Mitt fotografiska minne

Recept på D-76

OBS! Endast för filmnördar i utkanten av fotografisamfundet

Jag har fördjupat mig lite ytterligare i boken Detta är fotografi - dess medel och mål. Och häpnat över att Kodak redan 1945 avslöjar receptet på framkallaren D-76! Läs och tappa hakan du också.

Start citat

3 liter vatten (ej över 50°C)
8,0 gram Elon
400,0 gram Natriumsulfit, torr
20,0 gram Hydrokinon
8,0 gram Borax, pulvriserad
Vatten påfylles till 4 liter

Kemikalierna lösas i angiven ordning. Användes outspädd. Framkallaren blir med tiden grumlig av att kollodialt silver utfälles. Detta har dock ingen menlig inverkan på framkallningen.

Slut citat

Nå, den första ingrediensen är svår att lösa. Den kan bara lösas i luft och måste då värmas till 100°C. Men det står inget om luft i receptet.  Första buggen i boken.


Ta ett annat mått för säkerhets skull om du inte vill ha negativen tonade i brunt.

Men se upp! Har du kompisar som också framkallar själva kan det kanske bli en del kollegialt silver utfällt också.


Kamera för film. Ifall du glömt hur de ser ut...

Mellanformataren
Postponerande elev vid Eastman Kodak Institute, Rochester, NY

Inlagt 2010-11-02 21:42 | Läst 9590 ggr. | Permalink

""Detta är fotografi - dess medel och mål". En storslagen titel som känns rätt förpliktigande. Jag måste bestämt börja tänka mera på målen när jag skjuter från höften."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jag läser, men köper nog färdig D-76 :)
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 05:47
Framkallar du själv? Jag är förstummad =)
Receptet finns med även i pappas "Amatörfotografen" (K. O. Sjöström) från -52, vars första utgåva kom -39.

Om du använder det där måttet kanske du skall prova Caffenol istället. :-)
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 05:49
Jo jag misstänker att det publicerats tidigare än i denna bok. D-76 är retro m a o =) Caffenol? Var det inte Johan Larsson som försökte med den och med olyckat resultat?
Med tanke på bokens titel skulle man ju gärna vilja veta vilket mål de hittade? Fast du kanske inte har kommit så långt än.
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 05:51
Jag är ännu bara i början av boken. Den är av den typen som ska smältas i små portioner. Tids nog kommer jag till målen. Om jag inte skrattat ihjäl mig innan dess.
"Detta är fotografi - dess medel och mål". En storslagen titel som känns rätt förpliktigande. Jag måste bestämt börja tänka mera på målen när jag skjuter från höften.
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 05:55
Ja, bestämt lika storslagen som den amerikanska vildmarken. Det är alltid bra att träna sig på höftskotten. Det är ju onödigt att slösa bort film på dåligt riktade skott! Revolvermännen övade till perfektion. Det borde varje kameraägare göra också. MEN man ska vara skicklig med sökaren också.
Vad tusan är elon?
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 05:59
Elon är ett hebreiskt mansnamn. Den enda Elon jag känt är sedan länge död. Han var min första kärleks (i småskolan) pappa. Men det finns drygt fyrahundra levande Elon till i Sverige så man kanske kan få 8,0 gram av någon. Elon i Uppsala kanske?

Eller så döljer sig här en hemlig ingrediens à la Koda Kola och det är därför de har publicerat receptet. Helt ovetande om att det finns många Elon i Sverige.
Jag litar mer på Wikipedia:) ?

Kodak D76
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Kodak D76 är en framkallare för svart-vit negativfilm som produceras av Kodak. D76 är Kodaks standardframkallare, vilket innebär att den kan framkalla de flesta filmer med normala egenskaper. Kodak D76 kom på marknaden år 1927, vilket gör den till Kodaks äldsta filmframkallare som produceras idag.

Receptet är känt sen slutet av 1800-talet.


Recept
¦2 gram borax
¦2 gram metol
¦5 gram hydrokinon
¦100 gram natriumsulfit vattenfri
¦1000 ml vatten
Metol och hydrokinon löses för sig i 40-gradigt vatten. Natriumsulfit löses för sig också i 40-gradigt vatten.

/John-Erik
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 10:15
Det var wikipedia som gav mig det hebreiska mansnamnet =) Men så sökte jag ju på elon...
Sannolikt ett utdött varumärke. Att D-76 var så gammal visste jag inte. Riktigt retro m a o. Kul. Men recepten verkar diffa något. Var tog de ursprungliga 3 litrarna vatten vägen?
Elon (eller Metol) var det enda som inte fanns att köpa på Apoteket i början av 50-talet. Resten gick bra att få köpa men den som skulle väga upp några gram av varje ingrediens blev inte så glad. Var jag fick tag på Elon vet jag inte, kanske Öbergs hjälpte till. Men framkallat blev det.
/Jan-Olof
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 17:27
Jag antar att man köpte mer än 8,0 gram för att ha ett tag. Men det var nog inte så många som blandade själva trots allt.
Efter att ha läst dessa olika kommentar har jag blivit fullständigt förvirrad. När jag använde D76 köpte jag en flaska i fotoaffären, som det stod D76 Utjämningsframkallare på. Eller något ditåt. Vad som var i flaskan funderade jag aldrig över, men jag vill minnas att när man använt det luktade det skunk.

Det var trevligare att använda Rodinal förstås. Bara att slå bort efter varje framkallning. Och så blev nog bilderna lite tuffare med Rodinal.
Svar från N Thomas Meldert 2010-11-03 20:27
Ja, det är ju mycket bekvämare att köpa färdigblandat. Xtol 1+1 är också bara att slänga efter användningen. Fast jag gillar Tmax developer bäst. Den är flytande och mycket lätt att hantera.