Uppdrag: Maud Olofsson på tre minuter
Fotografyrket är sällan glamouröst. Ofta är det som vilket hantverksjobb som helst. Men att vara hantverkare är rätt kul.
Dagens uppdrag var att ta en bild på Maud Olofsson. Inga direkta varianter utan ett klassiskt porträtt mot svart bakgrund. Min roll var inte att vara kreativ utan att utföra ett gott hantverk.
För att trivas med jobbet som fotograf i längden gäller det att kunna göra skillnad mellan privat fotografering och jobbilder. Gör man det så slipper man frustration och de båda typerna av fotografering kan komplettera varandra.
Vi kan titta på vilka behov och belöningar som finns hos privat och yrkesmässig fotografering. Som hobbyfotograf fotograferar jag för min egen skull. Jag tar de bilder som jag har lust att ta. Bra bilder och känslan av att utvecklas fungerar som stimuli. Dessutom finns ett bubblande behov av få utlopp för min kreativitet.
Som yrkesfotograf måste jag dra in pengar. Jag har turen att få göra en hel del uppdrag som ligger nära min privata fotografering, men så är inte alltid fallet. Då blir belöningen att känna att jag gör ett gott hantverk och att bilderna fungerar effektivt i sitt sammanhang. Den som har samma förhoppning på sina uppdragsbilder som sina privata kan lätt tappa gnistan.
I dagens uppdrag fanns inget utrymme för kreativitet. Beställningen var solklar. Svart bakgrund och sidoljus. Anledningen är att bilden ska användas tillsammans med bilder av andra politiker tagna av andra fotografer. Då måste det vara enhetligt.
Väntan ingår också i jobbet. Totalt väntade jag och dagens assistent David en och en halv timme på att Maud skulle bli klar. Att sätta upp min lilla studio på Näringsdepartementet tog mindre än 10 minuter inklusive testfotografering med assistenten som modell.
Det var inte helt lätt att få en tid med Maud. Hennes pressekreterare (en av tre) var skeptisk i telefon. Inte ens när jag sa att det bara skulle ta fem minuter. "Det finns inget som bara tar fem minuter", sa han. När jag svarade med att min kollegas fotografering av den norske utrikesministerna bara tog fyra minuter hade han inte så mycket att sätta emot.
För att få ett mjukt ljus använde jag en stor vit lastoliteskärm att att slå blixten igenom. Genom att ändra avståndet mellan blixten och skärmen kan man påverka hårdheten i ljuset. För att ytterligare mjuka upp ljuset lät jag det först gå igenom ett vitt paraply. Detta stal en del effekt. Jag körde blixten på halv effekt och fick bländare 4 vid ISO 200. Bilden togs med min Canon Eos 5D Mark II med ett EF 100/2 USM monterat.
Efter att ha fått vänta medan Maud gav lite olika intervjuer till en informationsfilm så var det min tid. Jag ställde mig själv framför skärmen och visade henne hur hon skulle stå. Maud är naturligtvis superproffs och efter tre minuter hade jag fått tillräckligt med bilder.
Maud blev riktigt glad när jag berättade att hon slagit den norske utrikesministern med en minut.
David Elmfeldt fick uppdraget att hålla den lösa lastoliteskärmen till höger nära Maud.
Se Davids film från dagens fotografering här.
Mer politiskt korrekt titel nu..
Men," 'Det här är en riktig rumba.' som Tony Irving kanske skulle sagt", ett riktigt bra porträtt. Kul att höra historian och tekniken bakom. Det är precis så bra som den här typen av porträtt kan bli.
*tumme upp*
//Chasid
Ps: Hoppas att Maud lämnar sin post snart!
Hur gick det med assistenten då,
får han vara med fler gånger? ;)
/B
Fast med bättre skärpa.
Att hon sedan inte blir lika intressant som man får damerna i vissa pooler här på Fotosidan att vara får vi leva med.
Ett fint portätt på en tråkig kärring.
Men det blir väldigt stelt med den svarta bakgrunden mot hennes turkos jacka.
Bilden ser pixlig ut...men det har säkert med uppladdningen att göra.
Jag hade nog försökt att dra mer lite på den gula tonen i huden.
Ett helt ok porträtt men inget som man säger wow till om du förstår. Men det var heller säkert inte meningen. En bild som presenterar Centerpartiets partiledare i sin yrkesroll.
Tänk vad kul det skulle vara att få ruffsa runt i hennes sprayade hår och en snygg makeup och lite snyggt ljus....en annan bild av Maud Olofsson....lite mera privat och avslappnat :)
/Annika
Här är däremot en bild av Maud in atction. Mer min typ av bid: http://www.flickr.com/photos/froderberg/4056727550
men gillar du den så är det väl OK
men varför hamnar en så kass bild på framsidan av fotosidan
peace
Dock använder jag oftast den pålitligare varianten
"lastolite stativ" till högerskärmen också... ; )
MVH /David.
Jag brukar ibland köra med "butterfly ljus" med blixten högt och en reflektor underifrån, fast Maud har rätt så brett huvud så det hade nog inte funkat på henne :-)
(De fotografer som tycker att sånt här är tråkigt kanske bör fundera på att syssla med något annat)
Det är ju precis som du säger, man kanske har max 5 eller, om man har tur, 10 minuter på sig med den här sortens porträtt. Då gäller det att allt klaffar, det finns inte utrymme för så många varianter och att ändra ljussättning etc.
Kul att du och David delar med er, mer sånt!
Inte för att sälja till Departementet, utan jag e bara nyfiken.. :)
Och angående bilden så uppfyller den ju till 100 procent beställarens krav. Du har gjort exakt vad som begärdes av dig. Och i ett sådant läge hade du ju gjort bort dig om du ändrat bakgrund och ljussättning för att göra det lite "snyggare".
Själv var jag fotograf i lumpen och plåtade tusentals porträtt på värnpliktiga och befäl. Bilder som skulle användas till ID-kort, osv. Vi var faktiskt bland de första som började använda digitalkameror för ändamålet. Detta var 1993-94.
Nästan så jag funderar på att skriva ett blogginlägg om saken! :-)
Mvh
JB
Trevlig lördagkväll!//Erik
Bra jobbat! Snygg bild.
Kommer ihåg när jag fotograferade sångerskan PINK för omslaget till Los Angeles Times Weekendbilaga. Jag fick 1 minut och 4 sekunder på mig. (Kollade i dokumentinfo när jag tog första bilden och sista).
Hon var jättetrevlig men förstod nog inte att hon skulle pryda omslaget och dessutom en bild på ett uppslag inne i tidningen. Allt gick så snabbt. Bildredaktören på LA Times hade aldrig hört talas om att dom tidigare gjort ett omslag på så kort tid, när tid var avtalad.
http://kellyclarksonart.ke.funpic.de/cpg14x/displayimage.php?album=122&pos=0
LA Times Nov 9, 2003 photo of Pink by Thomas Engstrom for The LA Times.
Vet inte om du redigerat bilden något innan?
Men det kan vara värt att lägga lite extra tid på bilderna även om uppdraget kanske inte är det roligaste.
Vill du se den så kan jag maila den.
Annika
Det intressanta i ett sådant fall är att "genomsnittet" blir en ganska bra bild av hur folk ser ut.
Christer Strömholm berättar att han hade en sådan snabb situation när han skulle ta en bild på Giacometti. Mitt i alltihop ringde telefonen. Christer tog en bild genom fönstret till rummet där G satt och pratade. Bilden blev "tillräckligt bra". Den publiceras regelbundet bland Christers bilder.
http://www.stromholm.com/bild/bilder/portrait/0007.html
Dessutom tycker jag att bilden är bra utifrån sitt tänkta syfte och de förutsättningar som givits :)
-affe
Att kunna leverera det kunden vill ha på väldigt kort tid och att istället lägga lite extra på redigeringen tycker jag är proffsigt.
/Annika
Jag menade inte alls att Maud skulle se ut som en modell.....men att bara vara till sin fördel e ju nåt man faktiskt kan begära att en fotograf ska kunna se. Det är absolut inte många moment som krävs för att en bild ska bli mer tilltalande.
Personligen så hade jag inte varit nöjd över att lämna en sådan bild. Men därför är jag inte heller fotograf på heltid ;-)
Skulle inte fixa såna uppdrag där jag inte har gjort mitt yttersta.
/Annika
Det är säkert så att man ofta lämnar ifrån sig en RAW fil bara....phu...skulle jag inte fixa ;-) att någon annan ändrar i min bild ;-)
Men som pressfotograf så ska man nog bara utföra uppdraget och sedan lämna över det.
/Annika
Det är ofta så här, absolut inte alltid, men rätt ofta.
Ta pressfotografen som exempel, ibland kanske de gör fem jobb/dag eller ännu fler.
Ibland är det så bråttom så att bilden behöver vara i tryck innan bilden tas. Ibland levererar man bilden från fältet via en trög 3G uppkoppling.
Ibland är dessa 5 jobb så pass utspridda så att man spenderar större delen av dagen på resande fot.
Ibland redigerar man bilderna från fältet oavsett om datorn man har kan visa 100% av AdobeRGB eller ej.
Ibland händer det att någon efterredigerar dina bilder.
Ibland har du en timme med personen/objektet i fråga, ibland tre minuter.
Ibland...
Så här kan det se ut för rätt många. Se inte det här som att jag försöker mästra någon på något sätt utan jag vill att ni ska se det från ett annat perspektiv och ta det för vad det är.
Det är kul att se hur andra jobbar, du arbetar med huvudbelysningen på vänster sida och belyser fyllnad från höger. Jag skulle gjort tvärtom. Detta för att få hennes emblem (märke) lite mer synligt. Du hade nog klarat dig väldigt bra utan reflexskärmen framför paraplyt också då ett sånt paraply ge en fin bouncereffekt.
men det är alltid kul att se hur man arbetar och i ditt arbete så gäller det att ta en bild med portabel studio på liten tid. Tänker lite på Hans Gedda då han skulle fotografera Nelxon Mandela.
Vad hade du gjort om hon hade haft en kråka i näsan?
Sagt till eller redigerat bort det i efterhand?
Personligen hade jag sagt till
Fem minuter till fotografering är en ganska lång tid då allt är uppställt och klart. Särskilt för en som har sån vana som du har.