Pro Memoria
Färg vs svart/vitt - 2
Fortsätter här med mina jämförelser mellan färg och svart/vitt. Helt klart är att en del motiv gör sig bäst i färg medan andra blir bättre i svart/vitt. I detta inlägg tar jag en ganska medioker bild som jag först försökt göra något av i Lightroom i färg och sedan exporterat till Silver Efex Pro för svart/vitkonvertering. Jag gillar SEP. Det är enkelt och lättarbetat och resultatet blir oftast det önskade.
Förr var jag ganska generös med färgmättnaden men numera försöker jag efterlikna hur det faktiskt såg ut (Dogma-stuket). Eller rättare sagt: som jag uppfattade det.
Här har jag inte valt någon specifik film utan låtit den vara "neutral". Troligtvis använde jag gulfilter för att framhäva molnen. Bilden är svagt tonad med "kaffe". Sannolikt har jag också valt High structure-förvalet som jag tycker lyfter fram detaljer i bilden på ett bra sätt. Före konverteringen beskar jag bilden något för att få ett intressanatre utsnitt med mer av fartyget.
Svart och vitt är fotografins färger
I brist på inspiration har jag tagit mig för att konvertera några gamla digitalbilder till svart/vitt. Eftersom jag gillar gamla svart/vita bilder har jag dessutom försökt få dem att se ut som gamla bilder. Jag har vuxit upp med svart/vitt och kanske är det det som har fått mig att vända tillbaka till fotografering på film. För nåt år sedan köpte jag programmet Silver Efex Pro som en plug-in till Lightroom. Här visar jag ett par exempel med förklaringar. Bilderna är från Järnvägsmuséet i Åmål.
Originalbild 1
Konverterad med soft sepia, film Kodak Plus-X, vinjettering med ljusa hörn (för att framhäva loket)
Syftet var att åstadkomma ett gammaldags foto taget med en storformatskamera.
Originalbild 2
Konverterad med high structure, neutral film, egen inställning av kornighet.
Syftet var att få bilden att se ut att vara från 50-talet och framkallad för att ge ett grovt korn vilket också gjort att den förlorat skärpa. Som om den vore fotograferad med en enkel amatörkamera.
Har jag lyckats i mitt uppsåt? Vad tycker du?
Mellanformataren
Misstag och pullning
När man har många kameror med olika film i var det väl inte oväntat att jag skulle begå ett misstag förr eller senare. Fast den här gången blev det i ett filmbyte. Jag hade just avslutat en Portra 160NC i Rolleiflexen och bytte till en Tri-X 400. Men jag glömde ställa om Rolleiluxen till den nya filmkänsligheten och körde på som om ingenting hade hänt. Efter åtta rutor upptäckte jag misstaget men körde slut på rullen med samma inställning. Tänkte att det går väl att kompensera i framkallningen. Pullning som det kallas på svengelska. Jag har aldrig tidigare vare sig pushat eller pullat film så det blev en bra övning. Korta ner framkallningstiden, men hur mycket? Kollade lite på nätet och kom så småningom fram till att korta den med en hel minut. Efter sköljen såg det bra ut. Aningen mörka negativ men de skulle nog gå att rädda. Skanningen gick smärtfritt och bilderna blev något ljusa. Jag fick dra ordentligt i kurvorna i PS så såg det riktigt bra ut. Lite finlir med ljus och kontrast avslutade det hela. Här är några av bilderna.
Caféet vid Gamla Orangeriet, Bergianska trädgården
Strukturerad djungel.
Paus på den italienska terassen