Pro Memoria

Mitt fotografiska minne

Herr Paul Franke

Om en affärsmans intresse för optik och vad det kan leda till

Paul Franke på 40-talet

Paul Franke föddes 1888 i en välbärgad familj i Mühlhausen/Thüringen. Ända sedan barndomen var han mycket förtjust i teleskop. Efter skoltiden (1903) gick han i lära som apotekare men fortsatte 1906 som anställd på Fotohaus Carl Tucht i Düsseldorf. Från 1909 arbetade han som obetald volontär hos kameratillverkaren Voigtländer i Braunschweig där han efter ett år började som försäljare av fotoutrustning både inrikes och utrikes. Här lärde han känna Reinhold Heidecke. 1912 tog han anställning som försäljare på Spezialfabrik Géhard som tillverkade kikarsikten. Redan 1916 blev han chef för försäljningsavdelningen där. När USA gick in i första världskriget 1917 förlorade Géhard sin största exportmarknad och Paul blev arbetslös. Efter det abrupta slutet hos Géhard startade han en fotohandel vid Kurfürstendamm i Berlin, Franke & Co. Där sålde han bl a mikroskop, kikare och teleskop. Efterfrågan på kameror växte och för att kunna tillhandahålla även det i sitt sortiment besökte han sin gamla arbetsgivare Voigtländerverken hösten 1918. Han träffade förstås sin tidigare arbetskamrat Heidecke som nu blivit produktionschef. Han uppdaterade sig på den senaste utvecklingen inom kamerateknik och fick kännedom om ett enastående objektiv, Carl Zeiss Tessar f/6,3 med 100 mm brännvidd. I gengäld informerade han om sin erfarenhet av fotohandel. Eftersom Reinhold hade problem med att få Voigtländer att ta sig an hans idé om den dubbelögda kameran och hade problem med att finansiera den själv uppstod idén om att starta tillverkningen tillsammans. Det dröjde dock några år till innan det blev verklighet.

Franke var en mycket utåtriktad och belevad person och var förstås en utmärkt försäljare och affärsman. När han blev varse de problem Heidecke hade med finansieringen av sin kameraidé undersökte han möjligheten att finansiera tillverkningen av den tillsammans med Heidecke. Han övervägde noga att flytta till Braunschweig, som han tyckte mycket om. Han var beredd att satsa 75.000 DM i affärsidén och undersökte ytterligare finansiering. Han insisterade på att de skulle börja tillverka stereokameror för att snabbt komma igång och Heidecke var med på noterna. Då skulle det finnas tid och pengar att färdigutveckla den tvåögda kameran.

Den 1 januari 1920 registrerades så Franke & Heidecke och började en lång och framgångsrik affärsverksamhet. Men först 1928 kom den första Rolleiflexen som tillverkades i 12 exemplar. Året efter tillverkades 3881 kameror och senare går det av bara farten. Franke sålde bra. Fabriken gick på knäna och man byggde en ny fabrik dit man flyttade 1932.

Där börjar sagan om Rollei

Min Rolleiflex Original från 1929 som jag sålde i ett sinnessvagt ögonblick. Det gick att fotografera med den, jag körde både svartvitt och färg i den.

Eders Hängivne

PS
Källor: Tyska Wikipedia och Rollei T.L.R. The History av Ian Parker

Postat 2021-02-23 20:25 | Läst 4913 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Retrokamera Digital

Om perspektiv

I den digitala tidsåldern går allting väldigt fort. Digitalkameror av idag är helt nya väsen jämfört med de som fanns i början av digitalåldern. Det är lätt att luras att hela tiden köpa det senaste i kameraväg i tro att bilderna blir så mycket bättre med en nyare kamera. Men hur är det egentligen? Är de gamla digitalkamerorna så dåliga? Förutsatt att de fortfarande fungerar borde de väl fortfarande ta bilder som dög på den tiden de var nya, eller?

Därför sätter jag nu upp en ny grupp här på FS, Retrokamera Digital med enkla regler liknande den andra gruppen för gamla analoga kameror.

Canon Powershot A80 (2003)

___ooOoo___

För dig som inte gillar att gamla kameror står oanvända. En kamera behöver motion. Syftet med den här poolen är att inspirera dig som har en gammal digitalkamera att använda den. Bilder till den här poolen har bara fyra enkla krav.

1. Kameramodellen som bilden är tagen med ska vara introducerad före 2007 (2006 och tidigare).
2. Bilden ska vara tagen tidigast 2021-01-01
3. Bilden ska vara omanipulerad enligt FS definition.
4. Visa EXIF-data vid uppladdning. Bilder som inte uppfyller kraven kommer att tas bort.

Gå med i poolen och börja motionera dina gamla digitaler! En gång i tiden var dessa modeller väldigt bra för sin tid. Låt oss återuppleva bildkvalitén från den tiden igen.

Gruppen är öppen.

Eders Hängivne

PS
Jag fick min första digitalkamera när jag fyllde 50 år och det tog mindre än tio år innan den gav upp. Säkert är det fler som har gått sönder ute i stugorna men jag är övertygad om att det finns några "gamlingar" som fortfarande fungerar.

PPS
Perspektivet i det här fallet är alltså nytagna bilder som tagits med en minst 15 år gammal digitalkamera.

Postat 2021-02-21 16:42 | Läst 3215 ggr. | Permalink | Kommentarer (17) | Kommentera

Kameraidén som kom för sent

Om en skyttegravsidé som blev succé när kriget var slut

Sticker man upp huvudet ur en skyttegrav för att ta en bild är sannolikheten stor att man förlorar både bild och liv. Reinhold Heidecke funderade på det där och kom på idén att använda arméns hopfällbara periskop och kombinera det med en kamera. Så föddes idén till den tvåögda kameran, TLR (Twin Lens Reflex). Mellan 1916 och 1918 gjorde Heidecke flera prototyper trots dålig hälsa och att Voigtländer, där han var anställd, var ointressserade av en ny kameramodell eftersom de var fullt upptagna med att sälja så många kameror de kunde av de modeller de redan hade. Heideckes idé föll i glömska. Och vem skulle behöva en kamera avsedd för skyttegravarna när kriget var över?

Tidigt 1919 klagade återvändande tyska soldater på att de inte hade tillgång till en resekamera. Heidecke tog upp sin idé igen och försökte övertyga Voigtländer att börja tillverka den men de var inte intresserade. Den nya flugan var stereokameror. Heidecke beslöt sig då för att tillverka den själv. Men det skulle dröja ytterligare tio år innan den såg dagens ljus. Han erfor finansiella problem med att förverkliga sin idé. Lyckligtvis hade han en bekant, Paul Franke, från en tid då Franke arbetade ett par år på Voigtländer. Mer därom i ett senare inlägg.

Ett par decennier senare använde man detta i sin marknadsföring som en feature. Det stod i entusiasternas handböcker och i broschyrer. Att fotografera över olika hinder såsom murar, häckar och folksamlingar. Ja, även runt hörn.

Historien om Rolleiflex när den väl börjar säljas utmynnar i en succé. Paul Franke for till USA på en säljturné men Reinhold bad honom avbryta resan. De fick så många beställningar att fabriken inte klarade av att tillgodose behovet!

 

Eders Hängivne

PS
Källa: Rollei T.L.R. History av Ian Parker

Postat 2021-02-13 11:06 | Läst 2374 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Min Leica är inte så tyst längre

Om en winders förbannelse

I ett svagt ögonblick köpte jag en winder till min Leica M4-P efter en LP auktion. Den var osåld men jag köpte den på eftermarknaden. Ingen garanterad funkti0n, men den visade sig fungera pefekt vilket inte mina två tidigare hade gjort.

Tredje gången gillt, alltså.

Jag har haft den på under några rullar och det enda man kan säga är att den är allt annat än diskret när man tar en bild. Den låter snarare som en gammal Praktica. Men det är klart, behöver man vara diskret går den att stänga av och då blir kameran lika tyst som vanligt. Man får komma ihåg att dra fram filmen bara.

Kameran blir inte så lätt som den är utan winder. Men än så länge har jag ork att hantera den.

Två röda punkter och en blå. Biogonen ger ett välbalanserat ekipage som står för sig själv.

Eders Hängivne

PS
William Eggleston kör ett liknande ekipage i en film. Men med Ultron 28:a

Postat 2020-09-05 16:49 | Läst 6017 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Fujifilm Instax SQ20 i praktiken

Några reflexioner

Nu har jag haft den här kameran i drygt ett par månader och haft den med varje gång vi varit iväg nånstans. Så jag kanske skulle försöka mig på att sammanfatta upplevelsen av denna lågdigitala (4Mpix) kamera med inbyggd "printer". Jag skriver "printer" eftersom man inte får vanliga papperskopior utan bilder som mer liknar polaroidbilder. Kameran rymmer 80 bilder utan minneskort. Jag köpte det minsta minneskortet jag kunde hitta (32 Gb). Enligt specifikationen går det ca 1000 bilder/Gb så nu rymmer kamerans minne drygt 32.000 bilder. Jag låter alla ligga kvar tills det blir akut om några år.

Settings
Man behöver inte göra så många inställningar egentligen och det gillar jag. Datum och tid förstås för EXIF, det är ju en digital kamera. Automatisk printning eller on demand. Jag stängde av automatiken. Jag vill bara printa de bilder som jag tycker blir tillräckligt bra. Varje bild kostar ca 12,50 kr så det blir fort pengar om man printar allt man tar.

Det finns två avtryck på kameran. Efter att ha tagit en del bilder oavsiktligt med höger avtryck  ställde jag om till vänster och lät höger vara avstängd. Jag håller ju kameran i höger hand och det var för lätt att komma åt avtrycket.

Exponeringsinställningar
Nedanstående inställningar kan göras vid tagningstillfället

  • Exponeringskompensation (kan göras i efterhand före printning)
  • Blixt   (auto, alltid, avstängd)
  • Preset  (kan göras i efterhand före printning)
  • Vinjettering  (kan göras i efterhand före printning)
  • Digital zoomning  (kan göras i efterhand före printning)

Jag valde att köra allt 0-ställt och blixten på Auto

Moder
Flera olika moder är tillgängliga, t ex dubbelexponering, bulb plus några specialer. Jag har använt Standard hela tiden.

Presets
Kameran har 18 presets förutom Normal som man kan ställa in vid tagningstillfället eller senare. Jag fann det mer praktiskt att fotografera allt med preset "Normal". Då kan man ju efterbehandla den som vilken digitalbild som helst i Lightroom. Sen valde jag lämplig preset för varje bild när jag skulle printa dem då det i hög grad berodde på bilden vilken preset som gav bäst resultat. Monochrome och Sepia presets blev dock nästan aldrig bra så de undviker jag. Dessutom finns presets med selektiv färg. Dessa fungerar i bästa fall korrekt med vald färg och resten svartvitt men oftast inte alls. Då blev det bara svartvitt. Sedan finns det presets som man kan undra varför de finns överhuvudtaget, t ex marmalade (hela bilden blir gulaktig). Så till sist är det bara 9 presets kvar som jag tycker funkar.

Printern
Tjusningen med den här kameran är att man kan göra alla inställningar (utom blixten) innan man printar. Exponering, vinjettering, presets och zoomning (även panorering av inzoomad bild). Printhistoriken sparas så det är möjligt att printa flera varianter och återprinta dem om man vill ha flera exemplar av någon bild.

Misstag
Jag har råkat ut för ett par malörer.

  • Ladda film med kameran påslagen fick hela magasinet med 10 bilder att matas ut oexponerade. Det står inget i manualen om det.
  • Tappade kameran i ett stengolv så att kameran öppnade sig och den nyligen laddade filmkassetten hoppade ur. Filmen blev förstörd naturligtvis. Kameran öppnade sig i en skarv också men det var bara att trycka ihop den så var den ok igen.

Bildresultat
Och så lite bilder till sist. Till vänster visar jag den redigerade jpeg-filen.Jag har mest ökat Lyster och Klarhet, ibland Mättnad. 
Till höger visar jag samma bild som printad med någon Preset och ev zoomad (men ingen av bilderna nedan). Printarna är skannade förstås. Jag tycker de blev ganska charmiga. Vad tycker du?

Preset: Nostalgic
Preset: Normal
Preset: Highline
Preset: Skin brightening
Preset: Immerse
Preset: Sepia

Eders Hängivne

PS
Här finns manualen för den vetgirige.

Postat 2019-09-17 18:47 | Läst 5185 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 68 Nästa