Pro Memoria
Nu kör vi så det skvätter
Om premiär i nya mörkrummet
Det är körklart i nya mörkrummet och jag har redan gjort en del kopior. Jag gav mina äldsta barnbarn var sin point-and-shot-kamera med svartvit film så jag har kopierat de bästa bilderna från dessa rullar i hopp om att känslan av att se sina egna bilder på papper ska inspirera dem att fortsätta knäppa bilder ur deras liv.
Mörkrummet är naturligtvis inte helt klart. Lite trimning här och där samt nödvändiga kompletteringar. Vi kan nu köra alla filmformat från småbild till storformat 4x5". Fyra förstoringsapparater, en rejäl våtbänk med skölj och flera torkmöjligheter.
I ljusrummet ska vi ha den ljusa verksamheten och möjlighet till en paus i arbetet. Det här rummet är inte riktigt färdigt.
Förmodligen ordnar vi en liten sittgrupp där man kan ta igen sig med en fika eller samtala om arbetet i mörkrummet.
Eders Hängivne
Mörkrum Vällingby
Om nästa steg i mitt analoga liv
Mörkrum 3.0 är på gång. Fyra av mina analoga vänner som bor i eller i närheten av Vällingby och jag har just ordnat ett gemensamt mörkrum. Stockholms kommun har ställt en fastighet med rum för ateljéer till förfogande för kulturarbetare (konstnärer, författare, fotografer, konsthantverkare m fl). En förening, Studio ABC har bildats för att driva huset. Vi har hyrt två rum, det ena med vatten och avlopp för mörkrum och ett bredvid som "ljusrum". Mörkrummet ska förstås bli ganska traditionellt med förstoringsapparater och våtbänk. Ljusrummet ska användas till fotografiskt arbete som inte behöver mörker.
Vi håller just på med att bygga upp det och räknar med att kunna börja arbeta i det inom några veckor. Studio ABC kommer att delta i Kulturnatt Stockholm med en utställning av alster från hyresgästernas verksamheter. Vårt mörkrum kommer förstås också att ställa ut lite fotografier.
Det känns just nu oerhört inspirerande att lämna mitt toalettmörkrum för ett rymligare och mer ändamålsenligt. En extra bonus är att det ligger bara 200 meters promenad från där jag bor. Så det känns nästan som hemma.
Eders Hängivne
Nu börjar mörkrumssäsongen i Vällingby
I somras var det knappt uthärdligt att framkalla film i mitt mörkrum. Än mindre att kopiera bilder. Men nu när hösten har inträtt och temperaturen sjunkit så ska det nog gå bra igen. Jag gör nog ett försök redan till helgen. Jag har mycket kvar att göra till min portfolio och en del nya bilder att kopiera för första gången även om jag inte varit särskilt flitig den här sommaren. Värmen la sordin på fotolusten. Jag ska testa en ny tonare också som jag är nyfiken på. Men det får bli lite senare.
Här kan jag köra max 30x40-papper. Det räcker långt. Vill jag göra större kopior kan jag gå till klubbens mörkrum.
Eders taggade
Kodak Dektol vs Tetenal Variobrom WA
Om en tävling i varmton
Nu har jag testat mina favoritpapper i både Dektol och Variobrom WA och avgörandet om den vackraste varmtonen blir: Nästan dött lopp. Jag tycker Dektol vinner på det matta fiberpapperet med en noslängd. På plastpapperet vinner Variobrom WA med en utsträckt tunga.
Översta raden RC-papper, Nedre raden Fiberpapper
Vänstra kolumnen Dektol. Högra kolumnen Variobrom WA
Jag har i alla fall svårt att se någon avgörande skillnad. Det är naturligtvis svårt att avgöra här i bloggen för dig som läser och tittar på bilderna. Man ska se dem på papper för att kunna avgöra helt säkert. Till sist blir det en subjektiv värdering.
En tredje svårighet uppenbarade sig. Motivet har betydelse. Här ovan visar jag den bild där resultatet var tydligast. Ju mörkare bild, desto tydligare.
Jag kommer att fortsätta med Variobrom WA för Ilford MG RC warmtone men väljer nog Dektol för Ilford MG FB warmtone.
Eders Hängivne
PS
Under hela 2017 har jag tagit 260 digitala bilder.
Jakten på den varma svärtan
Om vägen till en vacker bild
Jag tycker att varmtonade bilder är vackra. Och då menar jag inte sepia. Jag har eftersträvat den där djupt mörkbruna svärtan som ger en särskild elegans åt en bild. Jag tror att jag äntligen närmar mig det utseende jag vill ha. Men vägen har varit lång.
Först provade jag ett flertal toners. Men det enda resultatet av de försöken blev olika varianter av sepiatoning. En koltonare gav inget som helst resultat förutom en förmodad skyddstoning, trots angivelsen om en mörkbrun ton vid låg spädning och lång tid. Koltoningen var det mest tidskrävande test jag genomfört. Slöseri med papper blev det bara.
Tidigare har jag testat en mängd olika matta fiberpapper för att se hur bildens uttryck blir. Det var verkligen varierande. Jag testade även på några få plastpapper med pärlyta som jag hade hemma. Det var med det senare jag hittade något som liknade det jag ville ha. Det var på Ilford MG RC warmtone. Här är mitt testnegativ som jag använt till alla papper så här långt.
Långt senare än dessa försök har jag förstått att det inte bara handlar om papperet. Det finns varmtonsframkallare också. Eftersom jag inte hade haft koll på vilken/vilka framkallare jag använt med de matta papperen fick jag nu börja om igen. Fast inte helt. Jag insåg att Ilfords MG RC warmtone med pearlyta skulle bli mitt nya favoritpapper (tidigare var det motsvarande matta fiberpapper) så jag började prova flera olika framkallare, ett par med warmtone i beteckningen. Men jag började med det jag hade hemma. Moersch Eco och Compard MC dev. Utan resultat. Ilford Harman warmtone nästa. En antydan åt rätt håll. Tetenal Variobrom WA nästa. Nu börjar det likna något. I alla fall på bilder där det finns mycket svärta. Ljusa bilder påverkas nästan inte alls. Eller så är det något fel på mina ögon. Nu bestämmer jag mig för att använda ytterligare några negativ. Ett par med lagom mycket svärta men många mellantoner och ett par med lite svärta och mest ljusa områden. Här är mina nya testnegativ förutom det tidigare.
Gott om gråtoner i alla valörer
Ljusa bilder med lite svärta
I min tidiga mörkrumsepok (jag började faktiskt på allvar så sent som 2010) använde jag Dektol som jag fått av min pappa. En rätt stor dunk. Jag misstänker att en del av mina matta papper i pappersundersökningen framkallades just med den och kanske t o m den bild på plastpapper som jag gillade bäst. Pappas Dektol är sedan länge förbrukad så jag har köpt och blandat ny.
Nu har jag kokat ner återstående tester till ovan visade negativ på två papper och två framkallare.
Papper 1: Ilford MG RC warmtone
Papper 2: Ilford MG FB warmtone
Framkallare 1: Tetenal Variobrom WA
Framkallare 2: Kodak Dektol
Det kommer att bli ett antal nya bilder för att utvärdera vilken framkallare jag ska fortsätta med.
Kemi och papper finns hemma. Så det är bara att köra igång. Redan ikväll...
Eders Hängivne.