Pro Memoria
Sommaren är på gång
Den längsta natten har just passerat
Jag sitter just och väljer bilder för min andra fotobok någonsin. Och det blir bilder från min sommar med Instax Square. Den där indirektbildskameran på 4 MPix med en inbygggd printer som ger polaroidliknande bilder.
Det här är en digitalbild från kameran. Men i boken använder jag skannade printar. De är ganska charmiga och med en fläkt av analog teknik. Operfekta.
Eders Hängivne
Fujifilm Instax SQ20 i praktiken
Några reflexioner
Nu har jag haft den här kameran i drygt ett par månader och haft den med varje gång vi varit iväg nånstans. Så jag kanske skulle försöka mig på att sammanfatta upplevelsen av denna lågdigitala (4Mpix) kamera med inbyggd "printer". Jag skriver "printer" eftersom man inte får vanliga papperskopior utan bilder som mer liknar polaroidbilder. Kameran rymmer 80 bilder utan minneskort. Jag köpte det minsta minneskortet jag kunde hitta (32 Gb). Enligt specifikationen går det ca 1000 bilder/Gb så nu rymmer kamerans minne drygt 32.000 bilder. Jag låter alla ligga kvar tills det blir akut om några år.
Settings
Man behöver inte göra så många inställningar egentligen och det gillar jag. Datum och tid förstås för EXIF, det är ju en digital kamera. Automatisk printning eller on demand. Jag stängde av automatiken. Jag vill bara printa de bilder som jag tycker blir tillräckligt bra. Varje bild kostar ca 12,50 kr så det blir fort pengar om man printar allt man tar.
Det finns två avtryck på kameran. Efter att ha tagit en del bilder oavsiktligt med höger avtryck ställde jag om till vänster och lät höger vara avstängd. Jag håller ju kameran i höger hand och det var för lätt att komma åt avtrycket.
Exponeringsinställningar
Nedanstående inställningar kan göras vid tagningstillfället
- Exponeringskompensation (kan göras i efterhand före printning)
- Blixt (auto, alltid, avstängd)
- Preset (kan göras i efterhand före printning)
- Vinjettering (kan göras i efterhand före printning)
- Digital zoomning (kan göras i efterhand före printning)
Jag valde att köra allt 0-ställt och blixten på Auto
Moder
Flera olika moder är tillgängliga, t ex dubbelexponering, bulb plus några specialer. Jag har använt Standard hela tiden.
Presets
Kameran har 18 presets förutom Normal som man kan ställa in vid tagningstillfället eller senare. Jag fann det mer praktiskt att fotografera allt med preset "Normal". Då kan man ju efterbehandla den som vilken digitalbild som helst i Lightroom. Sen valde jag lämplig preset för varje bild när jag skulle printa dem då det i hög grad berodde på bilden vilken preset som gav bäst resultat. Monochrome och Sepia presets blev dock nästan aldrig bra så de undviker jag. Dessutom finns presets med selektiv färg. Dessa fungerar i bästa fall korrekt med vald färg och resten svartvitt men oftast inte alls. Då blev det bara svartvitt. Sedan finns det presets som man kan undra varför de finns överhuvudtaget, t ex marmalade (hela bilden blir gulaktig). Så till sist är det bara 9 presets kvar som jag tycker funkar.
Printern
Tjusningen med den här kameran är att man kan göra alla inställningar (utom blixten) innan man printar. Exponering, vinjettering, presets och zoomning (även panorering av inzoomad bild). Printhistoriken sparas så det är möjligt att printa flera varianter och återprinta dem om man vill ha flera exemplar av någon bild.
Misstag
Jag har råkat ut för ett par malörer.
- Ladda film med kameran påslagen fick hela magasinet med 10 bilder att matas ut oexponerade. Det står inget i manualen om det.
- Tappade kameran i ett stengolv så att kameran öppnade sig och den nyligen laddade filmkassetten hoppade ur. Filmen blev förstörd naturligtvis. Kameran öppnade sig i en skarv också men det var bara att trycka ihop den så var den ok igen.
Bildresultat
Och så lite bilder till sist. Till vänster visar jag den redigerade jpeg-filen.Jag har mest ökat Lyster och Klarhet, ibland Mättnad.
Till höger visar jag samma bild som printad med någon Preset och ev zoomad (men ingen av bilderna nedan). Printarna är skannade förstås. Jag tycker de blev ganska charmiga. Vad tycker du?
Preset: Nostalgic | |
Preset: Normal | |
Preset: Highline | |
Preset: Skin brightening | |
Preset: Immerse | |
Preset: Sepia |
Eders Hängivne
PS
Här finns manualen för den vetgirige.
Sommar i kvadrat
Om min nya hybridkamera
Jag har skaffat mig en ny digitalkamera. Häpp! Det är förstås ingen vanlig digitalkamera utan en med inbyggd printer. Men ändå inte en direktbildskamera i vanlig mening. Finessen med den här är att man kan välja om man vill printa ut direkt när man tagit bilden eller vänta till senare. Print on demand som man brukar säga. Så jag skulle väl kalla den en indirektbildskamera. Det kan bli en fin samling från semestern att göra ett kollage av när jag börjar jobba igen. Jag kan spara alla bilder i datorn också. Så om någon bild skulle mogna fram mycket senare kan jag ladda tillbaka den och printa då.
Det går att editera bilderna i kameran direkt innan man printar, både med en mängd presets eller att manuellt justera t ex exponering.
Fujifilm instax SQ20 med instax square film
Jag har rensat min klibbiga anslagstavla också så att jag kan sätta upp de bilder jag printar. Hur jag gör sen med dem är en annan fråga. Montage i ram? Fotobok? Idéer någon?
Och ja, första bilden fick bli en selfie. Jag måste ju bara testa spegeln på objektivet =) Men det gäller att hålla tungan i rätt mun.
Eders Hängivne
PS
Jag tycker fortfarande att bilder är bäst på papper. Och då passar det ju bra att kameran producerar såna.
Svart och vitt är fotografins färger
I brist på inspiration har jag tagit mig för att konvertera några gamla digitalbilder till svart/vitt. Eftersom jag gillar gamla svart/vita bilder har jag dessutom försökt få dem att se ut som gamla bilder. Jag har vuxit upp med svart/vitt och kanske är det det som har fått mig att vända tillbaka till fotografering på film. För nåt år sedan köpte jag programmet Silver Efex Pro som en plug-in till Lightroom. Här visar jag ett par exempel med förklaringar. Bilderna är från Järnvägsmuséet i Åmål.
Originalbild 1
Konverterad med soft sepia, film Kodak Plus-X, vinjettering med ljusa hörn (för att framhäva loket)
Syftet var att åstadkomma ett gammaldags foto taget med en storformatskamera.
Originalbild 2
Konverterad med high structure, neutral film, egen inställning av kornighet.
Syftet var att få bilden att se ut att vara från 50-talet och framkallad för att ge ett grovt korn vilket också gjort att den förlorat skärpa. Som om den vore fotograferad med en enkel amatörkamera.
Har jag lyckats i mitt uppsåt? Vad tycker du?
Mellanformataren
Bryggt eller snabbt - en smaksak
Man kan inte komma ifrån att snabbkaffe är snabbt och bekvämt. Men bryggandet har sina förtjänster i både smak och trevnad. Den längre processen av de två skapar mer förväntan och alla vet ju att ”den som väntar på något gott...” osv. I dagens snabba levnadstempo verkar det snarare som om man ”väntar alldeles för länge” om det tar mer än några sekunder. Men ok, ibland måste det gå fort. Men allt som oftast kan man ta det lite lugnare och njuta lite. Själva processen kan ju bli en meditativ övning.
Farmors kaffekvarn
Mormors kaffemått
För mina eventuella asiatiska läsare kan man göra samma jämförelse mellan tépåsar och téceremoni. De förstår då bättre vad jag menar. Téceremonin är en riktigt lång historia som bygger på skicklighet, både av värdinna och gäster. Dessutom med ett stort mått skicklighet i konversationens ädla konst. Inget ytligt mingel där inte.
En ynklig tépåse
Refrängen i detta inlägg blir till slut: digitalt eller på film? Det är som vanligt en smaksak. Och allt har sin tid. Fast det ena smakar mer...
”Allt har sin tid,
det finns en tid för allt som sker
under himlen” säger Predikaren i 3:e kapitlets första vers.