Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Gesällen/Det avgörande ögonblicket låter sig svårligen regisseras

Hon liksom glider in på scenen, nästan obemärkt. Men att det är hon som är huvudrollsinnehavaren är självklart. Vi andra, inklusive mannen med blicken, är bara statister. Så stannar hon upp, söker något med blicken. Då tar jag upp min kamera och tar bilden. I nästa ögonblick glider hon ut ur scenen. Hon har funnit vad hon nyss sökte. Scenen är avslutad och livet går vidare som om ingenting har hänt.

Jag strosar runt i Stockholm med min kamera och sätter mig ned för att vila en stund. Då blir jag vittne till den scen jag beskriver ovan. Lade ut bilden på Facebook för en tid sedan. Fick en del märkliga kommentarer. Bl a var det en som tyckte att det fanns brister i kompositionen. Bakgrunden är för rörig med alla dessa människor och balansen i bilden var inte heller den bästa.

Mitt svar blev som rubriken: Det avgörande ögonblicket låter sig svårligen regisseras.

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2025-02-14 12:15 | Läst 317 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det var dumma kommentarer Torbjörn! Du har alldeles rätt.
Det som gäller är: "take it, or leave it".
Med detta sagt, tycker jag att den hastiga dispositionen är utmärkt. Mannens blick i ena ändan av bildfältet, och tjejen som på ett uppenbart sätt spanar efter något utanför bildfältet - spänning i bilden.
Hej Torbjörn.
Den kommentaren måste komma från någon som inte kan så mycket om gatufotografering. Jag tycker att bakgrunden är en viktig del av miljön. Oskärpan är så behaglig att man fortfarande kan se att det är gatufotografering.
Det är bara i min smak - jag gillar det.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Kommentaren har sina poänger, ur ett perspektiv, men det är som det gärna heter "komplicerat". Bilden är de facto ganska rörig, strider mot kompositionsdogmer, har för lite "luft" på sidorna osv. Sedan är då frågan om andra egenskaper och "det avgörande ögonblicket" är så starka att det gör att sådana synpunkter fallet platt eller inte? En högst subjektiv bedömning, men den ena sortens synpunkter är lättare att åtminstone semiobjektivt fastställa än den andra sortens.

Hade personen i högerkant och kvinnan tittat åt "rätt" håll mot varandra så är det ett exempel som troligen hade gjort att bilden hade gått hem lättare. Likaså om "hålet" mellan dem, där "rörigheten" får spela fritt, hade varit mindre. Det är ganska lätt att blicken hamnar i just det "hålet", och därigenom på bakgrunden istället för motivet i fokus. Kvinnan allra längst till vänster drar lätt blicken till sig, genom sin färggranna klädsel, medan kvinnan i fokus istället är relativt sett färglös, i ytlig mening.

Det går att lägga till t ex den orangea markisen, som illustration av varför en synpunkt ibland är att svartvitt är enklare än färg, alternativt kan användas som en av fotografens patentlösningar.

Missförstå mig nu rätt, vinkeln här är framförallt att rikta in mig på vad som kan tänkas göra att bilden renderar en kommentar som den citerade, när den möter allmänhetens blick.