Om Kodak i Vällingby
Och hur det gick med färgframkallningen
För många år sedan hade Kodak ett framkallningslab i Vällingby. Var det låg har jag ingen aning om men kanske någon här på FS vet. På framkallningspåsen stod det bara S-16285 Vällingby. Jag antar att de hade ett eget postnummer för det existerar inte längre.
Men en spillra av labbet har levt upp vid Grimsta torg och framkallat trenne filmer i en överbliven färgframkallningsmaskin, JOBO Duolab 1500.
Igår tog jag mod i barm och framkallade två rullar av tre. Portra 400NC och 160NC. Den tredje framkallade jag i morse, En Portra 400NC. Jag använde Tetenal Colortec C-41 i ett lämpligt kit som ger 1 liter framkallare.
Framkallaren består av tre ingredienser som efter blandning med vatten ser ut så här. (Jag blandade bara en delmängd.)
Sen blandas blekfixet från två olika ingredienser med vatten på liknande sätt till samma mängd. Till varje processteg används 140 ml.
Sen blandas stabiliseringsbadet ur en enda flaska, 1+9 där den andra delen är vatten.
Så är det dags att gå in i mörkrummet och ladda dosan. Men först fyller jag vattenbadet och värmaren med vatten och sätter på maskinen för uppvärmning till 38°C.
Spiralen var lite knixig andra gången så jag fasade hörnen på filmremsan den tredje gången men utan förbättring. Min väl fungerande Patersonspiral funkade inte i denna dosa.
Allt är redo. Flaskorna till vänster är kemikalierna i tur och ordning. Den fjärde använde jag med vatten för att kolla temperaturen i flaskorna.
När kemikalierna har nått arbetstemperatur är det så dags att börja framkallningen med bad nr 1. Man tar av locket på flaskan och skruvar på framkallningsdosan som ett lock istället, vänder hela arrangemanget upp och ner och allt rinner ner i dosan. Dosan placeras i maskinen och motorn sätts på. Dosan roterar ganska snabbt och med ett ihållande malande ljud. Köksmixern låter mycket värre.
Efter 3 min 15 sek töms dosan tillbaka i flaskan. Det här var ett prov av den högre motoriken. Att vända flaskan och dosan tvärsom från laddningen, menar jag. När jag körde den tredje filmen lät jag kemikalieflaskan sitta kvar under processen och det funkade fint.
Sedan blekfixet i 4 min med efterföljande sköljning i 3 min under rinnande vatten. Tempererat förstås men inte så noggrant.
Och så en vända i stabiliseringsbadet på 1 min. Även detta i maskinens oförtröttliga kvarnhjul.
Klart! Ja, alltså. Filmen måste torka också. Precis som vanligt.
Nå, hur blev det? Här kommer smakprov från alla filmerna.
Första filmen:
Andra filmen:
Tredje filmen:
Som synes gick det bra. Alla bilder är tagna med Leica M3 från 1955. Objektivet är ett Leitz Elmar 1:3,5/ 5 cm från 1954 utom i näst sista bilden då jag använde ett Leitz Elmarit 1:2,8/ 90 mm från 1960.
Portra Meldert
Om det bara är temperaturen som är kritisk borde det gå utan apparat antar jag. Bara att fixa ett tempererat vattenbad med termostat och ha alla flaskor samt dosa i. Temperaturen lär inte hinna ändras under de korta tiderna även om man agiterar konstant, gissar jag.
Nu ska jag själv gå ut i köket och soppa en rulle Neopan 100 i Rodinal! Har ingen aning om hur det kommer bli, men saaatan vad bökigt det var att ladda den i dosan. Tjock som en dörrmatta.
http://www.jobo.com/web/JOBO-System-Tanks.850.0.html
Du kan få låna min om du vill. Photax har kemikalier för E-6 också. Samma märke, Tetenal Colortec E-6.
Det går att köra i dosa också men man måste temperera vätskorna i vattenbad. Hur agiteringen ska skötas vet jag inte. Inte tider heller.
Neopan 100 har jag aldrig provat. Dörrmatta låter bra för skannern. Då behöver man en film som inte blir en hängmatta =)
// S-O
Jag har förbrukat nu 2 Tetenals C-41 kit,(fast jag framkallar i dosa)... och bestämt mig att under vinter bara köra svartvitt.
Tillblandad färgkemi håller bara ca 6 veckor och ska enligt vissa uppgifter räcka till ca 40 filmer...
det blir stressigt värre att hinna med så många rullar på så kort tid om man inte samlat ihop en del förstås.
Fast det är ju himla roligt med färg som omväxling.
:o) Kirsi
Jag köpte ett helt fotolab med möjlighet till både svartvitt och färg för 500:-
Färgprylarna gick som sagt till klubben, det svartvita behöll jag.
/Jan-Olof
/John-Erik
:-)
Efter att ha sett alla pulver, behållare, flaskor och mackapärer här ovanför så har jag blivit ännu mer övertygad om att mitt beslut att lämna det kemiska var korrekt.
Kommer dock att följa din kulturgärning i kemins tecken med spänning.
/Kurt
Kodak hade framkallning i Spånga,
och hämtning och lämning i sta'n varje dag,
och man kunde få filmen pressad också!
Så var'e förr! :)
/B
Det brukade vara bättre förr. Ju förr desto bättre, säger en del. Men det är väl det som kallas utveckling - att vi inte gör saker som förr.
Kodaks lab och dåvarande HK låg i Järfälla/Jakobsberg (Vällingby). Från E18 blev riktmärket en hög och gulvitmålad skorsten. Många fotopåsar skickades dit, i varje fall när det gällde dia....
På följande länk kan du se läget, byggnaden och adressen. Hmmmm lite nostalig det också.
Zoomar du in den högra bilden så ser du den gamla loggan på taket.
http://www.panoramio.com/photo/16327610
Allt gott! //Peter
Edit; Kodak kommun.
Grymt roligt initiativ av dig, jag önskar jag hade plats för mackapärer och mörkrum, istället för att behöva sätta en sopsäck för toafönstret varje gång jag ska framkalla!
/ Martin
Färg på vintern ger ingen bra utdelning =) Man får ju nästan bara svart/vitt tillbaka.
Fortsätt gärna, jag läser gärna om det utan att för den skulle bli sugen på att prova själv!
Hälsningar
Magnus
PS
Du kan ju prova att göra foton med din airbrush =) Kolla tekniken här
http://www.drublair.com/comersus/store/tica.asp
Reportage om Kodaks kan i Spånga från 1962!
Hälsningar Mikael
Korrigerad länk