Pro Memoria
Nitar till Eiffeltornet
Om ett svenskt järnbruk
Jag har inte lyckats bekräfta det som en anställd i restaurangen hävdade: att nitarna till Eiffeltornet smiddes i Värmländska Borgvik. Det är väl inte otroligt att de i alla fall gjorde några av de 2,5 miljoner nitar som användes när tornet sattes ihop.
I den här hyttan skulle det i så fall ha smälts det stål som användes.
Smältugnen i Borgvik, Grums kommun, 2014. Nikkor-W 5,6/135 mm, Acros 100.
Eders Hängivne
Lok utan hjul
Om att stå i vägen
Jag fortsätter visa äldre storformatsbilder. Någon privatperson hade förvärvat ett diesellok och ställt upp det på ett gammalt sidospår i Åmål, nära Järnvägsmuséet. Han hade dessutom tagit bort hjulboggierna. Det var förstås ett irritationsmoment, både för staden och muséet. Åren gick och så småningom lät ägaren muséet ta över loket. Vad de skulle med det till förstår jag inte. De har nog besvär med att underhålla det de redan har.
Diesellok, 2014. Nikkor-W 5,6/135 mm, Acros 100.
Eders Hängivne
PS
Lite fint med alla blommor i spåret framför loket.
I väntan på nya bilder
Om att titta på gamla bilder
Det lär dröja ett tag innan jag är i gång på allvar med Toyon så medan ni väntar på nya bilder tänkte visa några gamla. En i taget.
Mor och far på balkongen 2014. Mor blundar men jag tog bara den här bilden. Acros 100. Nikkor-W 5,6/210 mm.
Eders Hängivne
Förberedelser för storformatfotografering
Om att ha tålamod
Tålamod är inte min bästa gren så jag undrar ibland om det egentligen är rätt för mig att koncentrera mina ansträngningar i år på att fotografera storformat. Å andra sidan har jag hur mycket tid som helst till förfogande. Jag har inget som stressar mig. Som jag tidigare skrivit kommer jag att ägna min id åt porträtt, arkitektur och fotokonst.
När det gäller porträtt är den största svårigheten att hitta villiga modeller. Den nära familjen har jag fotat åtskilliga gånger och de ställer nog upp igen. Men jag vill ju ta bilder på andra, även okända. Jag måste övervinna min naturliga blyghet och lämna komfortzonen. Egentligen tror jag många blir nyfikna på vad jag håller på med när jag riggar upp kameran så steget kanske inte är så långt i en del fall.
Sen är det det där med var man ska ta porträttten. Både inomhus och utomhus har sina svårigheter. Inomhus kan vara för trångt, utomhus kan det vara svårt att hitta en lugn miljö. Jag har en del idéer. Här är en som använder storformat på gatan för att ta porträtt.
Min svägerska. Nikkor-W 5,6/210 mm, Tmax 400 @1600. Fönsterljus i köket. Det var trångt.
Arkitektur har sina egna svårigheter. Här får man använda alla möjliga rörelser som kameran erbjuder för att få till riktigt bra bilder. Här är en som fotograferar hög arkitektur och använder kamerans möjligheter genom att flytta objektivet.
Skokloster slott. Nikkor-SW 4,5/90 mm, Fomapan 200. Här har jag inte lyckats riktigt med att flytta upp objektivet tillräckligt.
När det gäller fotokonst är den största utmaningen att hitta motiven, eller ja, att se dem överhuvudtaget. Jag har ännu inte tagit någon bild i ämnet så det får bli en landskapsbild. En fotograf som jag verkligen gillar är Clyde Butcher. Han, liksom många andra tar ibland fullständigt ointressanta bilder på vegetation men också storartade landskap. Jag håller inte för otroligt att jag kommer att hemfalla åt landskapsfotografering med storformataren men jag ska verkligen försöka låta bli. Varje blad kostar en del.
Stenbrottet i Stenhamra. Nikkor-W 5,6/135 mm, rödfilter. HP5+
Eders Hängivne
Storformat i år
Nytt år och nya tag med gammalt format
Jag köpte min storformatskamera för tio år sedan och har tagit en bra bit mer än etthundra bilder under åren. Jag har drygt hundra blad i frysen så det kommer att räcka ett tag. Jag kommer att ägna mig åt de motivområden som jag angett i min profil: Porträtt, arkitektur och fotokonst. Det kommer att bli uteslutande svartvita bilder. Bladfilm i färg med framkallning kostar för mycket.
Toyo Field 45CF
Att fotografera med en storformatskamera är väldigt meditativt och långsamt. Det är många moment som ska genomföras i en bestämd ordning. Men jag är ju pensionär och har all tid i världen, medan jag ännu lever förstås. Här följer några tidigare bilder som exempel.
Porträtt med Tmax 400, Brorsonen Marcus
Arkitektur med FP4+, Alvastra klosterruin
Fotokonst? med efke Aura 400IR, Skytteholm
Eders Hängivne