Färg vs svart/vitt - 2
Fortsätter här med mina jämförelser mellan färg och svart/vitt. Helt klart är att en del motiv gör sig bäst i färg medan andra blir bättre i svart/vitt. I detta inlägg tar jag en ganska medioker bild som jag först försökt göra något av i Lightroom i färg och sedan exporterat till Silver Efex Pro för svart/vitkonvertering. Jag gillar SEP. Det är enkelt och lättarbetat och resultatet blir oftast det önskade.
Förr var jag ganska generös med färgmättnaden men numera försöker jag efterlikna hur det faktiskt såg ut (Dogma-stuket). Eller rättare sagt: som jag uppfattade det.
Här har jag inte valt någon specifik film utan låtit den vara "neutral". Troligtvis använde jag gulfilter för att framhäva molnen. Bilden är svagt tonad med "kaffe". Sannolikt har jag också valt High structure-förvalet som jag tycker lyfter fram detaljer i bilden på ett bra sätt. Före konverteringen beskar jag bilden något för att få ett intressanatre utsnitt med mer av fartyget.
Fortfarande kanske man tycker bättre om den svartvita, det är ju alltid en smaksak. Men jag menar att bilden även i färg kan ge mer än du brytt dig om att visa.
Här håller jag med dig, och i det ligger egentligen hela det digitala färgproblemet. Titta bara på HDR-bilder, meningen med den tekniken är ju att kunna åstadkomma naturliga färgbilder, som inte belastas av kamerans begränsade dynamiska omfång. Men hur använder folk det? Ofta för att skapa bilder som ser ut att vara skapade med emaljfärger. Där är det dock avsiktligt. För mina egna färgbilder vill jag ha en naturlig känsla, men vad är det egentligen? Du talar om plastigt intryck, jag har använt ordet "karamellfärger". Vi menar nog kanske samma sak. Jag har långt ifrån hittat ett moget uttryck ännu för det här, när jag går tillbaka och tittar på färgbilder som jag redigerat för kanske en vecka sedan, så tycker jag ofta att jag öst på med för grälla färger och för mycket kontrast. Nåja, man lär sig väl med tiden.
Orbis Luminum har jag skrivit om tidigare, och det är ett bra alterantiv till HDR och Topaz Adjust, som lätt inbjuder till för mycket effektsökeri. Inte så dyrt heller. Men även Orbis Luminum bör man förstås använda försiktigt och med omdöme. Jag har fått kritik för bilder jag redigerat i Orbis Luminium, inte för att de haft för grälla färger men däremot för skarpa detaljer. Ungefär som om den vattrade ytan vattnet på din bild fixerats i akrylglas.