Pressfotografens syn på produktfoto
Jag kan tycka att det är befriande att se på fotouppdrag ur pressfotografens perspektiv. När jag jobbade som pressfotograf under några år fick jag hitta bildlösningar med den utrustning som låg i min axelremsväska. Och inte fick det ta så lång tid heller.
Idag tog jag en så kallad ingångsbild till Fotosidan Magasins test av Nikon D7200. Som vanligt fick mitt lilla kök fungera som studio. Så här skulle en pressplåtis förklarat hur bilden tog:
”Stativ och makro är inget för en pressplåtis.
Satte kameran på en köksstol och blixten bakom ett duschdraperi.
På med vidvinkelzoomen (universalgluggen för en plåtis) och höll kameran med fri hand.
Det duger säkert – folk kollar ändå inte så noga.”
Min kollega Martin Agfors föreslog den här formuleringen ifall jag istället vill göra karriär som kommersiell fotograf:
”Motivet placerat på ett sofistikerad produktfotounderlag i trä, blixtljuset slogs genom en noga avstämd diffusor, fotograferade på frihand för att ge en touch av drama och intensitet i bilden, förstärkt av den korta brännvidden och genom att använda en zoom fick bilden en lite gritty, hardcore-känsla.”
Undrar om en iPhone 4 S också hade funkat? :)
/Bengan
Ps. Gillar Martins konstnärliga och marknadsmässiga beskrivning av det svåra jobbet! :)
Men huvudsaken i slutändan är väl ändå att "kortet blev skarpt".
Så att säga.
😉