Mitt fotografiska minne

Karl-Bertil Jonsson

Om nazismen i Sverige

Jag tittade på Karl-Bertil Jonsson jul igår för första gången på kanske tjugo år. I Karl-Bertils triumfresa med pappa Tyko skymtar en nazistflagga i flaggdekorationen som hänger i taxins radiomast. Är det här politiskt korrekt i Sverige 2012? Mig spelar det ingen roll men ska det vara hysteriskt med filmklippen i andra lika harmlösa filmer så ska det väl vara konsekvent!

Jag tänker inte gå in i en debatt om det här. Det var bara en observation av vad som kan förekomma i det överkänsliga landet Sverige. Här kan ni se hela härligheten ca 20 minuter in i programmet. Det vara i flera sekunder och har åtmistone två flaggor med svastikan...

Mellanformataren

PS
För att ingen ska tro nåt: Jag är invandrarvänlig och dessutom gift med en invandrare. Jag är för en tvåstatslösning i Israel/Palestinafrågan och har inga preferenser i fråga om judar och araber. De är människor med samma rättigheter som jag. Jag tror på demokrati och yttrandefrihet och att därav följer att vi kan ha olika åsikter i olika frågor. Det är bra! Då måste man skärpa sig och underbygga sina åsikter istället för att bara säga att andra har fel.




Inlagt 2012-12-25 17:40 | Läst 7963 ggr. | Permalink

"Svastika (sanskrit lyckobringande tecken) eller hakkors är en typ av liksidigt kors. Den är en urgammal symbol som förekommit i kulturer flera världsdelar, och bland mycket annat symboliserat solen eller lycka. Sedan de tyska nazisterna i början av 1920-talet tog svastikan som sin symbol är den starkt förknippad med denna rörelse framförallt i västvärlden, medan den i många andra delar av världen även fortsätter att bära sin lokala äldre symbolik. Svastikan kan peka antingen medurs eller moturs. I det senare fallet används ibland termen sauvastika. Svenska Wikipedia"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Filmen innehåller ju en mängd anakronismer, säkert medvetna, men en hel del pekar ju mot beredskapsåren och då såg ju faktiskt den Tyska flaggan ut så. Jag skulle tro att man kunde se flaggan även i "verkligheten" på ganska många ställen när det begav sig. Sverige har ju alltid haft nära band med Tyskland, så även under nazi-tiden, och alla tyskladsvänner var ju inte heller nazister. Hur som helst är filmen full med tidsmarkörer som ibland talar emot varandra, tv 1942 till exempel för att ta den kanske tydligaste, och Sartres bok för att ta en annan osv. Hur som helst tycker jag knappast att man kan uppfatta filmen som nazistisk om man inte anstränger sig onödigt hårt. :)
-affe
Svar från N Thomas Meldert 2012-12-25 18:56
Den är dessutom full med syrliga ironier. Verkligen något för lättkränkta svenskar att bita i =)
Håller med dig Thomas, "det överkänsliga landet".... Vad håller vissa i mes-sverige på med??
Världen krymper med hjälp av tekniken och vi växer med den, den ger oss insikt, kunskap. Och andra sitter och småklipper i filmsnuttar.... i det "överkänsliga landet". //Peter
Svar från N Thomas Meldert 2012-12-25 19:04
Konstigt nog är vi inte lika överkänsliga när man driver med vår "statsreligion". Jag har aldrig märkt att någon blir kränkt eller yrkar censur för påhopp mot kristendomen.
I Sovjetunionen klippte man bort personer ur gruppbilder allteftersom dom blev politiskt misshagliga. Det hjälpte nu inte. Historien är som den är. Det som har hänt har hänt.
På kulturhuset försökte någon självutnämnd kulturelit rensa ut Tin Tin-böckerna, då den historiska människosynen inte föll på läppen. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det finns ju en bra platta utanför - varför inte ett bokbål i känd stil? Nu sansade man sig inför den massiva press som uppstod, och förstod att historien är som den är och att den får tala för sig själv.
Naturligtvis är det OK med naziflaggor i sådan sammanhang där dessa har förekommit. Jag vill inte ha någon monsterdagisfröken som bestämmer vad jag skall se.
Svar från N Thomas Meldert 2012-12-25 19:46
Håller helt med dig. Vi har alla rätt till historien vare sig vi gillar den eller inte. Om vi utplånar något av den är vi dömda att upprepa den!
syntax 2012-12-25 22:31
Precis vad en god vän i Wien, pensionerade medicinalrådet Milos Mladek brukar framhålla. Vi jobbade för några år sedan med tyska patenttexter (antireflexbehandlingen) och fann att på alla titelsidor av patenten, hade hakkorset i den dåvarande tyska riksörnen målats över med svart märkpenna av det tyska patentverket. Milos var fullständigt rasande över denna historieförfalskande dagistantmentalitet: "Tror dom att vi är en samling lallande idioter som inte tål att se en historisk verklighet?.
Christer Lindh 2012-12-26 00:31
I Tyskland och Österrike är det förbjudet att använda hakkorset, som ett led i de allierades "avnazifiering" efter kriget: http://en.wikipedia.org/wiki/Strafgesetzbuch_section_86a. Det kändes nog väldigt relevant och nödvändigt att göra så vid den tiden.
syntax 2012-12-26 08:54
Jodå - både Milos och jag var fullständigt på det klara med den saken. Vi fann det varken relevant eller nödvändigt att försöka förbjuda historien - utan rent befängt.
Man måste komma ihåg vem som har gjort filmen. Det är Tage Danielsson, en av Sveriges på sin tid mest kända medlemmar i Amnesty, och som verkligen tog ställning för alla människors lika rätt. Dessutom med tydliga vänstersympatier. Den där flaggan är med största sannolikhet ett politiskt budskap. Högern i Sverige under nazi-tiden var väl inte den politiska inriktning som tog starkast avstånd från nazismen om man säger så, och Tage missade nog inte chansen att ge högern en känga på det här sättet.

Även om det är snart 40 år sedan filmen gjordes kan den utan tvekan sägas vara dagsaktuell. Med dagens ögon kan man se denna flagga i ett nytt perspektiv jämfört med när filmen gjordes. Flaggan påminner oss om hur tunn gränsen är mellan rasism och det politiska etablisemanget. Under 40-talet var gränsen mellan nazismen och vissa politiker på högerkanten hårfin, och idag har vi ett klart främlingsfientligt parti i riksdagen. Ungefär samma sak.
Christer Lindh 2012-12-26 00:04
Så har jag också tolkat det där - Karl-Bertil får det där flaggspelet av den förmögne "byrådirektör H.K. Bergdahl", han som har både mahognyport och husa. Som en "sublim" påminnelse om att det fanns sådana sympatier i överklassen vid denna tid, kanske även hos Tyko då som tydligen inte protesterade mot att flaggspelet användes.
Svar från N Thomas Meldert 2012-12-26 09:55
Att det är Tage Danielsson som gjort filmen rättfärdigar inget för den politiskt korrekta pöbeln. Jag tycker att filmen är lysande samhällskritisk och skall bevaras oklippt. Det är ju också en relevant historiebeskrivning av Sverige vid denna tid. Vi FÅR INTE glömma hur många svenskar sympatiserade med nazityskland.
Wikipedia har en intressant kommentar till filmen, och där nämns bl a nazistflaggan. Den förekommer tydligen på fler ställen i filmen, jag har aldrig tänkt på det. Wikipedia nämner det som exempel på en mängd anakronismer och andra självmotsägelser, som förekommer i filmen. Med säkerhet rör det sig om något slags sofistikerad satir. Att Tage Danielsson skulle haft nazistsympatier är givetvis fullkomligt uteslutet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sagan_om_Karl-Bertil_Jonssons_julafton
Svar från N Thomas Meldert 2012-12-26 10:03
Tage var en lysande samhällskritiker som med hjälp av humor pekade på det svenska samhällets besynnerligheter. En storhet under sin tid. Jag önskar att det det uppstår någon av hans kaliber idag.
Här en PDF som handlar litet om det politiska klimatet i Sverige under 1940-talet. Intressant läsning.
http://nile.lub.lu.se/ojs/index.php/scandia/article/download/5742/4950
/Hans-Åke
Däremot är den felritad. Korset skall vara vridet...
Svar från N Thomas Meldert 2012-12-27 18:02
Ca 45°. Men låt oss ge tecknaren lite konstnärlig frihet. Han kanske ville håna symbolen lite =)
Svastika (sanskrit lyckobringande tecken) eller hakkors är en typ av liksidigt kors. Den är en urgammal symbol som förekommit i kulturer flera världsdelar, och bland mycket annat symboliserat solen eller lycka. Sedan de tyska nazisterna i början av 1920-talet tog svastikan som sin symbol är den starkt förknippad med denna rörelse framförallt i västvärlden, medan den i många andra delar av världen även fortsätter att bära sin lokala äldre symbolik. Svastikan kan peka antingen medurs eller moturs. I det senare fallet används ibland termen sauvastika.

Svenska Wikipedia