2012 hänger på gärsgårn, liksom mitt skannerprogram
Som många redan har konstaterat så sjunger 2012 på sista versen och 2013 står för dörren. Fast egentligen är ju vår tideräkning en efterhandskonstruktion. Tiden är ett kontinuum, fast visst skulle det vara spännande om jorden började snurra åt andra hållet vid varje årsskifte. Vi kanske skulle bli minde yra i bollen då, som Owe Thörnqvist sjöng en gång i tiden (för några varv sedan). Årsskiften brukar medföra diverse praktiska problem, t ex feldaterade handlingar, men efter några veckor brukar det mesta sitta och allt rullar på som tidigare.
Jag är inte tillfreds med mitt skannerprogram SilverFast Ai 8. Jag har dubbla licenser, en för Epson v750 och en för Reflecta RPS 7200. Alla uppdateringar är gjorda både vad gäller datorn (iMac), programmet och skannrarna. Epson fungerar skapligt, men batchskanningen haltar. Kommunikationen mellan datorn och skannern avbryts hela tiden, och omstart av programmet måste göras. Skannar jag en bild i taget, och flyttar runt den ram jag hade vid skanningen innan, flyter det på jättebra och data kopieras. Men när jag batchskannar, och läser in flera bilder innan skanningen, kraschar programmet efter några bilder. Jag får bara in 8 GB internminne i datorn, kan det vara orsaken?
Den andra skannern RPS 7200 får jag överhuvudtaget inte igång alls (bägge skannrarna gick fint med gamla OS och gamla drivrutiner). För att kunna öppna programmet måste man skriva in serienumret, och det gäller naturligtvis vid uppdateringar också. Jag har gjort det flera gånger utan att programmet öppnar. Jag har också provat med att radera all information och skriva in uppgifterna igen, men med samma resultat. När jag skrev in det nya serienumret på Epson-licensen kom jag till hemsidan där programmet registrerades. Så långt kommer jag aldrig med RPS-licensen. Hela tiden kommer en dialogruta upp med en fråga "Har du installerat drivrutinerna på rätt sätt?" Jag har installerat om två gånger, och kan man göra det på mer än ett sätt? Jag följer instruktionerna vid installationen.
Hockey-VM 1976
Kul är det inte, speciellt inte nu när jag tänkte använda mina gamla, analoga kameror igen. Löser det sig inte under helgen får jag kontakta LaserSoft i Tyskland. Dessa grundliga tyskar med sina kontroller överallt. Varför räcker det inte med att skriva in det nya serienumret och installera nödvändiga uppdateringar? Vad har jag missat? Alles ist kaputt, ich auch!
På återseende
/Torbjörn


Jag stretar på ett tag till Med SilverFast för jag tycker bättre om det programmet. Har använt Vuescan tidigare.
ewa
Danke schön Fräulein Ewa :).
Canada ställer ju upp med ett rent pojklag så utgången torde vara given :).
Kör senaste MacOS och det var en hel del gammalt som slutade fungera när jag uppdaterade. Gav upp min gamla scanner och köpte en ny, dock inte för negativscanning. Min gamla trogna skrivare förlorade även den kontakten med nutiden men fungerar med min gamla iMac. Jag antar att du varit inne på olika forum och kollat om ni är fler med samma problem.
/Matti
Jag har inte kollat runt ännu utan tragglar på på egen hand ett tag först. Efter helgen ska jag skriva några rader till tyskarna och gnälla lite. Men det går framåt, nyss gick det att batchskanna fyra bilder men sedan blev det stopp. Men Reflectan och iMac:en talar fortfarande inte med varandra.
/Torbjörn
Es ordnet sich immer!!
Marianne
Gott Nytt År på dig själv Marianne! Jag tror tyskarna jäklas med oss svenskar bara för att vi inte är med i valutaunionen :).
/Torbjörn
Gott Nytt År Torbjörn!
-affe
Skönt att höra att du också haft liknande problem, för jag blir inte riktigt klok på vad som kan vara fel. Epsonskannern fungerar hyfsat nu också, men inte fullt ut, och hur jag ska få igång Reflectan, som är riktigt bra, vet jag inte. Står i kö för en ny iMac, kanske allt får sin lösning då. Är just nu tillbaka på 70-talet och skannar lite från hembygden, och vissa bilder är det första gången jag ser nu. Så kan det vara när "råfilerna" sitter i en pärm :)
Gott Nytt År Alf!
/Torbjörn
Man får passa sig att vara för snabb med uppdateringarna av mac osx, det är det som brukar ställa till det då apple inte väntar in programvaruleverantörerna. Så varje gång man uppdaterar bör man kolla först att programvarorna är kompatibla. Detta brukar funka med de flesta men Silverfast har tyvärr ovanan att gå ut med att det är kompatibelt långt innan det faktiskt är det. Själv ligger jag kvar på Mac OSX 10.7.5 just av den anledningen. Jag kör själv på en MacBook Pro 17" från 2009 och den tuffar på fint nu när jag uppgraderade till 8G minne.
/Affe
Ps. Min silverfast hänger sig också så att man blir tvungen att starta om det lite då och då, speciellt om man är inne och jobbar med inställningarna. Dessutom blir skannarna från nikonskannern default så extrema i kontrasten att jag måste lägga en extrem kurva i Silverfast för at bilderna skall fungera att fixa till i ps.
Bra bild, fint tidsdokument! Man nästan känner ett vindslag från 70-talet då man ser den ;)
Tack så mycket Johan. Det är kul att gräva i arkivet. Nu har jag ju uppgraderat programvaran i både Epson, Reflecta och Silver Fast så att de ska fungera i senaste Mac OS. Uppgraderingarna har jag hämtat från respektive företags hemsida, men ändå fungerar det inte, eller haltar betänkligt.
/Torbjörn