Enzo Ferrari Maranello
Provkör innan du köper
Som jag sa i mitt förra inlägg så har jag varit på konferens i helgen. På lördag förmiddag åkte vi söderut från Parma till Modena och besökte först Ferrarimuseet i Maranello. Det är det besöket det här inlägget ska handla om. Vi hade en guidad tur att passa klockan 10 men var där i god tid innan. Medan vi väntade besökte vi en intilliggande bilhandlare som sålde Ferrari. Man fick provköra om man ville men jag är säker på att det fanns en del krav på den som ville. Ingen av oss provkörde i alla fall. Vi hade för lite tid före museibesöket. Här kommer lite att dregla över. Ta fram haklappen.
Röda bilar till salu
Och en grön Lamborghini. Jag funderar på om det var bilhandlarens tjänstebil. Han kom i den och hade en låda med nycklar till alla bilar.
I entrén till museet hängde nuvarande F1-modell. Den här modellen skulle tävla i Belgien på söndagen.
Enzo Ferraris arbetsrum. Inte mycket att skryta med i dagens industriklimat. Men det var ju bilarna han kostade på.
1954. Den första Ferrarin med plastkaross. Jag frågade varför bilen var högerstyrd. Alla tävlingsbilar från den tiden var högerstyrda , dels beroende på arvet från britterna, dels för att tävlingsbanorna var runda.
En sån här byggde jag som plastmodell i tonåren. Fast min var förstås röd. Ferrari Berlinetta.
Designmodell
Superfastmotorn. V12
Superfastbilen. 0-100 km/h på 2,9 sekunder
Gjutgodset till superfastmotorn. Ett komplicerat verktyg och än värre bearbetning.
Min favorit i museet. Ferrari F12 TDF. Tillverkad i 799 exemplar med ett startpris på 310.184€. Även denna med superfastmotorn och gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder. TDF står för Tour de France.
Och så till racingavdelningen
Klassisk sportvagn
Och en modernare
Alla F1 fullblodsmodeller i samma rum.
Ferraris Hall of Fame. Alla Ferraris champions genom åren. Det är bara bråkdelen av prissamlingen som syns här.
Den första
Eders Hängivne
PS
Nästa inlägg blir något helt annat. Från superfast till superslow.
/B
Hälsn!