Tankar om fotografi från Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg.

6D eller 5D Mark III för gatufoto?

Vilken är den bästa kameran för gatufoto? Det är ett kärt diskussionsämne som kan locka till stora diskussioner. Ändå brukar jag säga att det finns få fotogenrer som kräver mindre av en kamera än gatufoto. Men givetvis är vissa kameror bättre än andra.

För två år sedan skaffade jag en Leica M6 för att ta reda på om Leica M-systemet skulle passa mig för gatufoto. Jag har även testar M9:an en del och visst är det bra kameror för gatufoto, men jag har inte tyckt att det varit värt att investera i en M9:a. Jag har kört på med min Canon EOS 5D Mark II istället.

Jag har även provat Fujifilm X100 och X-Pro1 liksom olika Sony Nex-modeller. Sony Nex-6 har lockat mig mest, men samtidigt har det känts dumt att ha dubbla digitala kamerasystem.

Så istället har jag tagit mina frilanspengar och uppgraderat min 5D Mark II till en 5D Mark III. Just nu testar jag nya EOS 6D för Fotosidan Magasin och kan konstatera att den faktiskt är aningen bättre för gatufoto än 5D Mark III. 6D är mindre, har aningen bättre hög-ISO-egenskaper och är försedd med inbyggd gps och wifi. Att jag ändå valt Mark III:an beror på att den passar bättre för mitt övriga fotograferande.

Jag gillar att båda modellerna har tyst seriebildstagning och kan användas med mycket höga ISO-lägen. Med små objektiv som gamla 35/2 och nya 40/2,8 STE så frågar jag inte efter mindre kameror.

Idag tog jag de första bilderna med min nya 5D Mark III och EF 50/1,4 på väg hem från jobbet:

Ser du vad jag ser i bilden ovan?


Den sista är konverterad till svartvitt med hjälp av Silver Efex Pro

Inlagt 2013-02-06 20:28 | Läst 5730 ggr. | Permalink

"Hej Magmus. Jag har en fuji Xe1, och en Panasonic G3. När jag köpte Xe1 var jag berusande lycklig, och såg kameran som den ultimata gatukameran. men så märkte jag att jag inte riktigt kunde lita på den, eftersom den ansåg lite själv, när den skulle sätta skärpan snabbt, eller jojja, och jag därmed missade bilder. Alltid är det något tänkte jag, och tog med mig min panasonic G3 ut, som känns som en kroppsdel , den bara finns där när jag är ute och knallar, jag märker knappt att jag har den med, Det gör att jag obehindrat kan gå lite långsamt och speja, och plötsligt kasta upp kameran och bilden sitter till 90%. Fördelen med den är ju också, att jag på f 4, får stort skärpedjup(Halvformatet), och samtidigt snabba tider, om jag rör mig kring iso 800-1600, men bildmässigt är väl den inte lika bra somFujin Får hoppas fuji uppgraderar sin Xe1 till snabbare och framför allt säkrare af..Man måste kunna lita på sin kamera totalt känna sig som ett med den Gör man det ,så har nog inte kameran och fabrikat någon betydelse och då kommer bilderna.När det gäller Leica m, så får vi inte glömma att det är en kostnad med film.I bland får man en känsla av att storfräsarna förr med sina Leicor.laddade sin kamera med en 36 rulle Tri-x och gick ut på stan, och sparade och var eftertänksamma och tog enbart en bild när de var helt säkra på att de fått något fantastiskt. i ärlighetens namn var det nog vanligare att de öste på och körde rätt många filmer på en dag Ett bevis på detta var när man såg hur snabbt och rutinerat de laddade sina Leicor, Dom var ett med sina Leicor. . / Bengt"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jag har använt min 5D Mk II och 50/1,4 på gatan några gånger men jag blir bara deprimerad. Det vill sig liksom inte :-) Då tyckte jag nog att Fujifilm X100 var trevligare även om autofokusen är allmänt kass enligt min mening.

Jag tror det är bulkigheten jag hakar upp mig på när det kommer till min 5D - och den där frånvarande känslan när man tar en bild. Det är något emellan som ett filter liksom. Jag tycker man förlorar närvarokänslan.

Samtidigt har jag ju sett dina kanonbilder från gatan, så problemet sitter nog mest i huvudet på mig själv :-)
Svar från froderberg 2013-02-06 20:49
Jag är inte ensam med att använda 5D. Mats Alfredsson gör det också. Han kör med stora gluggar som 24-105/4 och 50/1,2.

Allt kan inte funka för alla, även om man kan anpassa sig till viss del. Du har ju hittat din metod och du levererar uppenbarligen. Men under vintern är det svårt med film.
Joakim K E Johansson 2013-02-06 20:54
Visst är det så, vintern är knepig.

När mitt projektet är slut till hösten ska jag utveckla lite nya sidor av mitt gatufotande. Då kommer det nog att bli en del digitalt också. Men just nu håller jag mig till Leica M6 och T-MAX 400 för att hålla ihop känslan i materialet.
Leica M 6 och Fuji X100 är ju tysta kameror. Perfekt för gatufoto. Varför funkar de inte, tycker Du? Min D700 hörs mycket, så det är svårt att gå nära folk. 5D har ju också ett lika kraftigt ljud, och då är den ju inte kvalificerad för gatufoto. Eller har jag fel?
Svar från froderberg 2013-02-06 23:07
Canon 5D Mark III och 6D har extremt tyst serietagning. Men att en kamera är tyst är egentligen inget krav. Jag har plåtat med både ljudlig systemkameror och blixt. Det är främst om man vill smyga som man behöver en tyst kamera, men det gör mig sällan något att bli upptäckt. Men en tystare kamera känns mindre aggresiv och störande.

Mitt val av kameror beror inte på att jag tycker att andra kameror är sämre, utan mer på att jag inte ser någon anledning att ha dubba digitala system. Men några synpunkter på kamerorna du nämner är:

X100 har en osmidig serietagningen Fixar i efterföljande modeller. Lite nyfiken på X100s.

Leica M funkar med förinställd skärpa, vilket jag ofta använder. Men behöver man fokusera så går det inte fort. Med en autofokuskamera är man mer redo för oväntade bilder.
Jag tycker inte det spelar så stor roll nu för tiden. Kraven ökar kanske mest för att möjligheterna finns nu. Jag menar att man (iaf jag) lyckades hyfsat ofta för klarade sig med en Nikon FM, Minolta SRT 101, osv, dvs manuella kameror. Jag har dessvärre mindre koll nu på inställningarna. Det är för många alternativ liksom. Förr var jag tvungen att ha koll på allt. Iso var lättast (det var ju liksom fast på rullen). Nu använder jag MFT i form av Panasonic G5. Den har möjlighet till tyst slutare, men det har aldrig bekymrat mig förutom i kyrkor å sånt. Annars är det väl ballongen i damens hand du efterfrågar?.../PE
Svar från froderberg 2013-02-06 23:31
Visst är det ballongen jag ville att du och alla andra skulle kolla efter :)

Jag tycker att du har en poäng i att våra behov ofta är skapade. Jag har tagit många bra gatubilder med min gamla Canon FTb laddad med Tri-X. Jag hade inte tagit bättre bilder om jag hade haft en Leica M vid den tiden.

Jag tror att det är lätt att lägga för stor koncentration vid teknikutvecklingen istället för att jobba med sin egen fotometod. Med förmågan att se motiven. Med hur man närmar sig motiven, Med förmågan att komponera. Och så vidare.

Jag gör en hel del uppdrag som frilansfotograf och kan unna mig en bra utrustning. Ibland har jag nytta av den tekniska utvecklingen. Som när ljuset är väldigt svagt.
Till syvende och sist så, den bästa kameran är väl den man har med sig...
Jag har kommit på mig att lämna min 5d Mk2 hemma och bara ha en liten Ixus i fickan bara för att den är ju så himla smidig att ha med sig. Bildskvaliten ger väl inga "prize-winners" men är helt Ok för snapshots.

ha de'
Svar från froderberg 2013-02-06 22:59
Visst är det så. En systemkamera kan inte följa med överallt, men för mig är det väldigt sällan. Det lönar sig att släpa på systemkameran.
En Leica med en hyperfokalinställd 35:a tycker jag funkar bäst för gatufoto. Men som du skriver är allt sådant personliga ställningstaganden.
Svar från froderberg 2013-02-06 23:22
I så fall vill jag har en digital, och då blir det för dyrt.
alf109 2013-02-07 00:03
Jag såg att Leica just lagt ut några exempelbilder från den kommande M, jag tyckte mig se tendenser till bandning. Vi får hoppas att de löser detta innan den släpps till komponeneterna om jag såg rätt.
Jag ser en vit ballong... :-)
Svar från froderberg 2013-02-06 23:32
Du har ögonen med dig! :)
Allt handlar om känsla, inlevelse och kännedom om människan och vad som utspelas på gatuscenen, att se det oförutsedda innan det händer eller då det händer och att ta bilden i det ögonblicket. Inte om kameran, den är ändå bara ett redskap ett verktyg, skit samma om den kostar 40.000 tusen eller 40.00 kr. Bilderna blir inte bättre än den som står bakom kameran. "Med risk för att bli hängd så publicerar jag min kommentar".
/Hans-Åke
Svar från froderberg 2013-02-06 23:35
Jag håller nästan med dig helt. Att lära sig se och känna in är grunden och en absolut förutsättning. Det går inte att komma undan att man måste jobba med sig själv som fotograf. Men sen kan bra verktyg utvidga möjligheterna. Det finns många konstnärer som jobbar fram nya tekniker för att utvidga möjligheterna för sitt konstnärskap, exempelvis inom glaskonst.
präntare 2013-02-06 23:45
Jodå, men det finns alltid någon där bakom som blåser eller...
/Hans-Åke
Drömmen är väl den digitaliserade, robotiserade kameran som på knapptryck knallar ut på egna ben, förprogrammerad med all den kännedom om hur människor beter sig och lever i gatumiljön och fångar detta på nanosekunder. Robotonikonikamera. He, he
/Hans-Åke
Fina bilder gillar den första, kvinnor i svart.
Med vänlig hälsning
/Hans-Åke
Skön bilder speciellt den med svartvitt. Själv är jag fortfarande imponerade av Canon 6D. Den funkar utmärkt att fota rörlig motiv, till och med sport utan problem. Det enda jag saknar hos 6D är antal bilder per sekund. Sen är det mycket smaksak, 6D är mindre och kan kännas för liten för de som har stora händer. Om 6D passar så tycker jag absolut att man ska välja 6D framför 5D Mark III. GPS är otroligt bra och kul att ha översikt i Lightroom maps efteråt :) WiFi har jag inte använt så mycket ännu. Måste hitta bra användningsområde med den :) Kan vara samband med gatufoto, ställ den på ett stativ bakom ett fönster och vänta på rätt ögonblick. Lämnar nog helst inte den ensam ute på gatan annars.
Svar från froderberg 2013-02-07 07:26
Jag har kört wifin för att instagrama bilder på familj, vänner och kulsaker. Wifin verkar även funka bra i studion direkt mot en dator.
Hej Magmus. Jag har en fuji Xe1, och en Panasonic G3. När jag köpte Xe1 var jag berusande lycklig, och såg kameran som den ultimata gatukameran. men så märkte jag att jag inte riktigt kunde lita på den, eftersom den ansåg lite själv, när den skulle sätta skärpan snabbt, eller jojja, och jag därmed missade bilder. Alltid är det något tänkte jag, och tog med mig min panasonic G3 ut, som känns som en kroppsdel , den bara finns där när jag är ute och knallar, jag märker knappt att jag har den med, Det gör att jag obehindrat kan gå lite långsamt och speja, och plötsligt kasta upp kameran och bilden sitter till 90%. Fördelen med den är ju också, att jag på f 4, får stort skärpedjup(Halvformatet), och samtidigt snabba tider, om jag rör mig kring iso 800-1600, men bildmässigt är väl den inte lika bra somFujin Får hoppas fuji uppgraderar sin Xe1 till snabbare och framför allt säkrare af..Man måste kunna lita på sin kamera totalt känna sig som ett med den Gör man det ,så har nog inte kameran och fabrikat någon betydelse och då kommer bilderna.När det gäller Leica m, så får vi inte glömma att det är en kostnad med film.I bland får man en känsla av att storfräsarna förr med sina Leicor.laddade sin kamera med en 36 rulle Tri-x och gick ut på stan, och sparade och var eftertänksamma och tog enbart en bild när de var helt säkra på att de fått något fantastiskt. i ärlighetens namn var det nog vanligare att de öste på och körde rätt många filmer på en dag Ett bevis på detta var när man såg hur snabbt och rutinerat de laddade sina Leicor, Dom var ett med sina Leicor. . / Bengt
Svar från froderberg 2013-02-07 10:20
Jag tycker absolut att det finns fler bra gatufotokameror än de jag valt. Som du skriver har småbild nackdelen att skärpedjupet lätt kan bli för kort. Jag är nöjd med att ha hittat en kamera som fungerar mer än tillfredsställande utan att behöva investera i en kamera som jag bara ska använda för gatufoto.
bassa 2013-02-07 10:52
Jag förstår.dig eftersom du har andra uppdrag. Personligen sysslar jag inte med någon annan typ av fotografi en gatufotoi nu mera. Tidigare när jag jobbade på tidningen musikern hade jag Nikon, som naturligtvis funkade utmärkt.Men i dag när jag går ute hela dagarna, , med mitt diskbrott ( Nackont), måste valet vara en smidig liten kamera, och dessutom helst diskret. Som sagt var och en hittar sitt, i sellerisoppan lite D76 D72 Fix och vatten:) som av några helst vill att avnjuta med antika vackra bestick. :)
/ Bengt
Visst går det säkert bra med selleri också! ;) ;)
/B
Utan att påstå vad som är bäst, vill jag ändå påpeka det faktum att kameran påverkar motivet - om motivet är en eller flera personer. Människor reagerar olika om du siktar på dem med en liten eller stor kamera (särskilt om den stora kameran har ett stort objektiv). Älgar och bofinkar är däremot inte lika kinkiga.
Svar från froderberg 2013-02-09 12:00
Jag tycker att kameran spelar en rätt liten roll i hur folk reagerar. Det spelar mycket större roll hur jag agerar med mitt kroppsspråk - om jag uppfattas aggresiv eller vänlig. Om jag utmärker mig eller smälter in i gatubilden. Sen finns det många trick att få folk att acceptera en.

Lars Tunbjörk och Martin Parr brukar gå omkring med en stor mellanformatskamera och blixt. Det tycker jag är ett bra exempel på att det är mest hos fotografen det sitter.