Med en flytande gräns kan fler modeller inkluderas allt eftersom åren går. Vi håller bara distansen 15 år för att modellerna ska betraktas som "gamla". Tidigare gällde att bilderna ska vara tagna tidigast 2021-01-01. Nu gör jag även den gränsen flytande. Bilder som laddas upp i poolen ska vara tagna innevarande kalenderår.
Dessutom tar jag bort kravet på manipulering. Fritt fram för konstnärliga bearbetningar.
Här är de nya reglerna i några få punkter:
1. Kameramodellen som bilden är tagen med ska vara introducerad för minst 15 år sedan räknat från innevarande år. Gränsen blir därmed flytande.
2. Bilden ska vara tagen innevarande år. Bilder som är äldre än 2021-01-01 tas bort
3. Visa EXIF-data vid uppladdning. Bilder som inte uppfyller kraven kommer att tas bort.
Rätt ålder på kameramodellen men bilden är för gammal
Eders Hängivne
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig
Om naturfotografi
Jag har för längesedan givit upp när det gäller naturfotografi. Alla mina försök har varit en besvikelse. Jag lyfter numera aldrig kameran till ögat ens för en vackert kolorerad solupp- eller nedgång. Men så har jag upptäckt att andra tar väldigt bra bilder på fåglar och fjärilar. Jag beundrar deras förmåga och tålamod. Dels att sitta i timmar och vänta på rätt tillfälle. Dels att sitta vid datorn och sortera bort alla som inte blev bra. Alla är min överman i dessa hänseenden. Men jag sörjer inte. Jag har min egen väg att gå.
Jag vill inte stjäla bilder från internet för att visa exempel så ni får stå ut med mina egna (gamla) försök. Det ska vara bilder i min fotoblogg.
Ja, det står en ren där nånstans i mitten.
Jag är för långsam för fåglar. Lommen dök när jag tryckte av.
Fiskar är jag bättre på. Om jag får döda dem först.
Kor är jag en rackare på. Men de är ju inte särskilt vilda.
Eders Hängivne
En kamera, ett objektiv
Om fotografisk asketism
1974-1985 använde jag pappas gamla Praktica IVB med objektivet Meyer Primotar 3,5/50 mm. Efter ett tag fick jag också låna ett Tokina 4/150 mm. Telet använde jag dock inte så ofta. Detta ekipage blev min ständiga följeslagare på allt jag företog mig. Resor, utflykter, födelsedagar, kanotfärder, läger, vapenfri tjänst, you name it. Dokumentationen av min ungdomstid är omfattande. Jag använde så gott som alltid diafilm, den tidens hemmabio. För det mesta Ektachrome 200. Pappa och jag brukade dela på en 30-metersrulle. Ibland prövade jag andra fabrikat, typ Fujichrome, Sakurachrome och Kodachrome m fl. Sakurachrome var den i särklass sämsta film jag någonsin använt.
Praktica IVB. Här har jag dock en Zeiss Tessar 2,8/50 mm. Meyer-50:an ser nära nog likadan ut. Jag har en Meyer också. Telet på bilden fick jag av pappa när jag långt senare skaffade en likadan Praktica IVB från ebay. Numera ha jag också en Meyer Primagon 4,5/35 mm. Ska det va så ska det va.
Här några bilder tagna med detta DOGMA-ekipage. (Med Meyer-50:an). Från de första åren 1974-1976. Jag håller fortfarande på med att skanna diabilderna.
Praktican har en mattskiva som varken har snittbild eller gitter. Det var alltså ingen lek att fokusera med den.
Eders Hängivne
PS
1985 skaffade jag en egen kamera, en Chinon CE-5 med ett Chinon normalzoom 28-50. Men fortsatte med samma stuk, en kamera-ett objektiv.
PPS
Nu blev jag lite sugen på att köra en rulle i den! Men jag har redan så många kameror med film i så det får vänta.
Spara skitbilderna!
Om bilders värde om några år
Skitbilderna behövs tillsammans med de andra som är bra. På så vis bygger man en kontext. De är viktiga för sammanhanget. Om några decennier ger de en bättre helhetsbild. Allra tydligast blir det på en kontaktkarta på en filmrulle. Där ser man i vilken ordning bilderna är tagna. De bra tillsammans med de mindre bra och skitbilderna. Tillsammans skapar de en berättelse.
Lånad bild från internet
Men även i ett album kan man gott sätta in skitbilderna så bildar de tillsammans en kontext som berättar något.
Eders Hängivne