En annan Rollei och Super 16
Det har varit hemligt tills nu. I Sergel Fotos dödsryckningar fyndade jag en Rollei till. Jag väntade på att Rajje skulle hitta något så jag fördrev tiden med att botanisera i kameraskåpen. Jag hittade en Rollei 16. Nej förresten, jag hittade två. Men det var bara en som fungerade. Rajje påstod att den skulle ha 110-film och det går ju att få tag på så jag köpte den. Jag fick några testkasetter på köpet.
Väl hemma kunde jag konstatera att 110-film inte funkade i den och vid en snabb research på nätet fann jag att den ska ha en sedan länge avsomnad film, Super 16. Jaha, då kan den inte ingå i Nyårslöftet då. Men för ett tag sedan hittade jag en oexponerad Super 16-film på ebay som jag vann och i veckan damp den ner i brevlådan. Negativ färg med bäst-före-datum mars 1981. Så nu våndas jag över om jag ska använda detta museiföremål eller inte. Ladda kameran och se vad det blir. En så gammal färgfilm lär det inte bli bra bilder av.
Film går faktiskt ännu att köpa i metervara då denna film är 16 mm och enkelperforerad. En film för rörliga filmer i filmkameror (den andra sorten). Men jag har ju bara en kassett. Och om kassetten går att återanvända är jag ännu inte säker på. Kanske går det att ladda en filmstump löst i kameran i mörker och att sedan ta ur den i mörker också. Men jag lär inte ta slut på 30 m film på många år i den här kameran...
Spana in bajonetten. Det fanns tillbehör till den också. Försättslinser t ex.
så vänta man inte förgäves.
mvh Rolf
När jag jobbade på Engelbergs foto (senare Foto Facil) i slutet på 50-talet sålde vi en snarlik kamera som hette Mamiya 16. Det fanns inga fabriksladdade kassetter till den, så vi laddade kassetterna i butiken från stora kinofilmspolar och sålde dem färdigladdade. Man stod i mörkret och mäta upp en lagom mängd film genom att måtta mot två hack på bänkens träkant, tejpade fast ena änden i spolen med en stump plasttejp och vindade upp filmremsan för hand på spolen. Jag minns inte att det var några svårigheter med det.
Det finns åtskilliga sådana här blindspår i fotografins historia och Kodak har orsakat många av dem med alla sina konstiga filmtyper.